• greywolf

Amning efter bröstlyft/bröstförminskning - går det?

Efterlyser er som har gjort lyft och/eller förminskning av brösten och sedan fått barn och ammat.

Hur har det fungerat, har ni kunnat helamma? Endast delamma? Gett ersättning enbart?

Har en 2-månaders nu som jag har fått ge ersättning för att min mjölk inte verkar räcka till (gjorde bröstlyft för 10 år sedan) men vill inget hellre i världen än att kunna helamma och slänga babysempen åt skogen. Går det, har någon lyckats med det?

Tacksam för alla svar och råd!

• Svar på tråden Amning efter bröstlyft/bröstförminskning - går det?
  • greywolf

ingen där ute som vill dela med sig av sina erfarenheter och ge mig lite uppmuntran...?

• Southern Belle

Nyare forskning visar att kvinnor inte har så många mjölkgångar som man tidigare trodde. Vid bröstoperationer finns risk att man skadar dessa. Har man t ex bara 4 mjölkgångar och de skadas blir det omöjligt att amma.

Så hur man lyckas amma efter en operation är nog väldigt individuellt, beroende på hur många mjölkgångar man har och om de fortfarande är intakta efter operationen.

(Läs mer på http://www.medela.se/S/breastfeeding/knowhow/anatomy_details.php)

Många ammande kvinnor kan periodvis uppleva att mjölken inte räcker men oftast handlar det bara om en känsla. Efter några månader stabiliserar sig mjölkproduktionen och brösten blir inte längre så svullna som i början. Det är helt normalt så om det är en anledning till din oro kan du släppa den. Om ditt barn går upp i vikt som det ska kanske dina bröst fungerar precis som de ska trots operationen. Prova att amma oftare, gärna en gång i timman, ett par dagar så det blir fart på mjölkproduktionen.

Går barnet däremot upp dåligt i vikt kan man kanske anta att mjölken har svårt att komma ut. Förstår att det känns tråkigt att inte kunna amma om det är det du vill men fungerar det inte så gör det inte. Försök att få matstunderna att likna amningsstunderna även om maten kommer genom flaska. Låt bebisen ligga i din famn, gärna hud mot hud så barnet får en chans att krafsa på bröstet, och gör matningen till en mysig stund.
    Du kan även låta barnet amma, för tryggheten och närhetens skull, bara för att det är mysigt trots att du ger mat på flaska. Varje liten stund och varje liten droppe räknas!

Kontakta gärna någon amningsrådgivare för råd och stöd!
    Lycka till!

• greywolf
    Southern Belle skrev 2010-08-24 11:26:07 följande:

Nyare forskning visar att kvinnor inte har så många mjölkgångar som man tidigare trodde. Vid bröstoperationer finns risk att man skadar dessa. Har man t ex bara 4 mjölkgångar och de skadas blir det omöjligt att amma.

Så hur man lyckas amma efter en operation är nog väldigt individuellt, beroende på hur många mjölkgångar man har och om de fortfarande är intakta efter operationen.

(Läs mer på www.medela.se/S/breastfeeding/knowhow/anatomy...)

Många ammande kvinnor kan periodvis uppleva att mjölken inte räcker men oftast handlar det bara om en känsla. Efter några månader stabiliserar sig mjölkproduktionen och brösten blir inte längre så svullna som i början. Det är helt normalt så om det är en anledning till din oro kan du släppa den. Om ditt barn går upp i vikt som det ska kanske dina bröst fungerar precis som de ska trots operationen. Prova att amma oftare, gärna en gång i timman, ett par dagar så det blir fart på mjölkproduktionen.

Går barnet däremot upp dåligt i vikt kan man kanske anta att mjölken har svårt att komma ut. Förstår att det känns tråkigt att inte kunna amma om det är det du vill men fungerar det inte så gör det inte. Försök att få matstunderna att likna amningsstunderna även om maten kommer genom flaska. Låt bebisen ligga i din famn, gärna hud mot hud så barnet får en chans att krafsa på bröstet, och gör matningen till en mysig stund.
    Du kan även låta barnet amma, för tryggheten och närhetens skull, bara för att det är mysigt trots att du ger mat på flaska. Varje liten stund och varje liten droppe räknas!

Kontakta gärna någon amningsrådgivare för råd och stöd!
    Lycka till!

Tack för svaret, ska läsa din länk också vid tillfälle.
    Ja nu har jag fyllt upp med ersättning hela tiden sedan BB och inte vågat att enbart amma då jag utgår ifrån att bröstmjölken inte kommer att räcka. Men jag kanske ska ge det ett nytt försök, amma hela tiden och när det verkar tomt och bebisen fortfarande är hungrig - då ge flaskan?

Gulligt det lät det där med att "krafsa på bröstet", ja det är underbart när hon gör så - alla amningsstunder tycker jag är jättemysiga, innan hon börjar gråta förtvivlat och slita och dra i ett tomt bröst.

Finns det några där ute som har erfarenheter av bröstlyft och amning? Vore intressant att höra hur bra/dåligt amningen har funkat för er andra.
Svar på tråden Amning efter bröstlyft/bröstförminskning - går det?