• M  och  M

Hur mörkt klarar sig en garderobsblomma?

Vi har vårt sovrum i en källare, i en gillestuga med små fönster (eller det är kanske rätt stora för att vara en gillestuga iofs) Och jag är sugen på att ha stora krukor med garderobsblomma i på nattduksborden. Klarar dessa blommor att ha det såå mörkt? Det kommer ju inte in mycket dagsljus liksom. Hur mörkt klarar de egentligen?

• Svar på tråden Hur mörkt klarar sig en garderobsblomma?
  • SunnyBunny

Den klarar mörker, eller ja svagt ljus. Men den gillar det inte. Vill ha ljust för att växa ordentligt. Men jag har lyckats med en i badrummet, den blommar inte med ser fin ut i all fall. Kom ihåg bara och inte vattna för mycket när den står i mörker!

• M  och  M
    SunnyBunny skrev 2010-08-23 22:45:44 följande:
    Den klarar mörker, eller ja svagt ljus. Men den gillar det inte. Vill ha ljust för att växa ordentligt. Men jag har lyckats med en i badrummet, den blommar inte med ser fin ut i all fall. Kom ihåg bara och inte vattna för mycket när den står i mörker!
    Okej tack. Brukar den blomma annars?
  • SunnyBunny
    M och M skrev 2010-08-23 22:58:49 följande:
    Okej tack. Brukar den blomma annars?
    Ja dem jag har i vårat sovrum där det är ljust blommar. Men har sett att bladen blir lite gula när solen skiner som mest och det blir inte blomman i badrummet.
  • JennyAnn

oj, jag hade ingen aning om att de kunde blomma ens :) men men, jag har med haft mina på badrummet och där kom inte in något ljus då jag inte hade något förnster men de levde bra där. jag tror de klarar gillestugan galant Glad

• SunnyBunny
    JennyAnn skrev 2010-08-23 23:11:37 följande:
    oj, jag hade ingen aning om att de kunde blomma ens :) men men, jag har med haft mina på badrummet och där kom inte in något ljus då jag inte hade något förnster men de levde bra där. jag tror de klarar gillestugan galant Glad
    Jodå..men inga vackra blommor försäg haha..ser ut som majskolvar typ;) Men då behöver dem ljus har jag märkt och det är väldigt ovanligt! Men 2 av mina gör det ibland:)
  • Takhiza

Aldrig fått en till att blomma, dock till att överleva och se fin ut i just en gaderob! Så inga fönster osv. Maken hade sitt datorrum i en stor gaderob förut Jag tyckte han kunde få ha en växt iaf hehe

• M  och  M

Ja några blommor på den behöver jag inte, bara en grön växt. Men då låter det ju som om det skulle funka då. Växer dom i mörkret också eller håller dom sig ungefär så stora som när man köpte dom då eller blir dom större?

• M  och  M

Jag ser nu att jag i frågan skrivit blommor, men då menar jag den gröna växten

• Svala

Jag tror att dom klarar sig i ert sovrum. Dom gillar ju ljus mer men dom klarar sig med väldigt lite. Köp hem och prova. Du kan ju börja med en?

Även om jag verkligen tycker illa om plastblommor så finns det faktiskt ganska fina. Jag har gått mot alla mina principer och köpt en krukväxt i plast som jag har på gästtoaletten. Jag provade med en Zamiakalla först (garderobsblomma) men det blev för mörkt (inga fönster alls).

• M  och  M

Jag har en garderobsblomma som står i fönstret i gillestugan och den verkar ju okej, har väl inte växt så mkt men. Men jag tänkte om den kan klara sig inne i rummet där det är ännu mörkare också.

• Becca8406

Hade en garderobsblomma som ja fick när grannen flyttade då han ej orkade ta med sig den. Den blev dock ståendes i ett mörkt trapphus i 2,5 år innan den blev tagen till vårat nya hus och vattnad. Och den överlevde helt otroligt :)

• Kastrullresan

Ett annat alternativ är att du köper dubbel uppsättning av växter och låter 2 stå i mörker i fjortondgarsperioder och 2 i ett fönster. Så växlar du mellan dessa.

Så har jag gjort i perioder och det funkar hur bra som helst

• M  och  M
    Kastrullresan skrev 2010-08-24 23:37:07 följande:
    Ett annat alternativ är att du köper dubbel uppsättning av växter och låter 2 stå i mörker i fjortondgarsperioder och 2 i ett fönster. Så växlar du mellan dessa.

Så har jag gjort i perioder och det funkar hur bra som helst
    Smart tips! Dock tror jag inte att jag är så pass orgainserad att jag lyckas med det
  • SunnyBunny
    Svala skrev 2010-08-24 10:48:35 följande:
    Jag tror att dom klarar sig i ert sovrum. Dom gillar ju ljus mer men dom klarar sig med väldigt lite. Köp hem och prova. Du kan ju börja med en?

Även om jag verkligen tycker illa om plastblommor så finns det faktiskt ganska fina. Jag har gått mot alla mina principer och köpt en krukväxt i plast som jag har på gästtoaletten. Jag provade med en Zamiakalla först (garderobsblomma) men det blev för mörkt (inga fönster alls).
    Jag tycker att plastblommor är underskattade! Jag har mer plast än riktiga blommor då jag har katter som gillar äta på riktiga växter. Men mina plast blommor är grymt fina!
  • M  och  M
    SunnyBunny skrev 2010-08-25 13:34:32 följande:
    Jag tycker att plastblommor är underskattade! Jag har mer plast än riktiga blommor då jag har katter som gillar äta på riktiga växter. Men mina plast blommor är grymt fina!
    O ja det finns jättefina plasblommor, absolut!
Svar på tråden Hur mörkt klarar sig en garderobsblomma?