• Babe70

Vilken hundras ska jag välja?!

Hej!
    Jag och min man planerar att skaffa en till hund till sommaren. Vi har redan en Golden som är 3 år. Det är 5 raser vi funderar över. Det är: Schäfer, Leonberger, Münsterländer, Rottweiler och Tolling Retriever "Tollare".

Finns det någon här som har någon av dessa hundar och kan förklara hur de är, hur mycket de kräver, om de är barnvänliga osv? Det skulle vara bra. Många tycker ju att Rottweiler och Schäfer (mest rottweiler) inte är barnvänliga. Men jag känner två st som har sånna hundar och de är hur snälla och barnvänliga som helst... Men i alla fall, snälla hjälp mig!

Kram.

• Svar på tråden Vilken hundras ska jag välja?!
  • Danbala

Det finns en bok som heter "Välj rätt hund" av Charlotte Swanstein som i alla fall jag tycker verkar vara riktigt vettig. Beskriver lynne, träningsbehov, lite historik etc.

Kommer inte ihåg vad den kostade, men den är ju billig jämfört med att köpa fel hund...

• lillafanten

Hej!!!
    Jag har en tollare, och han är underbar, funkar bra med barn. Vad jag inte rikte hade koll på när jag skaffade honom, var hur aktiva tollare egentligen är. De första månaderna jag hade honom (jag och min sambo rättare sagt) var det mycket svett och tårar, men givetvis mest lycka. Svante som han heter har en otrolig personlighet, och han är det bästa som hänt oss. Men de är mycket krävande som valpar och unghundar, och vill att det ska hända grejer hela tiden. Han blev inte rumsren förrän han var ett halvår.... Men, det är en fantastisk hundras, med mycket "go" och massor av personlighet, en riktig familjemedlem. Så har ni tiden så köp en underbar tollare, men var beredda på att det kan bli en riktig vildbase ni får hem :)
    Lycka till!
    Kram

• Babe70

Tack för era tips! Tollaren verkar vara en underbar hund =) ska ta en extra titt på den

• tintilar

Jag har mest positiva erfarenheter av rottis och schäfer när det gäller psyket/att vara familjehund. Det handlar nog om att hitta rätt hund och rätt uppfödare. Rottweiler hade jag nog valt framför schäfer då jag har mer erfarenheter av fysiska problem när det gäller schäfer.

Tollare är enligt min erfarenhet fantastiska hundar, men det beror på vad man pratar om i för syfte. Det är ju krävande hundar och jag har hört från många att de kan vara aggressiva. Detta kommer både från ägare och uppfödare. Och andra erfarna då. Men som sagt har jag träffat på mestadels undantag. Hade gärna haft en själv om de inte var så krävande som de är. För de behöver Väldigt mycket stimulans och den tiden har jag inte. Tollare rekomenderar jag inte om du inte tänkt träna med den.

Leonberger är härliga hundar. Har för mig att de dock också kräver en del men där vågar jag inte säga för mycket.

Varför inte en blandras?

Lägg gärna in en tråd på www.bukefalos.com/f/forumdisplay.php , där finns faktiskt ganska mycket kunnigt folk med mkt erfarenhet.

• sarah

Jag vill inte låta som en gnällspik, men jag tycker du ska fundera lite på vad ni vill göra med hunden. Raserna du nämnt är VÄLDIGT olika varandra och till olika ändamål. Känns som ni mest går på utseende och inte på temperament...?

Tollare - är supermysiga men väldigt krävande och aktiva och kan stressa upp sig ganska mycket om de inte får utlopp, passar inte enabart som sällskap.

Leonberger - vet jag inte så mycket om. Man ska nog ha ganska mycket utrymme, tomt och jag tror de kräver lite pälsvård.

Münsterländer är en jakthund som bör få jaga.

Schäfer är en brukshund som funkar jätte bra som familjehund om den får jobba och blir ordentligt aktiverad

Rottweiler är också en trevlig hund OM den får en ordentlig uppfostran, lydnadträning och även den ska aktiveras på andra sätt än enbart promenader.

Hoppas du blivit lite klokare

• lillafanten

okej, för det första så är tollare inte en aggressiv ras, känner flera uppfödare varav de flesta har små barn hemma. Har aldrig sett några sådana tendenser här hemma heller. Det finns säkert aggressiva tollare, men de är verkligen inte överrepresenterade rent rasmässigt. Det stämmer att de är väldigt aktiva och kräver mycket uppmärksamhet, vår tollare är mer en "sällskapshund", tränar inte så mycket men åker ofta på utflykter med honom, till skog och bad. Han fullkomligt ÄLSKAR vatten! Hoppar räät ut från en brygga om det skulle vara så. Vår tollare Svante var en riktig vildbvase som valp, nu är han lugn och hur go som helst. Vi har ju startat "bebisverkstaden" här hemma nu, och har inte ett uns av oro för hur det kommer gå med Svante.
    Lycka till :)

• Cuthalion

Jag tycker St Bernhard slår allt vad gäller vänlighet!

Perfekt hund ifall man vill ha en trygg vovve till sina barn, men visst de är håriga och dreglar en del

• Yogi

Pyrenéerhund!

En gosig nallebjörn som passar kanon i en barnfamilj. Och du slipper allt dreggel som du får med en S B. Sonen kan i princip göra vad han vill med dem. Tröttnar de så reser de sig och går iväg. Vill du veta mer om Pyrren så messa mig privat.

Vi har Rottis hemma också men jag måste erkänna att de är lite för intensiva för vår lille grabb på 1,5. Annars är de också barnvänliga men inte lika kramgoa.

Leonberger skiljer sig väl inte så mkt från Pyrrarna mer än att de blir snäppet större och grövre. Och så färgen förstås. *s*

Münsterländer och Tollare är jakthundar. Jag har träffat på både trevliga och "otrevliga" (lite för mkt jaktintensitet) individer inom båda raserna. De passar bäst om du har jaktambitioner.

Det kan vara väldigt svårt att få tag på en bra Schäfer. De som har bra bakgrund hittar du hos seriösa uppfödare. Däremot kan det vara svårt att få köpa en hund från en sådan uppfödare om du inte har bruks- eller lydnadsambitioner.

• Babe70

Tack för alla era svar. Det har verkligen hjälpt. Nu vet vi ännu mer om raserna och det är bra .

• Zinta

Jag kan säga lite mer om leonberger eftersom min mamma har en. Dom är SÅ kärvänliga, urgulliga och snälla som bara den. Hon är som en liten lillasyster till mig den hunden och hon VET verkligen vem hon ska busa, gos aosv med, vi har även haft en landseer som också är en väldigt fin hund men det finns inget som tar en leonberger (enligt mig) Visst, dom kräver lite pälsvård. Håller dock inte med om att dom kräver särskillt mycket mer utrymme än vad andra hunda gör men finns det något bättre än att få kura ihop sig bredvid den där lejonmanen och bara GOSA?!

Lycka till i jakten.

• M G

Det är lättare att komma med rasförslag om man får veta vad ni tänkt göra med er hund

Enbart som sällskap el har ni tänkt aktivera den o i så fall med vad?
    En leonberger är absolut inte lika krävande som nån av de andra raserna. Sen är ju frågan också om ni vill kunna ha hunden mkt lös? En münster o tollare är ju jakthundar o har mkt jakt i sig som ex.
    Osv. Några krav måste ni ju ha på blivande hunden, skriv gärna ner allihopa!

• sweety88

Måste då få fråga i denna tråf Är dt någon fara med en blandras av dobermann & schäfer?

• cicci85

Sweety88:
    Vad menar du med fara? Jag har en sån blandning, en jättefin hund snäll mot barn hon känner. Hon är väldigt vek, rädd å ängslig för nya saker, tex så hade de satt upp en varning för jakt skylt på vägen och den va döläskig, hon vågade knappt gå förbi... Hon blir dock bättre hela tiden, hon är bara ett år och spökåldern..=)
    Jag skulle inte satsa på att köpa en blandras, föräldrarna kanske inte är godkända för avel, inte uppkollad hälsostatistik mm. Vissa blir till av misstag (min hund) såklart. Men många avlar medvetet på blandraser vilket jag tycker är helt fel!

TS: raserna du nämnt är som många sagt väldigt olika. Om du ska jaga passar ju inte en schäfer så bra... tänk efter vad du ska göra med din hund, ska ha den bara som sällskap och att promenera med finns ju raser som inte behöver jobba så mycket... Om de blir van vid barn och inget barn är elakt mot det så är nog alla hundar barnvänliga skulle jag tro... Det viktigaste är nog att lära barnet att vara hundvänligt!

• sweety88

Nja jag tänkte mer om någon har nån negatvi men även positiv invändning på just den blnadrasen då jag & kille varit & kollat på en, den ska inte användas i att jaga utan snarare sällskap dressyr & agelity om dt nu stavas så Jo precis, men dettav ar någ oxå ett misstag men såklart så vill man juh se ett vetrinärs intyg m.m om dt blir ett köp för vara på sin säkra sida

• cicci85

Höft,ögon, lynnesfel mm visar sig nog inte på valpbesiktningen men det kan ju hända alla raser, vanligare på vissa. Jag har för mig att schäfer har rätt mycket höftproblem, kontrollera föräldrarna!
    Nej en schäfer/dobbis blandning är nog inte så bra till jakt, ingen av raserna är jakthundar, det är brukshundar som kräver mycket jobb, dels i uppfostran och den behöver arbeta mycket.
    Min schäfer/dobbis älskar att spåra, lydnad, agility, sök hon älskar att jobba, är otroligt lättlärd och älskar att lyssna på matte å husse...=)
    En mycket trevlig blandning, men tänk på om du köper en blandis av bruksraser att du får inte tävla bruks men det är kul att bara träna! Lydnad och agility får man tävla!
    Egentligen inte svar på TS men men...

• M G

sweety88: Om du vill använda din hund till olika områden som lydnad agility o sånt så skulle jag rekommendera att du köpte en registrerad hund vars uppfödare har noga koll på hälsan på föräldrarna. Köper du en blandning så har du aldrig nån som helst aning innan om ifall föräldrarna är friska el inte. Vore ju otroligt tråkigt om du köpte en valp o så visade det sig att ni är tvungna att ta bort den efter 3 år pga grava höftfel.
    Även fast en uppfödare som inte registrerar sina valpar säger att tiken o hanen är friska så måste man vara inne till veterinären med dom o få dom röngtade o kollade. Många visar inte att dom har ont, el så syns det bara inte just då. Men som sagt, oftast är det valpköparna som får ta konsekvenserna.
    Och precis som nån annan skrev så är det i 90% av fallen något fel på föräldrarna eftersom dom inte väljer att registrera valparna.

Det är ganska enkel logik:
    Alla vill tjäna så bra pengar som möjligt, att regoistrera en valp kostar runt 500:- o då kan man ta 9000:- i betalt för den valpen. En oregistrerad valp tar dom oftast 4000:- för. Man tjänar 4500:- på att registrera valpen.
    Jag vet att flera säkert kommer att säga att alla är inte intreseade av pengar, men då undrar jag varför i stort sett alla dessa blandis-uppfödare INTE har röngtat o kollat andra rastypiska sjukdomar på föräldrarna i så fall? Om det inte handlar om pengar borde det vara det minsta dom kan göra för att försäkra sig om att valparna blir friska individer.

Även fast det finns en del veka schäfer-dobbis blandningar så kan du aldrig veta hur din hund kommer att bli. Allt beror på vad dom har använt för föräldrar i avel. Plus att är det 2 raser så kan du aldrig i förväg säga vilken ras som kommer dominera i just din valp.

Sen ser jag det som en säkrare MKT säkrare, investering att köpa en registrerad valp hos en seriös uppfödare (finns även oseriösa som reggar sina valpar så det gäller att se upp!!!) som enbart avlar på friska o mentalt bra hundar så du har största chanser att få en frisk o psykiskt bra valp som kan ge dig mkt lycka i livet!

Ska tillägga så det inte blir missförstånd: har själv ägt en oregistrerad hund som jag älskade lika mkt som mina registrerade hundar. Jag tycker det bara är tråkigt när uppfödare inte bryr sig om ifall valparna kommer få problem framöver el inte...

• wellah

vad ska ni ha jycken till? de hundar du beskriver kräver ju väldigt mkt av sin ägare/förare! Ska du inte syssla med bruks och lägga ner timmar per dag på din hund tycker jag direkt du ska utesluta rottis och schäfer.... men även tollare, dom är ju jätteaktiva och klättrar lätt på väggarna.... ni har ju en retriever och vet ju att dom kräver mkt egagemang de andra två raserna har jag ingen erfarenhet av....

• lillvilda

alla raser du nämt tycker jag är trevliga men jag tycker nog ni ska tänka vad ni vill ha för egenskaper i er hund. Det är väldigt oliak raser du nämnt, allt ifrån "gårdshundar" till retrivers till brukshundar. ibland är det lätare att träkna upp vilka egesnkaper man iNTE vill att hunden ska ha och välja ras utifrån det. Tänk på att Rottis är en hund som kan kräva en fast hand!! Det är en underbar hundras men kan kräva lite mer än en golden, är iaf en en annan form av krävande.

Svar på tråden Vilken hundras ska jag välja?!