• BillyX

Var bo för småstadskänsla men ändå nära Stockholm?

Bor just nu i en förort utanför Stockholm och det passar bra då jag pluggar därinne, och så har jag familj och vänner i nordvästra Stockholm, som jag kan besöka då och då.

Jag drömmer ofta om vart jag vill bo i framtiden, när det är dags för hus och barn och fast jobb.

En del av mig vill till norra Svealand och bo i en mindre by.
    En annan del av mig vill bo kvar i Stockholm med omnejd då jag har familj och vänner här. Även om jag vill flytta härifrån så känns det viktigt att kunna åka "hem" över dagen när andan faller på.

Så, jag tänker börja samla på ställen som är tillräckligt långt från storstan för att ens framtida eventuella tonårsbarn inte ska åka dit varje dag och hänga utan planering. Det ska heller inte vara ett helg- eller veckoprojekt att besöka familjen, så max 2 h med bil.
    Gärna lite isolerat, som en småstad, med tydliga gränser. Exempelvis Vallentuna känns för nära, medan Norrtälje känns för stort.

Snälla bomba mig med orter som jag kan kolla upp!

• Svar på tråden Var bo för småstadskänsla men ändå nära Stockholm?
  • lilla V

Järna, söder om Södertälje..Det är verkligen småstadskänsla och då kommer jag ändå från Borås.

• Fru Gustavsson

Billy, jag är stockholmare och har känt eakt som du! 2000 tröttnade jag på storstadens stress och flyttade pick och pack till Strängnäs. 45 min med tåg, 8 mil från Sthlm, men nära nog att pendla till eventuellt arbete. Tåget går via Södertälje, Sthlm och ända till Arlanda. Kanske går det ännu längre norrut nuförtiden?

Pga diverse omständigheter blev jag inte kvar där, men tro mig, saknar "min stad" varje dag. Åker dit varje sommar. Det är där hjärtat finns.

Strängnäs är helt underbart där det ligger vid Mälaren, och nej, jag har inte betalt för att göra reklam för den lilla pärlan till stad, haha

PS: bor numera i småland tack vare att jag lyckades hitta en smålänning för x antal år sedan, men beger mig ändå tillbaka till Stränkan varje år.

Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • BillyX

Strängnäs ger bra vibrationer, det ligger nära Västerås va?

Järna har jag en gammal bekant som bodde i. Så fått höra mest positivt.

Jag vill helst jobba i samma kommun, vill slippa pendla till Stockholm, men att ha pendlingsavstånd är ju bra för att kunna hålla kontakten.

• Fru Gustavsson

Det är relativt nära till Västerås (var där på bio en gång, man får väl ta sig över den stora bron och köra en bra bit, men som sagt, relativt nära ), Eskilstuna ligger nära, Södertälje likaså. När jag pratade om att åka "till stan" i Strängnäs tolkade infödingarna det som Södertälje, medans jag menade Stockholm.
    Du arbetar väl inom vården vill jag minnas? IOm du vill sikta på sjukhus ligger ju Mälarsjukhuset rätt bra till, i kommunen finns äldre/handikappboenden.

Usch jag låter verkligen fanatisk men som sagt, jobbar INTE på uppdrag av Strängnäs kommun

• BillyX
    En Liten Blå skrev 2010-08-23 23:48:32 följande:
    Det är relativt nära till Västerås (var där på bio en gång, man får väl ta sig över den stora bron och köra en bra bit, men som sagt, relativt nära ), Eskilstuna ligger nära, Södertälje likaså. När jag pratade om att åka "till stan" i Strängnäs tolkade infödingarna det som Södertälje, medans jag menade Stockholm.
    Du arbetar väl inom vården vill jag minnas? IOm du vill sikta på sjukhus ligger ju Mälarsjukhuset rätt bra till, i kommunen finns äldre/handikappboenden.

Usch jag låter verkligen fanatisk men som sagt, jobbar INTE på uppdrag av Strängnäs kommun
    Nej, inte inom vården :)
    Gäller att få med karln bara, han hummar just nu bara, men han är öppen för lite varstans tror jag, bara det finns jobb och han slipper pendla "på en trång buss"
  • Fru Gustavsson

Ah, fick absolut för mig att du jobbade inom vården men du har väl bara haft jäkligt vettiga åsikter om det i någon tråd Nåja, trånga bussar kan han ju glömma i Strängnäs iallafall, arbetar man inom stan där tar man sig lättast fram med fötter, cykel eller bil. Och skulle han få jobb i angränsande områden får han försöka skaffa det där tåget stannar, haha.

• BillyX
    En Liten Blå skrev 2010-08-23 23:55:56 följande:
    Ah, fick absolut för mig att du jobbade inom vården men du har väl bara haft jäkligt vettiga åsikter om det i någon tråd Nåja, trånga bussar kan han ju glömma i Strängnäs iallafall, arbetar man inom stan där tar man sig lättast fram med fötter, cykel eller bil. Och skulle han få jobb i angränsande områden får han försöka skaffa det där tåget stannar, haha.
    Jobbat där i min ungdom :) men har ingen utbildning inom vård

Jo, jag tror vi har bestämt oss för ordning: söka jobb först och sedan bostad efter det. Det är okej att bo i en liten tvåa i väntan på att drömhuset dyker upp
  • Shaun the sheep

Mariefred! Närmre än Strängnäs och så rackarns mysigt!  Finns ett helt underbart område som kallas Slottsbrinken. Flytta dit så blir vi grannar om några år

Eskilstuna however är inte så kul. Det finns ju guldkorn, som Slagsta där jag själv bor. Men sjukhuset är inte mycket att hurra för, det har ju snackats om att eventuellt ta bort barnakuten eftersom våra läkare tydligen inte är så kompetenta... Härligt.

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Cillalilla

Knivsta! Mysig liten håla. 30 min med tåget till stockholm. Nära uppsala. Inte så dyrt att köpa hus.
    Händer mycket där i utveckling. Mycket fin natur nära!
    Välkommen!

• BillyX
    Cillalilla skrev 2010-08-24 11:47:07 följande:
    Knivsta! Mysig liten håla. 30 min med tåget till stockholm. Nära uppsala. Inte så dyrt att köpa hus.
    Händer mycket där i utveckling. Mycket fin natur nära!
    Välkommen!
    Du bor där? :)
Svar på tråden Var bo för småstadskänsla men ändå nära Stockholm?