• Plutten2007

Jag vräkte i mig chevré-ost, bara för att den var pastöriserad

Hejsan,

jag är gravid i vecka 17 och har ätit chevré-ost, ganska mycket. Min man läste på förpackningen att den var pastöriserad. Vi trodde då att det var ok.
    Igår läste jag att man inte ska äta såna ostar, även om dom är pastöriserade.

Vad kan ha hänt? Vad ska jag göra? Är det något man kan kolla upp i nuläget överhuvudtaget?

Jag är så himla orolig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 08:12
    Jag kan tillägga att det var 10 dagar sen jag åt osten.

• Svar på tråden Jag vräkte i mig chevré-ost, bara för att den var pastöriserad
  • Pickeli

Du har antagaligen ingen anledning att oroa dig, risken att det finns bakterier i livsmedel i Sverige idag (listeria främst) är mycket mycket liten, näst intill minimal.

Är du mycket orolig så föreslår jag att du kontaktar din barnmorska och rådgör med henne för att stilla din oro.

Har du en himla otur så har du fått i dig en skadlig bakterie som möjligvis kan skada ditt foster, risken är dock väldigt väldigt väldigt liten. Tänk på att vara försiktig i fortsättningen.

Google it!
  • Pickeli

Hade du den i maten eller åt du den som den var?

Google it!
  • Spexig

Håller med! Minimal risk. Har för mig att när jag väntade ettan fick man visst äta såna ostar, bara de var pastöriserade. Sånt ändras ju hela tiden.

Men hör med bm för säkerhets skull.

• Plutten2007

Jag åt den som den var

Tycker det känns lite dumt att ringa barnmorskan för en sån sak, undrar om hon skulle tycka att jag är jobbig?

• Pickeli

Listeria dör vid upphettning, därav så är risken minimal att det finns listeria i pastöriserade produkter. Om man kollar med smittskyddsinstitutet samt läser fakta om listeriasmitta så framgår det endast att man bör undvika opastöriserade mjuka dessertostar. Varför livsmedelsverket ändå rekomenderar att man bör undvika dessertostar är för mig lite oklart, det kan man ju iofs ta reda på om man vill.

Google it!
  • Plutten2007

Men, jag åt den som den var, inte upphettad.

• La Lola
    Spexig skrev 2010-08-24 08:20:07 följande:
    Håller med! Minimal risk. Har för mig att när jag väntade ettan fick man visst äta såna ostar, bara de var pastöriserade. Sånt ändras ju hela tiden.

Men hör med bm för säkerhets skull.
    Ändras hela tiden?
    Kostråden revideades (främst infon om fiskar) den 18 juni 2008.
    Innan hade råden sett likadana ut i minst 4 år.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Plutten2007

Tack för hjälpen och alla svar. Jag ska ringa min barnmorska och höra vad hon säger.

• Pickeli
    Plutten2007 skrev 2010-08-24 08:39:32 följande:
    Tack för hjälpen och alla svar. Jag ska ringa min barnmorska och höra vad hon säger.
    Ja det tycker jag du ska göra om du är orolig, skit samma vad hon tycker hon är där för att stötta dig och hjälpa dig! Du komemr säkert bli lugn av henne svar! Återkom gärna med besked om vad hon sa!
    Google it!
Svar på tråden Jag vräkte i mig chevré-ost, bara för att den var pastöriserad