• Emelie1991

Vita fläckar på huden, HJÄLP?

Jag har fått vita pigmentfläckar på axlarna och armarna efter att jag har solat solarium, kan detta vara farligt?   Solade solarium igår och efter det så klia det nått så fruktansvärt på HELA kroppen, och inatt ska vi inte prata om. Ja tror jag sov sammanlagt 3 timmar pga av att det kliade på hela mig och det var fruktansvärt. N¨ågon som vet vad det kan vara, är jätte orolig.

Snälla någon som kanske kan lugna mig lite?

• Svar på tråden Vita fläckar på huden, HJÄLP?
  • kakmamman

Äter du några medeciner?
    Använde du någon kräm innan?

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • kakmamman

tyvärr kan det vara allvarligt, men är ju svårt att veta det så här på rak arm :P

Jästsvampsinfektion kan man få vid solning..som ger vita fläckar.

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • Emelie1991

Inga mediciner, men jag har lite eksem sen tidigare som jag smörjer mig med ca 2 ggr om dagarna..

Är så orolig

• kakmamman
    Emelie1991 skrev 2010-08-24 09:35:18 följande:
    Inga mediciner, men jag har lite eksem sen tidigare som jag smörjer mig med ca 2 ggr om dagarna..

Är så orolig
    vad är det för salva du smörjer in dig med..och är eksemen där på axlarna (innan du solade)?
  • Emelie1991

Locoid smörjer jag mig med, och någon mjukgörande, kommer inte ihåg vad den heter. Nej inte eksem på axlarna, men på armarna. Men jag har däremot varit torr på axlarna (har nog solat för mycket) så jag har smörjt mig med mjukgörande där. Och nu dom senaste 2 ggr jag har solat har det blivit vita typ pigmentfläckar.

• kakmamman
    Emelie1991 skrev 2010-08-24 09:43:52 följande:
    Locoid smörjer jag mig med, och någon mjukgörande, kommer inte ihåg vad den heter. Nej inte eksem på axlarna, men på armarna. Men jag har däremot varit torr på axlarna (har nog solat för mycket) så jag har smörjt mig med mjukgörande där. Och nu dom senaste 2 ggr jag har solat har det blivit vita typ pigmentfläckar.
    Om man solar för mkt, så kan man såklart bränna sig och då kliar det något enormt om man inte är van..särskilt efter solariet. Och om man har tidigare eksem så borde man kanske vara lite försiktig?

Så ska man undvika att sola med salvor och dyligt då det lätt blir pigment fläckar..
    Inte för att solen inte tar på det stället, utan för att det blir konstigt då salvan kanbske inte är gjord för att klara av ett solarium.

Jag tycker du ska avvakta med att sola..tills klådan lagt sig och du är säker i dig själv om vad detta handlar om.
  • guldrosen1
    Emelie1991 skrev 2010-08-24 09:43:52 följande:
    Jag har fått liknande fläckar av solarium, jag skulle nog bara lugna ner mej med solandet ett tag, ch det låter ju som att det är salvan som gör fläckarna. Det är bättre att smörja precis efter solning, så bevarar du färgen längre och gör tillför huden fukt igen.
    Lycka till!
    Tror inte du behöver vara orolig
  • Emelie1991

Jo jag vet att man inte ska sola när man nyss har smörjt sig med salva. Och det har jag varit noga med att inte gjort heller. Och det konstiga är att jag har säkert sola 20 gånger förut och inget har hänt men nu vnär jag inte har solat på ca 3 veckor så får jag fläckar.. Men jag ska ta en paus i solandet och undvika det och se om det blir bättre, blir det inte bättre får jag ju helt enkelt gå till vårdcentralen och kolla upp det.

Men tack så mycket för hjälpen iallfall, den hjälpte :)

• guldrosen1
    Emelie1991 skrev 2010-08-24 09:53:56 följande:

Jo jag vet att man inte ska sola när man nyss har smörjt sig med salva. Och det har jag varit noga med att inte gjort heller. Och det konstiga är att jag har säkert sola 20 gånger förut och inget har hänt men nu vnär jag inte har solat på ca 3 veckor så får jag fläckar.. Men jag ska ta en paus i solandet och undvika det och se om det blir bättre, blir det inte bättre får jag ju helt enkelt gå till vårdcentralen och kolla upp det.

Men tack så mycket för hjälpen iallfall, den hjälpte :)

Ja ok. Det finns en sjukdom som heter Vitigio tror jag. Då har man vita fläckar på kroppen men de är medfödda, min son har det. De syns när man varit i solen. Men de hade du märkt tidigare i så fall. Detta låter som svamp som någon innan skrev, i och med att det kliar också.
    Det finns salva på apoteket, men det är ju bättre om du ringer och pratar med vårdcentralen först och se vad de rekommenderar i så fall. Men avvakta ett tag så kanske det försvinner.
    Vet, man blir orolig, jag är precis likadan
  • babygirl03
    Emelie1991 skrev 2010-08-24 09:17:36 följande:
    Jag har fått vita pigmentfläckar på axlarna och armarna efter att jag har solat solarium, kan detta vara farligt?   Solade solarium igår och efter det så klia det nått så fruktansvärt på HELA kroppen, och inatt ska vi inte prata om. Ja tror jag sov sammanlagt 3 timmar pga av att det kliade på hela mig och det var fruktansvärt. N¨ågon som vet vad det kan vara, är jätte orolig.

Snälla någon som kanske kan lugna mig lite?
    jag solade solarium varje dag fick vita pigmentfläckar på armarna och jag äter medicin
Svar på tråden Vita fläckar på huden, HJÄLP?