• puss

    Vad finns för hinder, och hur löser man dom?

    hej min kompis vill adoptera.
    jag tror hon kommer få problem, men jag har inte sagt nåt till henne.
    hon är svårt psykiskt sjuk, har aldrig arbetat, har ingen inkomst mer än sjukbidrag, ingen utbildning, är singel och 33 år.
    blir det svårt? vilka problem är störst?


    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Svar på tråden Vad finns för hinder, och hur löser man dom?
  • strojes

    Spontant så känns det som att hennes sjukdom kan vara ett stort orosmoln. Ett adopterat barn har ofta något stort trauma bakom sig och behöver stabila adoptivföräldrar.


    Fråga politikerna Valet 2010 www.familjeliv.se/Val2010/
  • Nystart

    Jag tror allt utom hennes ålder kommer att vara ett problem. Att hon är singel är i sig inte ett hinder, men i kombination med övrig bakgrund blir det ett.  Ärlig talat tror jag inte någon kommun kommer  att - eller för den delen bör - godkänna henne. Man kräver bl a  stabila hemförhållande både ekonomiskt och socialt. Ensamstående ska ju dessutom ta hela ansvaret själv.  Jag tror det bästa är att lägga korten på bordet på en gång så inte drömmen växer och besvikelsen blir ännu större. Man (hon med hjäp av dig) kan ju prata med socialtjänsten i kommunen som är de som gör bedömningen. 

  • Emeli

    Ja, det blir svårt, för att inte säga omöjligt. Hennes sjukdom, hennes oförmåga att arbeta och försörja sig själv och ännu mindre ett barn, troligen också hennes avsaknad av utbildning är var för sig anledningar till avslag på hennes begäran om att få adoptera. Om hon mot förmodan skulle få kommunens medgivande blir det sannolikt omöjligt att hitta en adoptionskontakt i utalndet som kommer att anförto henne ansvaret över ett barn.

  • Momalicious

    Vad innebär "svårt psykisk sjuk"? 
    Nu är ju jag inte alls insatt i adoption men det är för det första rätt stora kostnader involverade i att adoptera har jag för mig.
    Dessutom så brukar det alltid finnas rätt hårda krav på adoptivföräldrar, om ålder (fast det är nog inget problem i detta fallet), att man ska vara kristen (vissa länder) osv.

    Så som sagt, dålig "inkomst" kombinerat med hennes mentala tillstånd gör det nog svårt om inte omöjligt. Men som sagt, jag bara gissar här.

  • puss

    långvarig psykisk sjukdom som hindrar henne från att leva "normalt", dvs studera eller arbeta, eller ha nån form av sysselsättning öht.
    ständigt inskriven på öppenpsyk.


    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Krickita

    Hej hej
    Låt din kompis ta kontakt med familjerätten själv. Troligtvis kommer hon inte bli godkänd, men det är bättre att de ger beskedet.

    Lycka till!

Svar på tråden Vad finns för hinder, och hur löser man dom?