• N1an

Billig och bra symaskin?

Nu har min symaskin sedan 70 -talet gått sönder. Har egenligen inte råd att köpa en ny.

Jag syr endast gardiner och kuddfodral med symaskinen. Så jag behöver egenligen kunna sy rakt.

Har ni några tips på vad jag ska ha och vad jag ska tänka pä?

Jag har förstått att de allra billigaste itne är bra?

• Svar på tråden Billig och bra symaskin?
  • Kokomo

Jag undrar detsamma så jag puffar lite...

• Ssunshine

blocket mina damer och herrar?

annars har IKEA en bra som passar till de ni vill göra! =)

veni vidi vici
  • Kokomo
    Ssunshine skrev 2010-08-24 11:08:55 följande:
    blocket mina damer och herrar?

annars har IKEA en bra som passar till de ni vill göra! =)
    Fast Blocket säger ju inte någonting om det är en BRA symaskin eller inte...
    Men IKEAS är bra alltså? Var kan man läsa mer om den? Sökte på deras hemsida men fick inga träffar på "symaskin".
  • flixflax

finns ju symaskinsaffärer som har begagnade där brukar man kunna göra sig en bra affär. IKEAs är nog ingen höjdare,,,

• Kokomo
    flixflax skrev 2010-08-24 11:13:13 följande:
    finns ju symaskinsaffärer som har begagnade där brukar man kunna göra sig en bra affär. IKEAs är nog ingen höjdare,,,
    Tack för ditt tips. Nu kan jag bara tala för mig själv och inte för TS men jag behöver alltså inte tips på VAR jag kan skaffa en symaskin utan vilka sorters symaskiner som är bra och om det är något särskilt man bör tänka på i samband med att man tittar på en symaskin.
  • Stormorsan

Jag tror inte Ikea har kvar den längre då det var så mycket problem. Tråcka hette den f.ö.

Jag säger som alltid, en äldre, begagnad (typ Husqvarna) hos en riktig symaskinsbutik. De brukar vara genomgågna och med viss garanti.

Vad har du för maskin? Är det en bra maskin kan det vara bättre att laga än köpa nytt.

• Kokomo
    Stormorsan skrev 2010-08-24 11:17:49 följande:
    Jag tror inte Ikea har kvar den längre då det var så mycket problem. Tråcka hette den f.ö.

Jag säger som alltid, en äldre, begagnad (typ Husqvarna) hos en riktig symaskinsbutik. De brukar vara genomgågna och med viss garanti.

Vad har du för maskin? Är det en bra maskin kan det vara bättre att laga än köpa nytt.
    Tack! Vad är ett "normalt" pris för en äldre begagnad Husqvarna tror du?
  • N1an

Jag tror inte heller IKEA har kvar sin. HAr sökt men hittar ingen.

Om jag ska köpa begagnad vill jag gärna eta vad som är bra och inte.

Tack alla ni som försökt hjälpa! :)

• Stormorsan
    Kokomo skrev 2010-08-24 11:22:30 följande:
    Tack! Vad är ett "normalt" pris för en äldre begagnad Husqvarna tror du?
    Priset på en bra begagnad servad Hva 2000 brukar ligga på 1500-2000 kr.

Fördelen med maskiner av känt märke är att de går att serva, köpa till extra tillbehör osv.
  • Kokomo
    Stormorsan skrev 2010-08-24 11:30:10 följande:
    Priset på en bra begagnad servad Hva 2000 brukar ligga på 1500-2000 kr.

Fördelen med maskiner av känt märke är att de går att serva, köpa till extra tillbehör osv.
    Det låter ju rimligt. Tack för dina kloka råd, jag har verkligen noll koll på symaskinsvärlden. Å förlåt TS för att jag kapat din tråd lite! :)
  • flixflax
    Kokomo skrev 2010-08-24 11:15:53 följande:
    Tack för ditt tips. Nu kan jag bara tala för mig själv och inte för TS men jag behöver alltså inte tips på VAR jag kan skaffa en symaskin utan vilka sorters symaskiner som är bra och om det är något särskilt man bör tänka på i samband med att man tittar på en symaskin.
    I symaskinsaffärer jobbar ju ofta en säljare som kan informera om vad som är bra för just dig. Jag hade valt Huskvarna, Bernina el ev Janome. Undvik Singer om inte du ska köpa en singerproffsmaskin. Välj en så enkel modell som möjligt dvs utan tusen sömmar som kan krångla. En ganska gammal huskvarna kan lätt hålla 20 år till med rätt skötsel. När du köper maskin ta med olika tyger och provsy i affären. Köp inget som känns plastigt elellerr rangligt och ostabilt.
  • arkeologitjejen

Har ingen aning om den är bra eller ej, men verkade vara en bassymaskin. Media Markt rear iallafall ut en för 499 kronor. Vet soms agt inte om den är bra, men den verkade ok. Vi har köpt vår på Siba, kostade väl en tusenlapp och fungerar bra och då syr vi en hel del i både linne, ylle, vadmal och allt däremellan.

Linnea 080310 & BF 100930
Svar på tråden Billig och bra symaskin?