• Anonym (Förvirrad)

Gränspsykotisk eller synsk?

Jag vet inte om jag har problem eller inte. Det beror på hur man ser det.

Jag äter Ritalin, Sobril och citalopram dagligen, mot ADD, ångest. Jag har diffust blivit diagnostiserad med Borderline och Bipolär sjukdom (Den mildare varianten.)

Nu är det så att jag också är en väldigt andlig person och tror på övernaturliga fenomen, det är bara det att jag ibland inte vet om jag ska se det så eller om jag ska se det som hallucinationer.

Igår såg jag nästan ett vad jag vill kalla ett energifält runt ossmänniskor, och det är inte ett vanligt ljusken som man kan se om man ställer en stol mot en mörk vägg och tittar snett, utan det ser ut lite ungefär som att det rör sig energier/spiraler runt människan. Jag inser hur sjukt det låter. tro mig. Men jag ser detta även på mig själv, mellan mina fingrar, inte konstant men bara när jag verkligen tittar efter.. ja. Borde jag tala omd etta för min läkare eller kan jag se det som något annat?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 14:51
    Någon?

• Svar på tråden Gränspsykotisk eller synsk?
  • Anonym (samma)

Så har jag alltid sett kring människor.. som en aura.. inget jag ens funderat över och tror absolut inte det skulle vara något psykotiskt..då tror jag inte du hade frågat om det på ett forum.
    Alltså en psykotisk människa sitter inte och funderar på om den har psykos eller ej.

• Anonym

Jag har också haft så i perioder och även upplevt andra religiösa/andliga saker. Dock har det tyvärr oftast varit i samband med skov i bipolär sjukdom eller när det varit väldigt stressigt omkring mig. Så jag vågar inte hoppas på mer än att det i mitt fall handlar om en hypomani som jag inte själv upptäcker på annat sätt än så. Men jag VILL i alla fall tro.

• Anonym (anonym 2)
    Anonym (samma) skrev 2010-08-24 11:52:12 följande:
    Så har jag alltid sett kring människor.. som en aura.. inget jag ens funderat över och tror absolut inte det skulle vara något psykotiskt..då tror jag inte du hade frågat om det på ett forum.
    Alltså en psykotisk människa sitter inte och funderar på om den har psykos eller ej.
    Det är ju en sak att vara psykotisk och något helt annat att ha psykotiska eller gränspsykotiska inslag i sin sjukdom. Jag upplever den typen av problem utifrån min bipolära sjukdom. Under ett par timmar eller i minsta fall minuter är jag helt säker på att verkligheten är på ett visst sätt som jag sedan VET att den inte är. T ex vanföreställningar eller att jag blir paranoid. Detta kan jag mycket väl fundera på i efterhand. Jag får inte minnesluckor från mina psykotiska episoder och det blir alltså inte så att jag har en psykos som är ihållande och långvarig.

Just det som jag skriver om nu är det som gjort att jag inte heller vågar tro på mina andliga upplevelser trots att jag vill det. Ingen annan tror ju på dom!
  • Anonym (Anonym)

Min respektive är inne i ett skov just nu efter att ha missat med medecin! Mani och hypo är borta men kvar är vanföreställningar om att hon är synsk och har fått i uppdrag att rädda världen! samt att hon anser att jag står i vägen för hennes livsglädje och mående! Hon vill därför skiljas för då kommer allt bli bra för henne! 

Någon som har erfarenhet?

• Anonym (Kiki)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-08-09 18:11:24 följande:

Min respektive är inne i ett skov just nu efter att ha missat med medecin! Mani och hypo är borta men kvar är vanföreställningar om att hon är synsk och har fått i uppdrag att rädda världen! samt att hon anser att jag står i vägen för hennes livsglädje och mående! Hon vill därför skiljas för då kommer allt bli bra för henne! 

Vad sägs om att starta en egen tråd istället?
  • Anonym (Anonym)

Låter som en bra ide

• Anonym (ingen erfarenhet)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-08-09 18:11:24 följande:

ingen erfarenhet, men finns det nån hjälplinje du kan ringa? för att be om råd? 

går det att köra henne till psykakuten? att vara i mani kan faktiskt vara fara för personens liv!

KRAM
  • Anonym (Anonym)

Tack! Hon är inte manisk längre så akut psyk kommer aldrig få in henne! Utan det är bara dem här vanföreställningarna som finns kvar! Och dem är obehagliga men hon döljer dem tillräckligt mycket för att läkaren inte ska se det som ett bekymmer

• Anonym (ingen erfarenhet)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-08-09 18:38:16 följande:

Tack! Hon är inte manisk längre så akut psyk kommer aldrig få in henne! Utan det är bara dem här vanföreställningarna som finns kvar! Och dem är obehagliga men hon döljer dem tillräckligt mycket för att läkaren inte ska se det som ett bekymmer

Kan du prata med läkaren?
Svar på tråden Gränspsykotisk eller synsk?