• tweenies

Tvätten börjar lukta illa efter torkning, varför?

Jag har samma tvätt medel, samma sköljmedel, samma torkställ och tvätten har aldrig luktat illa, men det gör den nu, sedan någon vecka tillbaka så har tvätten börjat lukta unket, det luktar jätte gott när jag hänger upp de och luktar fan när de torkat. Varför har det blivit så? Vad ska jag göra? det är hemskt.

• Svar på tråden Tvätten börjar lukta illa efter torkning, varför?
  • Nifelheim

Mögel eller något annat som ger dålig lukt i tvättmaskinen? Gör rent den ordentligt och kör igenom med ättiksprit/ättika.

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Muuulin

Men det är ju rötmånaden nu !! Tvätten torkar typ inte, så den börjar lukta unket/ruttet. Tycker hela våran familj går runt å luktar äckel nu, men snart så snaaaart är rötmånaden över.

• svampbob4kant

Ibland luktar min tvätt typ jord när jag tar den ur maskinen (blöt), och då har det hjälpt om jag tvättar lakan eller handukar på 90 grader. Då luktar det inte pecka nästa "vanliga" tvätt. Som att den behöver rensas med hett vatten ibland. Prova!

• rosyposy

Som Muuulin skre tidigare så har det med rötmånaden att göra. Det är så hög luftfuktighet nu så det tar för lång tid för tvätten att torka. Det enda man kan göra är att tvätta mindre mängd kläder åt gången och hänga det rejält glest för att torka.Sen får man vänta tills första omgången torkat innan man tvättar nästa omgång.
    Tyvärr så kan lukten bita sig kvar i kläderna när detta väl hänt en gång så ett tips är att tvätta om dem tillsammans med en trasa indränkt med ättika, det tar bort lukten.

En annan faktor kan också vara att det blivit möggel i maskinen, även ättika avhjälper den lukten men eftersom dina kläder luktar gott när de kommer ur maskinen borde det inte vara problemet.

• tweenies

Tack för svaren, idag har jag hängt kläderna så dom inte nuddar varann, hoppas verkligen att dom inte luktar allt för illa när dom torkat. Också hoppas jag att det slutar lukta illa när rötmånaden är slut, om det är det som är problemet. Ska iaf testa med alla tips jag fått, allt för att få bort den bedrövliga lukten.

• YokohamaNr2

Har samma problem och det är luftfuktigheten, fruktansvärt irriterande för vi ska på semester på Måndag och har en hel jävla hög som ska tvättas! Ge mig en torktumlare nu

• Suzy QX

Jag har ställt in en luftavfuktare i min tvättstuga. Det gjorde verkligen skillnad (speciellt med tanke på att den ligger i källaren). De första dagarna fick jag tömma behållaren flera gånger men sen var det som att den torkat upp hela källaren. Och tvätten torkar jättefort utan unken doft. Helt perfekt.

Sen så ställer man in den på ett visst luftfuktighetstal och då går den igång och slår av automatiskt.

Svar på tråden Tvätten börjar lukta illa efter torkning, varför?