• Trasseltroll

Ni som gjort tillväxtultraljud!

Visade ultraljudet på någon avvikelse eller var allt normalt?

Har blivit kallad till TUL om 2 veckor eftersom min mage inte följer kurvan längre...börjat dala neråt under nedre linjen på diagrammet. Kände mig helt lugn från början men nu har jag börjat nojja och grubbla över det...

Vore tacksam för svarGlad Ni som hade avvikelser, vad hände sen? gjorde dom något åt saken? Tell me...

• Svar på tråden Ni som gjort tillväxtultraljud!
  • Trasseltroll

Någon här har ju bergis gjort ett tul, eller hur?Glad kom igen nu...

• Neko

Jag har gjort kanske 3 stycken. Hade också ganska litet SFmått som inte ökade som det skulle. TUL visade bra flöden och litet barn (-29% tror jag det var) men inga andra fel. Han föddes på BF+8 och vägde då 3200 g och var alltså betydligt större vad jag har förstått än vad TULet visade, så det stämde inte riktigt.

• Neko

De verkade inte oroliga eftersom jag är så liten själv utan mest att de ville kolla för säkerhets skull. Det kunde också vara så att det var ärftligt. JAg var dock lite över medel när jag föddes men min sambo var rätt liten och för tidigt född också,

• Indianica

Jag har för mig att de har rätt stor tolerans och bara "gör något" om ultraljudet ser riktigt risigt ut.

Min barnmorska var oroad eller hade gissat att bebisen blir liten som jag var vid födseln (runt 2 kg) men ultraljudet visade att bebisen troligtvis vägde långt över 2 kg när det gjordes (mitten av gravidteten) så det var ju helt fel. Kan tillägga att bebisen vägde 4200 gram vid födseln.

• Trasseltroll

Tack för svaren!:) känns skönt att läsa att det gick bra! Jag tror iofs inte att det är något allvarligt med att jag ska på tul., men ändå... Jag är inte heller särskilt stor (längden har jag visserligen men är rätt smal) och sambon är ju inte heller någon "jätte" direkt. Men men...nu känns det himla långt bort med två veckor!Obestämd hade varit skönt att få det gjort...

• Kazeer

Tillväxt-UL har visat att mina barn har varit tillväxthämmade. Första barnet var inte så mycket för litet vid första tillväxt-UL men nästa TUL visade att han inte växte som han skulle. Andra barnet var desto mindre och växte inte heller bra i magen.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • färnik

Min BM bedömde att våran dotter var väldigt liten, huvudet var tydligen väldigt litet när hon kände på det osv. Skickade oss tämligen akut (samma dag) på TUL, och det visade... ett barn som låg +24% Drömmer

Enligt peronalen på ultraljudsmottagningen, måste barnmorskan ha känt på ngt helt annat, för vårat barn hade absolut inget litet huvud, och var inte litet någonstans. Flört

• 8Viola2

Jag har gjort en del TUL då sf-måtten planade ut på slutet och det var för att min lilla tjej var tillväxthämmad.
    Man valde att ta ut henne innan bf och hon var mindre än de beräknat. Ca -31%
    Även om hon inte växte så bra i magen så mår hon hur bra som helst utanför

♥ Nathalie 2010-05-29 ♥
  • Trasseltroll

Verkar ju som att det gått bra för er tillslut iafGlad tack för att ni delar med er!

Men varför blir vissa bebisar tillväxhämmade egentligen? någon som vet? det är ju klart, alla människor är ju inte skapta i samma form, det kanske är så enkelt?Glad eller?

• 8Viola2
    Trasseltroll skrev 2010-08-31 15:05:10 följande:
    Verkar ju som att det gått bra för er tillslut iafGlad tack för att ni delar med er!

Men varför blir vissa bebisar tillväxhämmade egentligen? någon som vet? det är ju klart, alla människor är ju inte skapta i samma form, det kanske är så enkelt?Glad eller?
    I mitt fall har det påverkats av en för liten moderkaka med aningen sämre flöde i och det troligen från min bakrund av högt blodtryck.
    Hade aldrig själv för högt tryck under graviditeten men ligger på gränsen gravid som icke gravid samt att det finns en sådan sjukdomsbild i släkten.
    Sedan kan det vara generiskt också.
    Jag har själv inte fått något exakt svar i mitt eget fall och det verkar som att flera saker spelar in.
    Även att vi försökt länge för att bli gravida verkar spela roll. Hur vet jag ej.
    ♥ Nathalie 2010-05-29 ♥
  • Trasseltroll

Ok! Det finns lite olika faktorer som kan spela in då alltså... Var in på din profil "82viola", så himla söt din dotter är!!Glad

Tack för svaren!

• Amlin

I min förra graviditet vek kurvan vid v. 35. I samma veva konstaterades säte.

Jag fick göra tillväxt ultraljud vid två tillfällen då de mätte och lyssnade på flödet i navelsträngen. De konstaterades att hon "växte i sin kanal" och att hon nog skulle vara liten för tiden.

Jag snittades (pga sätet) i 39+0 och ut kom en pigg tjej på 3315 g, helt normalt för den veckan.

Så även om du skulle få ett lite mindre mått så kan man hålla i minnet att mäta bebisar via ul är svårt. Barnet kan ligga mitt på kruvan även om de inte uppmäts så. Det som är viktigt är att det sker en tillväxt mellan de olika ultraljuden så att man vetatt barnet får näring.

• 8Viola2
    Trasseltroll skrev 2010-08-31 15:21:02 följande:
    Ok! Det finns lite olika faktorer som kan spela in då alltså... Var in på din profil "82viola", så himla söt din dotter är!!Glad

Tack för svaren!
    Tack!

Berätta gärna hur det går för dig sedan.
    ♥ Nathalie 2010-05-29 ♥
  • 8Viola2
    Amlin skrev 2010-08-31 15:34:23 följande:

I min förra graviditet vek kurvan vid v. 35. I samma veva konstaterades säte.

Jag fick göra tillväxt ultraljud vid två tillfällen då de mätte och lyssnade på flödet i navelsträngen. De konstaterades att hon "växte i sin kanal" och att hon nog skulle vara liten för tiden.

Jag snittades (pga sätet) i 39+0 och ut kom en pigg tjej på 3315 g, helt normalt för den veckan.

Så även om du skulle få ett lite mindre mått så kan man hålla i minnet att mäta bebisar via ul är svårt. Barnet kan ligga mitt på kruvan även om de inte uppmäts så. Det som är viktigt är att det sker en tillväxt mellan de olika ultraljuden så att man vetatt barnet får näring.

Ja precis så kan det vara med!
    ♥ Nathalie 2010-05-29 ♥
  • 2tomtaro4troll

man ska inte lite för mycket på dom där tillväxt ul som görs!

Jag gjorde två stycken nu för ett par veckor sedan, ena gjorde bedömningen på lördagen (precis 1 vecka innan han kom)  till mellan 3,5-3,7kg, på onsdagen var dom mer precisa med 3640g och några få % över normalt.
    på lördagen föddes min gosse i v 38+3 och vägde 4450g och var 54cm lång.

dvs 800g fel!

jag var orolig för att det skulle vara ett stort barn då jag låg på ett sf mått på 37 i v 34, men fick höra att det var ett helt normalt genomsnittsbarn!

ska tillägga att jag krävde en igångsättning 38+0, och hade jag gått tiden ut så hade han vägt närmare 5 kg och jag hade svårt nog att få ut han vaginalt då axlarna fastnade!

André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Bebis-1008
  • petit

jag fick göra tul för att mitt sf-mått helt stannade av i v 35 tror jag det var. de uppfattade vår tjej till att vara ca - 14%. hon kom ut en vecka för tidigt och vägde 2486 gr. de hade gjort en beräkning på ca kilot mer! så det kan gå åt andra hållet oxå. hon var dock helt frisk när hon kom ut, och fick inte någon diagnos som tillväxthämmad.

• Trasseltroll

Idag har jag varit på ultraljudet och hon beräknade bebisen till -8%...alltså inom normalvärdet! Så det var skönt. Allt såg bra ut så det blir ingen uppföljning eller så:)

Svar på tråden Ni som gjort tillväxtultraljud!