Musslor i kylskåp?
Hur länge håller de? Mina har legat sedan i torsdags. Kan de fortfarande vara ätbara? Kan de ha blivit dåliga även fast några av dem lever?
Hade tänkt ha dem i soppan idag, men det är kanske bara att kasta?
Hur länge håller de? Mina har legat sedan i torsdags. Kan de fortfarande vara ätbara? Kan de ha blivit dåliga även fast några av dem lever?
Hade tänkt ha dem i soppan idag, men det är kanske bara att kasta?
Beror på hur kallt du har och om kylen öppnats mycket osv. I ett vanligt hemmakylskåp är det inte troligt att de klarat sig. Men pröva om du vill-är de dåliga lär det ju märkas
Nä- skämt åsido- jag skulle pröva mig fram lite och lukta-kanske koka upp dem.Märks på minsta lilla lukt eller annorlunda konsistens om de skulle vara dåliga.
De åker i soppan nu. Dör jag så får du skänka en slant till något behjärtansvärt ändamål ;)
Jäklar att jag inte hann svara.. Troligen blir du inte sjuk (om du kollat livstecknen på musslorna), men risken finns ju. Men till nästa gång..
Musslor (blåmusslor) förvaras i "konsumentkyl" (dvs. den kyl man har hemma, sk "industrikylar" är kallare) i max 2 dagar, enligt branschorganisationen. Det förvaras så kallt som möjligt och gärna med ett fuktat papper om. Är du osäker på om du ska äta musslorna samma dag du köper den, köp musslor i lag istället..
// Anova som jobbat flera år i fiskdisk.
Det är för sent Anova. Jag är redan död ;)
Hm, jo, det blir till att planera lite bättre nästa gång, men... liksom de har haft stängt en månad, så när de väl öppnar igen har man ju abstinens. Det har blivit, krabba, kräftor, räkor, ja allt möjligt egentligen :D En del av sakerna blir stående någon dag extra.
Tack för hjälpen.