• Anonym (TS)

Våra katter river sönder allting..

Vi har 4 katter som vi älskar mer än något annat. Men jag blir SÅ ledsen för dom river på precis allting. Dom har rivit sönder soffan, trämöbler och nu har dom börjat riva på tapeterna!
    Vi har prövat med allting, klösbrädor, spruta vatten, klipper klorna kort regelbundet men inget hjälper.

Vad fan ska vi göra? Jag vill inte förlora dom men kan inte ha det så här längre heller..

• Svar på tråden Våra katter river sönder allting..
  • TheMother

Har ni testar fy-spray?
    Sen tror jag det finns spray som luktar gott för katter med, typ mynta eller liknande. Dvs så de vill klösa på de ytorna man sprayat på.

Har visserligen inte erfarenhet av katter som klöser överallt, men känner mig osäker på om det går att få en katt att sluta klösa på ställen den redan regelbundet klöser på. Då kanske man måste byta ut möbel, om så är möjligt.

Mamma till Anton 080920
  • Anonym (TS)
    TheMother skrev 2010-08-24 12:45:06 följande:
    Har ni testar fy-spray?
    Sen tror jag det finns spray som luktar gott för katter med, typ mynta eller liknande. Dvs så de vill klösa på de ytorna man sprayat på.

Har visserligen inte erfarenhet av katter som klöser överallt, men känner mig osäker på om det går att få en katt att sluta klösa på ställen den redan regelbundet klöser på. Då kanske man måste byta ut möbel, om så är möjligt.
    Men tapeterna går ju inte att byta ut bara sådär..
  • Anonym (TS)

Tror någon här att ha dom ute dagtid kan avhjälpa problemet? Vi bor i lägenhet, så får isåfall ta in dom på kvällen..

• Tashmira

Tråkigt att de river så där. Låter som de är rastlösa, och att få vara ute tror jag definitivt är värt ett försök.
    Den ena av våra två kunde klösa emellanåt på tapeterna, men det slutade när vi flyttade till större och hon kunde gå ut i princip när hon ville. På nätterna ser vi dock till att de är inne (de vill sällan vara ute så länge heller).
    Dock kan hon ändå, trots klösträd och liknande klösa på soffor som står lämpligt till, och tror helt enkelt det kan vara lite personlighetsgrej. Den andra katten gör nämligen inte alls det.

Hoppas det löser sig med sina älsklingar!

• WaitingInVain

Har ni testat en rejäl klätter/klösmöbel? Våra katter var sjövilda tills vi byggde en hög klöspelare som går från golv till tak. Nu är de superharmoniska och har i stort sett helt slutat klösa på möbler och mattor. De älskar sitt träd och ägnar hela dargarna åt att klättra upp och ner och leka vid det.

Det finns ju massor av varianter att köpa och de flesta är rätt dyra. Vi valde dock att köpa en budgetvariant där vi köpte tre 80-cms klöspålar och monterade ihop på höjden. Högst  upp har vi monterat en liggplatta och så har vi skruvat åt det ordentligt så det sitter i väggen. (Vi har en bokhylla precis bredvid, så de brukar även använda den för att klättra, leka och ligga på när de är högst upp.) Tror märket på de byggbara klöslösningarna heter Nobby. Hela kalaset kostade en dryg femhundring och har varit värt varenda krona. Rekommenderar verkligen!

• Anonym (TS)
    WaitingInVain skrev 2010-08-24 13:13:00 följande:
    Har ni testat en rejäl klätter/klösmöbel? Våra katter var sjövilda tills vi byggde en hög klöspelare som går från golv till tak. Nu är de superharmoniska och har i stort sett helt slutat klösa på möbler och mattor. De älskar sitt träd och ägnar hela dargarna åt att klättra upp och ner och leka vid det.

Det finns ju massor av varianter att köpa och de flesta är rätt dyra. Vi valde dock att köpa en budgetvariant där vi köpte tre 80-cms klöspålar och monterade ihop på höjden. Högst  upp har vi monterat en liggplatta och så har vi skruvat åt det ordentligt så det sitter i väggen. (Vi har en bokhylla precis bredvid, så de brukar även använda den för att klättra, leka och ligga på när de är högst upp.) Tror märket på de byggbara klöslösningarna heter Nobby. Hela kalaset kostade en dryg femhundring och har varit värt varenda krona. Rekommenderar verkligen!
    Nej det har vi inte, men har inte plats för några sådana stora grejer :/

De är faktiskt ute nu..Min man sitter ute med dom. En är helvan redan (efter en timme). Men de resterande tre sitter under en balkong och kikar fram ibland. Tror det kommer lösa sig med att de blir utekatter faktiskt :)
  • Anonym (TS)
    Tashmira skrev 2010-08-24 12:58:06 följande:
    Tråkigt att de river så där. Låter som de är rastlösa, och att få vara ute tror jag definitivt är värt ett försök.
    Den ena av våra två kunde klösa emellanåt på tapeterna, men det slutade när vi flyttade till större och hon kunde gå ut i princip när hon ville. På nätterna ser vi dock till att de är inne (de vill sällan vara ute så länge heller).
    Dock kan hon ändå, trots klösträd och liknande klösa på soffor som står lämpligt till, och tror helt enkelt det kan vara lite personlighetsgrej. Den andra katten gör nämligen inte alls det.

Hoppas det löser sig med sina älsklingar!
    Det hoppas vi med! Vill verkligen inte göra mig av med dom.
  • Tashmira

Håller tummarna! Se till att ha halsband med telefonnummer bara. Jag var i varje fall helt nojjig att de skulle springa vilse eller nåt Xo), efter alla år som innekatter. Dessutom ser ju folk att de inte är hemlösa.

• Anonym (TS)
    Tashmira skrev 2010-08-24 15:40:53 följande:
    Håller tummarna! Se till att ha halsband med telefonnummer bara. Jag var i varje fall helt nojjig att de skulle springa vilse eller nåt Xo), efter alla år som innekatter. Dessutom ser ju folk att de inte är hemlösa.
    Nu har de suttit där under i flera timmar :/ Kommer inte fram. Vet inte vad vi ska göra.
  • DorisD
    Anonym (TS) skrev 2010-08-24 14:49:25 följande:
    Nej det har vi inte, men har inte plats för några sådana stora grejer :/

De är faktiskt ute nu..Min man sitter ute med dom. En är helvan redan (efter en timme). Men de resterande tre sitter under en balkong och kikar fram ibland. Tror det kommer lösa sig med att de blir utekatter faktiskt :)
    Gör INTE dina katter till utekatter! Det kommer absolut inte hjälpa och det är dessutom jäkligt oansvarligt. Katter måste lära sig att inte klösa på möbler och de måset ha ett jäkligt bra alternativ för att sluta om de redan har ovanan. Ett rejält klösträd och kör med citron/fyspray där de inte får klösa. Sen är det bara ligga på dom som tusan med vattenspruta. Men har de inget rejält ställe att klösa på kommer du aldrig få rätsida på det. De klöser för att vässa klor men även för att markera revir. Därför kommer inte problemet lösas av att ni släpper ut dom.

Jag har fem innekatter av en mycket aktiv ras och jag har aldrig haft några problem med klöseri. De har tillgång till klösträd och jag har uppfostrat dom från start. Även vuxna katter som jag fått hem har lärt sig, det gäller bara att vara envis.
  • Ramborg

Jag tycker det låter som dom behöver komma ut. Bra ide, TS. Att dom är nervösa i början är bara naturligt.

• Mia386

När min katt började klösa på tapeterna så strödde jag ut vitpeppar, lät det ligga ett par veckor, och sedan bara dammsuga upp det. Sedan dess har hon inte rört tapeterna :) 
    Vit peppar fungerar även bra på blommor ute i trädgården om kaninerna går på dom :) 

Svar på tråden Våra katter river sönder allting..