• Joico

Vad göra med köttfärs som går ut

Var dum nog att köpa en köttfärs igår som ska användas till köttfärslimpa imorgon.. Paketerad igår och går ut idag, enligt lappen på förpackningen.

Så hur ska vi göra nu? Frysa in den nu och tina imorgon.. eller vad har vi annars för alternativ?
    Kan vi göra limpan idag och värma i micron imorgon? Förlängs hållbarheten då? Dessutom ska sambon ha i matlåda på torsdag, funkar det isf?
    Vi kan inte äta den idag tyvärr.

• Svar på tråden Vad göra med köttfärs som går ut
  • Birgitta2

Gör du köttfärslimpan idag, och ät imorgon. Rå köttfärs med kort hållbarhetstid kan räddas genom att tillagas.

• strojes

Du kan absolut ha den i kylen tills imorgon och göra köttfärslimpan då precis som du tänkt. Köttfärs blir inte automatiskt dålig dagen efter "bäst före datum". Och att spara en protion i kylen från imorgon tills på torsdagen är också helt ok.

Fråga politikerna Valet 2010 www.familjeliv.se/Val2010/
  • Pickeli

Jag skulle inte spara den i kylen tills imorgon, den surnar jättefort! Kanske inte så att den blir farlig att förtära men smaken och lukten blir lite sur och filaktig. Jag tycker du antingen fryser den eller tillagar limpan idag.

Google it!
  • uniMog

Jag skulle inte äta "gammal" rå köttfärs då den så snabbt kan bli dålig (även om det absolut itne är en garanti att den ÄR dålig imorgon) men du kan absolut laga den idag och äta både imorgon och torsdag.

Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • Höstmåne

Antar att det är Sista förbrukningsdag idag och skulle då ha tillagat köttfärslimpan idag och ätit imorgon.

Men om de ändå är Bäst Före så hade jag tillagat den imorgon.

• mliten

Köttfärs är nästan det enda du inte ska hålla på att chansa med.
    Men som sagt om du lagar till den så är det ingen fara. (Sålänge du fövarar den som den ska såklart)

// Gastronomiske kocken.

• Joico

Perfekt, tack för era svar! Då tillaga jag köttfärslimpan ikväll så äter vi den imorgon + att sambon får matlåda på torsdag. Vi förvarar den i kylen, både nu och efter tillagningen

• Stor mamma

Man bör inte spara i kylen 2 dagar-blir mkt bakterier.

Men laga till o spara till i morgon går, eller frysa ner till du skall ha den går ju också

Köttfärslimpa skall ju göras dagen före så den får dra in smakerna-lika som med gryta

• crazy mom
    Stor mamma skrev 2010-08-24 13:56:34 följande:
    Man bör inte spara i kylen 2 dagar-blir mkt bakterier.

Men laga till o spara till i morgon går, eller frysa ner till du skall ha den går ju också

Köttfärslimpa skall ju göras dagen före så den får dra in smakerna-lika som med gryta
    Menar du nu rå eller när hon lagat köttfärslimpan???

En köttfärslimpa blir INTE dålig i kylskåp med rätt temp på 2 dagar!!!!
  • Stor mamma
    crazy mom skrev 2010-08-24 14:10:35 följande:
    Menar du nu rå eller när hon lagat köttfärslimpan???

En köttfärslimpa blir INTE dålig i kylskåp med rätt temp på 2 dagar!!!!
    jag menar rå  färs

Nja jag sparar mat bara max 24 timmar i kylen,tillagad mat,skall det ligga längre brukar jag frysa rester 
  • Joico

Nu är köttfärslimpan tillagad! Ser kanongod ut, om jag får säga det själv
    Men nu till nästa problem - jag tycker att uppvärmd mat är så jäkla äckligt. Det blir torrt och ofräscht, på nåt vis. Har ni något förslag på hur man gör för att få det att smaka och kännas som nylagat?

• mliten
    Joico skrev 2010-08-24 21:59:14 följande:
    Nu är köttfärslimpan tillagad! Ser kanongod ut, om jag får säga det själv
    Men nu till nästa problem - jag tycker att uppvärmd mat är så jäkla äckligt. Det blir torrt och ofräscht, på nåt vis. Har ni något förslag på hur man gör för att få det att smaka och kännas som nylagat?
    Beror på hur du värmer upp den. Själv äger jag ingen mikro (avskyr dem) så jag värmer mat antingen i kastrull med lite vätska i botten och under lock eller i ugnen i ugnsfolie. Bevarar safterna inne bättre.
    Värm inte upp det för snabbt och på för hög värme kan man säga.Och under lock eller liknande.

Om det inte hjälper så kan du hälla lite sky över innan uppvärmning eller gör en god sås och dränk in
  • Stor mamma

är ni många som skall äta så skivar du upp limpan i så mkt som går åt, häll lite buljong i botten på en plåt o placera bitarna där i, låt värmas i ugnen  medan potatisen eller vad nu har till kokas. Då blir den inte så torr. Blir ungefär samma som att värma i kastrull fast är man många är det lättare med ugnen

• Joico

Tack för tipsen!
    Vi brukar värma i micron men jag har funderat på ugnen faktiskt så vi kör på det.
    Vi gjorde på 800g köttfärs och den är ganska bred (inte så hög), vilken temperatur är lagom tro och hur lång tid? Ungefär alltså

• Stor mamma

jag kör varmluft 150 grader täckt med folie, ungeför 20 min oskivad
    110-15 min skivad,ta ionte för mycket buljong bara

• Joico

Ok, tack! Provar mig fram lite, men då vet jag på ett ungefär (vi har dessvärre inte varmluft)

• Stor mamma
    Joico skrev 2010-08-25 11:09:57 följande:

Ok, tack! Provar mig fram lite, men då vet jag på ett ungefär (vi har dessvärre inte varmluft)

funkar lika bra med vanlig ta 175 grader då men glöm inte foliet o känn dig fram när det e varmt. Jag brukar hinna koka potatis till 5 personer då är det klart samtidigt
  • Joico
    Stor mamma skrev 2010-08-25 11:35:42 följande:
    funkar lika bra med vanlig ta 175 grader då men glöm inte foliet o känn dig fram när det e varmt. Jag brukar hinna koka potatis till 5 personer då är det klart samtidigt
    Perfekt! Tack igen
Svar på tråden Vad göra med köttfärs som går ut