• trollk­arl
    Äldre 24 Aug 13:25
    962 visningar
    1 svar
    1
    962

    kärnkraften.

    Hej på er.
    Hur tänker ni göra med kärnkraften?
    Gällande då ni är något ute på fel spår tyvärr vad jag kan se.
    mitt val just nu hänger till stor del på er miljöpolitik.
    Jag står o väger från röd/grönt till högerblocket enbart pga miljöpolitiken.
    Kärnkraften är idag det absolut mest effektiva energislag vi har.
    Samt det som genererar minst effekter på naturen då det är nästintill inget utsläpp från dessa. läser man dom LCA som är gjorda så kan man markant se skillnaden mellan dom olika slagen.
    skall ni behålla och bygga ny kärnkraft? eller hur hade ni tänkt göra?

  • Svar på tråden kärnkraften.
  • Miljöp­artiet
    Äldre 24 Aug 14:30
    #1

    Hej!

    Vi tror inte framtidens energi kommer från kärnkraft.


    Kärnkraften i Sverige ska avvecklas snabbt med början omedelbart. Avvecklingen kan genomföras på 10-12 år, samtidigt som koldioxidutsläppen minskar.


    Avveckling ska ske genom skärpta säkerhetskrav, höjd skatt på kärnkraft och genom att kärnkraften får bära alla sina kostnader, inklusive försäkringskostnader.


    Hälften av kärnkraften kan effektiviseras bort genom avveckling av elvärme och effektivisering av annan elanvändning. Den andra hälften kan ersättas med vindkraft och biobränslen.


    Kärnkraftens teknik och kunskap ger teknik och kunskap för kärnvapen, och åtskilliga gånger har kärnkraftsforskning använts som kamouflage för utveckling av kärnvapen.


    Avfallet innehåller stora mängder av extremt giftiga ämnen och är i vissa fall dödligt radioaktivt ned i mikrogramnivåer. Avfallet är farligt i hundratusentals år.


    Mänskliga intrång i lagren, grundvattenströmmar eller kemisk upplösning under sådana enorma tidsperioder kan inte förutses eller förhindras.


    Kärnkraften bär dessutom på stora olycksrisker. Stora olyckor inträffar sällan, men konsekvenserna är oacceptabla. Svenska reaktorer har drabbats av åtskilliga allvarliga incidenter, som har avslöjat brister när det gäller såväl hårdvara som organisation.


    Brytningen av uran till skapar stora miljö- och hälsoproblem. Vi vill inte ha brytning i Sverige, men vill inte heller förorsaka sådana problem i andra länder.


    Helene
Svar på tråden kärnkraften.