Börja på dagis senare än andra
Hur fungerar det om man inte har tänkt att sätta sitt barn på dagis men sen ångrar sig tex. kommer in på en utbildning/blir erbjuden ett efterlängtat jobb? Får barnet gå på nått tillfälligt dagis? Funkar inskolning?
Hur fungerar det om man inte har tänkt att sätta sitt barn på dagis men sen ångrar sig tex. kommer in på en utbildning/blir erbjuden ett efterlängtat jobb? Får barnet gå på nått tillfälligt dagis? Funkar inskolning?
Men alltså...va?
Du måste ju söka en förskoleplats för att få en...o det kan ju ta flera månader.....
eller hur menar du?
Du söker barnomsorgsplats precis som vanligt men får då också räkna med att du kanske inte får förstavalet och att du kanske inte kan få plats exakt när du vill. Beror ju på vilken framförhållning du har och hur fulla barngrupperna är på din hemort.
Vi bodde utomlands när yngsta var liten och flyttade hem några månader innan hon fyllde 3. Jag kontaktade förskolan jag ville ha plats på samt kommunen under våren (vi ville ha plats fr.om augusti) och för oss var det inga problem. Inskolningen inleddes "som vanligt" men vi & personalen anpassade den helt efter vår dotters behov och vi kunde ha en superkort inskolning.
Såhär är fallet: Jag har en dotter på 22 mån som jag tänkte inte skulle få börja på dagis förrens nästa år när hon ska fylla 3 men sen lillasyster kom så känner jag att hon kanske skulle må bra av att gå på dagis då bara 15 timmar men bara få komma iväg och vara stor utan mamma. Det känns på både henne och mig att kanske inte kyrkan,ÖF osv räcker till men samtidigt känner jag mig dum att lämna bort mitt barn...
Jag har enorma samvetskval...
Frågar du om det finns någon ålder där alla barn måste börja på förskolan?
Det finns det inte, man söker förskoleplats och oftast är det kötid. Olika förskolor har olika regler en del tar bara in till hösten, några vid terminernas början och på en del kan man börja när som helst.
Att det är kö och att jag måste söka förstår jag, det jag inte fattade var att man kan skola in sitt barn mitt i en termin,jag trodde att alla började samtidigt ungefär som i skolan.