• Anonym

    Ska det verkligen göra såhär ont i revbenet?

    Är gravid i vecka 36 och dom senaste två veckorna har varit överjävliga. Det blir värre och värre för varje dag dessutom. Får så sjukt ont i höger revben när jag sitter ner. Klarar inte att sitta mer än nån kvart åt gången, därefter måste jag gå runt eller lägga mej ett bra tag. Det kan väl inte vara normalt?


    Ska till bm i morn och då ska jag ta upp det med henne, men det finns ju säkert inget att göra åt saken. Vet inte hur jag ska stå ut i kanske fem veckor till, redan nu gråter jag för att jag får så ont.


    Finns det någon annan som har eller hade såhär ont? Vad gjorde du åt saken? Skulle bli så tacksam för tips om vad som kan lindra, även om det bara är för en liten stund.

  • Svar på tråden Ska det verkligen göra såhär ont i revbenet?
  • Poppy P

    Hej!
    Jag vet hur det känns och lider med dig!

    Jag hade problem (stora) med revbenen under större delen av graviditeten, men det är oftast inget farligt och väldigt vanligt. Revbenen blir infamerade (som när man får benhinneinflamation i smalbenen vid överansträngning) av det ökade trycket när livmodern växer. Tyvärr finns det inte så mycket att göra, jag blev sjukskriven och fick försöka stå ut. Det kan hjälpa med "bedövningssalva" eller att smörja med "kylsalva" från apoteket, det hjälper lite för somliga.

    Men bra att du ska till BM, hon kanske har nå bättre råd att ge!

    Vet hur det känns och du är långt ifrån ensam även om det är en klen tröst!

    Mvh

  • MeandHim

    Är i v32 och min bebis ligger i sparkar på revbenen, det gör sjuukt ont och jag får sitta raklång/halvliggandes ibland. Är dessutom ständigt öm o det är inte direkt behagligt när den sträcker ut sig p trycket på. Antar att det bara är o gilla läget.

  • Mammat3

    Usch jag vet precis i slutet kunde ja inte köra för de gick inte koncentrera sig. Fick ingen hjälp va bara att stå ut till barnen va ute. Måste tyvärr säga att jag fortfarande har ont och barnen är ändå 7 mån nu :( men som tur är inte den där extrema värken iallafall :p

  • Anonym

    Måste tyvärr säga att det förmodligen är normalt. Jag hade också grymt ont i revbenen på hö sida, samt en inre mjukdelsskada där min lilla tjej hela tiden låg och tryckte med fötterna. Enligt min BM är det tydligen inte helt ovanligt att man får det. Blir som ett stort blåmärke i muskelväggen som ömmar konstant . Tyvärr finns det inte så mkt att göra åt det, mer än att öfrsöka ändra ställning.

  • Kristina30p

    Har också väldigt ont i höger revben längst ner. Och det blir inte bättre av att någon ligger och sparkar mot stället dessutom. Jag brukar putta bort barnet (lite svårare nu dock då jag är i v. 35), men jag vet inte vad mer man kan göra. Ligga ner är bättre än att sitta tycker jag.

  • Åja81

    Min första graviditet mot slutet hade jag varje gång jag vaknade fruktansvärt ont under revbenen, den sida jag legat på, var så öm , det var en plåga både att ligga kvar och att vända sej...även om det var vända sej som var lösningen, jag var öm ca 3 månader efter förlossningen, min bm sa att det nog var invärtes blåmärke...

  • Anonym

    Tack för svaren!

    Så det blir väl bara att hålla ut då, men det var väl det jag hade väntat mej. Så jobbigt.... Ska testa kylbalsam som nån skrev. Inatt sov jag med vetekudde, men det gav ingen direkt effekt. O så får jag se vad bm säger till mej...

  • smon

    Jag hade också ont under höger revben. Trode att det var för att sonen låg med fötterna där och sparkade. Det visade sig dock att jag hade fått svår havandeskapsförgiftning. Det var inte revbenet som gjorde ont utan levern som blivit påverkad. Jag blev inlagd på bb ögona böj efter det. Kolla upp så du inte har protein i urinet och att blodtrycket håller sig där det ska.

  • Anonym

    Var hos bm igår och hon sa att det är en kraftig inflammation i revbenet. Inget att göra åt, bara stå ut o hoppas att bebben vill titta ut lite tidigare.

Svar på tråden Ska det verkligen göra såhär ont i revbenet?