• Anaiah

Nybörjarens bebisrecept efterlyses!

Min yngsta son är drygt 7 månader (6 korrigerat) och började med smakisar för någon månad sedan. Han verkar tycka om en del, men långt ifrån allt och det mesta smetas ut i ansiktet i protest. Jag gör maten själv och har börjat enkelt med puréer av majs, morot, ärtor, palsternacka osv, men även lite försiktigt med kyckling och fisk (något som inte alls uppskattas ännu). Han är definitivt intresserad och får han frukt som mosad banan eller äpple så slukar han det.

Jag borde vara erfaren eftersom det är mitt andra barn, men är det inte. Äldsta sonen hade extremt känslig kräkreflex och det enda vi fick i honom, fram tills han fyllde 1 år, var Hipps totalt släta 6-månaderspuréer som vi fick blanda ut med rikligt med fett för att tillgodose hans växande kropps näringsbehov. All hemmalagad mat ratades och vi provade antagligen ALLT.

Den här gången vill jag laga eget, det är för dyrt med köpemat och näringen är till mycket bortkokad. Dessutom har yngsta sonen inte det problemet med kräkreflexen som den äldre hade så det jag mixar med stavmixern duger avsolut i konsistensväg.

Jag känner mig lite ovan, trots att jag borde vara erfaren, men hur ska jag gå till väga? Barnet är inte speciellt intresserad av så många smaker, men vi försöker variera. Ibland får han lite av det vi äter, brukar mest bli någon liten tugga, och ibland får han sådant jag kokat och puréat själv. Det som går ner någorlunda är majspuré, morotspuré, banan och äpple och så har det sett ut i en månad nu. När kommer han vilja ha mer och andra smaker? I vilken takt brular intresset öka?

Jag vill laga smakrik och intressant mat till honom, gärna mycket vegetariskt, men jag har ingen aning om hur jag ska göra maten rolig utan salt. Jag är skitdåli på att experimentera och improvisera. Har ni några konkreta tips och recept?

Han ammas och vill inte ha ersättning, har smakat någon enstaka gång på välling och han är inte jätteförtjust. Barngröt vill jag inte ge som smakis, den kan vi börja med när han har fått ett större intresse för mat, men helst vill jag ge vanlig havregrynsgröt med tillsatt frukt och smör.

• Svar på tråden Nybörjarens bebisrecept efterlyses!
  • Helax

Hej, jag är lite i samma situation. Vill också göra egen mat, men tyckte också att det var svårt att få till bra smak på egen hand. Så jag kan verkligen rekommendera boken "Josses barnmat" där det finns massor av tips och recept på bra barnmat som smakar riktigt gott! Skrattande

Tyvärr gick jag nog lite fort fram för helt plötsligt totalvägrade min dotter att äta min egenlagade mat, så jag har nu börjat om från början med majs/potatis puré igen och ska ta det riktigt långsamt den här gången.

Lycka till!

• Anaiah
    Snorkfröken83 skrev 2010-08-24 15:15:13 följande:
    Här är en bra sida med tillhörande pdf där det står massor om mat + recept

www.barnmat.net

www.barnmat.net/lasa.pdf
    Jättebra länkar och bra tips! Tackar!
    Helax skrev 2010-08-24 15:01:13 följande:
    Hej, jag är lite i samma situation. Vill också göra egen mat, men tyckte också att det var svårt att få till bra smak på egen hand. Så jag kan verkligen rekommendera boken "Josses barnmat" där det finns massor av tips och recept på bra barnmat som smakar riktigt gott! Skrattande

Tyvärr gick jag nog lite fort fram för helt plötsligt totalvägrade min dotter att äta min egenlagade mat, så jag har nu börjat om från början med majs/potatis puré igen och ska ta det riktigt långsamt den här gången.

Lycka till!
    Hur gammal är din dotter nu?
  • Anaiah
    Helax skrev 2010-08-25 10:02:13 följande:

Min dotter blir snart 6 månader

Ok. Med äldsta sonen fick vi snällt vänta tills han var 8 månader innan han visade något som helst intresse för annat än bröstmjölk och det är helt normalt så ha tålamod och stressa inte.
Svar på tråden Nybörjarens bebisrecept efterlyses!