• los amantes del chocolate

Kan man frysa in äpplen?

Har nyss flyttat till ett hus, och här har vi ett stort äppelträd. Funderar nu vad jag kan göra med alla äpplen.

Hade tänkt att göra några äppelkakor och frysa in.

Äppelsaft gillar jag inte så det är ingen idé.

Vad kan man hitta på med massa äpplen? Går det att frysa ner?

• Svar på tråden Kan man frysa in äpplen?
  • los amantes del chocolate

Jag letade just på internet (borde tänkt på det innan) och läste att man kan utan problem frysa in äpplen. Ifall att någon annan var intresserad av att veta.

• BuoBä

Du kan göra äppelmos också. Gör det lättsockrat och frys in i engångsmuggar som du staplar i påsar när moset är fruset, så kan du lätt ta fram och tina lagom mängd sen. Jag brukar äta lättsockrat mos som kräm, med mjölk. Mums!  

• gullehjärtat

Jag brukar skala och skiva i bitar och sen frysa in. Perfekt att ta fram och göra paj på i vinter :)

• Mandel

Gör äpplepaj i aluminiumformar och grädda dem halvklara. Frys in så är det bara att tina dem i ugnen och baka dem klart och servera med vaniljsås, glass eller grädde.
    Maken gjorde 12st en höst så han kunde äta äpplepaj hela vintern

Annars kan du koka äpplemos och ha i glasburkar som du ställer svalt. Du måste dock ha i någon form av konserveringsämne, jag använder atamon. Finns att köpa i vanliga affärer.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • ThiCha

Vill du spara hela äpplen att ha i vinter så ska du inte frysa in dem, du förstör så himla mycket smak o aromer genom det, du ska i stället samla ihop äpplen och lägga den för sej o gärna i en låda med hål i (träback brukar vara perfekt!) vi brukade lägga tidningapapper mellan varje skickt och dem ska sedan stå svalt och mörkt så håller dem sej bra länge!

• Fru Sveden

Du kan skära dom i bitar och torka också. Gör du små bitar kan du ha dom i filen m.m :)

Svar på tråden Kan man frysa in äpplen?