Cyberfru skrev 2010-09-02 16:27:55 följande:
Jag har haft kramper till och från men mitt absolut bästa tips är magnesiumtillskott! Har funkat superbra för mig, så fort jag missar att ta det så kommer kramperna tillbaks (och huvudvärken). Mitt järnvärde är bra annars har jag hört att det också kan ge kramper, likaså kalium och kalciumbrist. Så det går ju att testa och se om man blir bättre med lite extra av något av ovanstående :)
Dagtid är stödstrumpor också bra..och så kan man massera och stretcha vadmusklerna ordentligt för att förebygga, det hjälper också en hel del!
Angående "mensvärken" så kan det vara växtvärk i livmodern, det är nog vanligast, även om det i vissa fall (speciellt i kombination med mycket och kraftiga sammandragningar) kan vara förvärkar som påverkar livmodertappen. Så här sent i graviditeten är det nog ganska vanligt med molvärk i magen, men när jag fick det tidigare i graviditeten så fick jag komma in och kolla så livmodertappen inte höll på att öppna sig, men då hade jag också väldigt mkt sammandragningar i vila, vilket inte är normalt så tidigt.
Jag är i v 37 och mensvärken är nog mest troligt förvärkar.
Jag brukar ha sammandragningar i vila också, beror liksom på..