• Dakine

kramp i ena vaden

Är det någon av er som haft kramp, eller värk i ena vaden och att det som stramar i den?

Var & kollade hos läkare idag då jag var orolig för blodpropp, men hon kunde itne se någonting och ville inte göra någon närmare undersökning om jag inte fick mer ont.

Har ni haft det? Och vad hjälpte för att få det att släppa?

• Svar på tråden kramp i ena vaden
  • sweet83

Jag hade kramp lite då och då under graviditeten - jag läste någonstans att det är vanligt vid graviditet - så jag tror inte du behöver oroa dig! :)

• Dakine
    arkeologitjejen skrev 2010-08-24 16:03:59 följande:
    Drick tonic water med kinin. Kinin ska hjälpa mot krampen.
    Hittar man det på Ica eller?
  • arkeologitjejen
    Dakine skrev 2010-08-24 16:11:23 följande:
    Hittar man det på Ica eller?
    Ja, vanliga livsmedelsbutiker. Det står bland läsk etc. Smakar inte så himlans gott (iallafall inte utan att man tillsatt Gin eller Vodka), men det hjälpte under förra graviditeten och min BM rekommenderar det.
    Linnea 080310 & BF 100930
  • Pyttismamman

Jag hade ofta kramp i vaderna på nätterna när jag var gravid. Min Bm pratade om att det var vanligt när man hade lågt järnvärde och på mig minskade det när jag började med järntableter och fick bättre järnvärde.
    Om det har ett samband vet jag dock inte :)

• arkeologitjejen

Här finns en artikel på Growing People om just kramp i vaderna vid graviditet. Man vet egentligen inte vad det beror på men kan ha att göra med kalciumbrist står det. Konstigt, men jag har varit sjukt sugen på mjölk i några dagar nu och har för första gången under denna graviditet börjat vakna med kram i vaderna. Ska iallafall dricka lite tonic water nu och har hävt i mig mjölk. Sov gott!

http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=4129

Linnea 080310 & BF 100930
  • Mariaaa

Jag hade kramp i ena vaden och svullande upp m.m. Pga att jag har en jätte stor risk för propp åkte jag in på sös och gjorde ett kärlultraljud. Det visade ingen propp men dom bad mig att skaffa stödstrumpor. Det hjälper mot kramper. Och det minskar risken för propppar.

• Rollindynamite

Har haft detta också, de e verkligen hemskt ju! Men under min gravidiet har jag bara haft det en gång och då släppte det fort, men jag e så rädd för detta att jag ibland inte vågar sträcka på mina ben när jag vaknar på morgonen x) även fast jag aldrig får det så är jag så rädd för o få det, för det var fruktansvärt när jag fick det en gång och hade träningsvärk i en vecka efteråt!! Var då också orolig för blodpropp. Det e tydligen brist på magnesium om man har det ofta har jag läst.

• Grodan2011

När jag var gravid fick jag jätteofta kramp/sendrag i vaderna, speciellt på nätterna, kunde vakna av att det bara tokdrog, skitont gör det ju.....

• Dakine

Någon av er som i v 35 kände av mycket "mensvärk" ?? Och vad beror det på? Varför får man det? :S

• Rollindynamite
    Dakine skrev 2010-08-25 19:54:52 följande:
    Någon av er som i v 35 kände av mycket "mensvärk" ?? Och vad beror det på? Varför får man det? :S
    börja nog känna det lite efter v.35, kanske 37 el ngt, antar att de e livmodern som e väldigt uttämjd eller ngt, vet inte, men nästan alla känner väl av de på slutet.
  • Viggo 090730

JA, just mitt vänstra smalben/vad krampar, stramar liksom och känns obehagligt... I min förra graviditet så kunde jag vakna på natten av att jag fick sendrag, riktigt obehagligt! Kommer säkert få så snart :P men kanske inte därför det stramar i vaden?

♥ (¯`°?.¸ ♥ Viggo 090730 + Lillebror 110112 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Cyberfru

Jag har haft kramper till och från men mitt absolut bästa tips är magnesiumtillskott! Har funkat superbra för mig, så fort jag missar att ta det så kommer kramperna tillbaks (och huvudvärken). Mitt järnvärde är bra annars har jag hört att det också kan ge kramper, likaså kalium och kalciumbrist. Så det går ju att testa och se om man blir bättre med lite extra av något av ovanstående :)

Dagtid är stödstrumpor också bra..och så kan man massera och stretcha vadmusklerna ordentligt för att förebygga, det hjälper också en hel del!

Angående "mensvärken" så kan det vara växtvärk i livmodern, det är nog vanligast, även om det i vissa fall (speciellt i kombination med mycket och kraftiga sammandragningar) kan vara förvärkar som påverkar livmodertappen. Så här sent i graviditeten är det nog ganska vanligt med molvärk i magen, men när jag fick det tidigare i graviditeten så fick jag komma in och kolla så livmodertappen inte höll på att öppna sig, men då hade jag också väldigt mkt sammandragningar i vila, vilket inte är normalt så tidigt.

• Dakine
    Cyberfru skrev 2010-09-02 16:27:55 följande:
    Jag har haft kramper till och från men mitt absolut bästa tips är magnesiumtillskott! Har funkat superbra för mig, så fort jag missar att ta det så kommer kramperna tillbaks (och huvudvärken). Mitt järnvärde är bra annars har jag hört att det också kan ge kramper, likaså kalium och kalciumbrist. Så det går ju att testa och se om man blir bättre med lite extra av något av ovanstående :)

Dagtid är stödstrumpor också bra..och så kan man massera och stretcha vadmusklerna ordentligt för att förebygga, det hjälper också en hel del!

Angående "mensvärken" så kan det vara växtvärk i livmodern, det är nog vanligast, även om det i vissa fall (speciellt i kombination med mycket och kraftiga sammandragningar) kan vara förvärkar som påverkar livmodertappen. Så här sent i graviditeten är det nog ganska vanligt med molvärk i magen, men när jag fick det tidigare i graviditeten så fick jag komma in och kolla så livmodertappen inte höll på att öppna sig, men då hade jag också väldigt mkt sammandragningar i vila, vilket inte är normalt så tidigt.
    Jag är i v 37 och mensvärken är nog mest troligt förvärkar.
    Jag brukar ha sammandragningar i vila också, beror liksom på..
Svar på tråden kramp i ena vaden