• Lisakarlsson70

Hål i marken toaletter.

Jag och familjen planerar att resa till Thailand till vintern.
    Men på grund av att jag är lite känslig vad det gäller toaletter så har vi kollat runt och hört för oss hur det är. Och vad vi föstått förekommer det mycket "hål i marken" toaletter där, om man är ute och upplever saker dvs.

Jag har en liten fobi mot sånna toaletter, och har nu börjat bli lite orolig inför resan. Så har ni varit i Thailand eller varit med om den här sortens toaletter får ni gärna skriva ett para rader och dela med er av tips samt erfarenheter av detta.

Tack Lisa

• Svar på tråden Hål i marken toaletter.
  • Mrs K

Var i Pakistan en gång i tiden och där var det ofta sådana toaletter. Det var lite knepigt i början men när jag väl hittat "tekniken" (jag hade lite svårt att få till det med byxorna) så gick jag hellre på sådana än "vanliga". Det är ju egentligen mer hygieniskt när man tänker efter.

• Lisakarlsson70
    Mrs K skrev 2010-08-24 17:03:36 följande:
    Var i Pakistan en gång i tiden och där var det ofta sådana toaletter. Det var lite knepigt i början men när jag väl hittat "tekniken" (jag hade lite svårt att få till det med byxorna) så gick jag hellre på sådana än "vanliga". Det är ju egentligen mer hygieniskt när man tänker efter.
    Okej, var det trevligt där?:)
    Ja de är det jag också känner att de måste vara jätteknepiga att använda, speciellt om man ska göra det "stora"!
    Vad var det som vart svårt emd byxorna? Jasså ja då får vi väl hoppas att de blir likadant för mig då:)
  • Tecken

Jag har aldrig varit i Thailand, men väl i Ukraina. Där hade de såna toaletter. Jag vägrade. Kissade hellre i skogen/vid vägkanten, eller höll mig tills vi kom till "västerländska" toaletter.

Jag kan ju tillägga att jag inte enbart höll mig för att det var "hål i golvet"-toaletter, utan för att det var så ofräscht. Jag vill helst inte kräkas samtidigt som jag kissar.

• Blablabla

Jag har stött på sådana toaletter i Thailand, har inte varit något problem. Dock, håller du dig i de vanliga turisorterna så brukar det finnas vanliga toaletter!!!

• Mrs K
    Lisakarlsson70 skrev 2010-08-24 17:18:15 följande:
    Okej, var det trevligt där?:)
    Ja de är det jag också känner att de måste vara jätteknepiga att använda, speciellt om man ska göra det "stora"!
    Vad var det som vart svårt emd byxorna? Jasså ja då får vi väl hoppas att de blir likadant för mig då:)
    Ja, faktiskt. Det låter ju inte som ett givet resmål, men det var otrolig upplevelse. Åkte dit med en folkhögskoleklass som studerade religion och att det blev just pakistan hängde ihop med önskan att få uppleva ett muslimskt land. Verkligen mycket underbart bra som finns i den kulturen men inte i vår som jag tog med mig hem och fortfarande försöker ta efter. En enorm gästfrihet bl.a. Nu ska jag sluta vara OT och återgå till toafrågan:

Det svåra med byxorna låg kanske mest i att den modell jag hade där var "ballongbyxor" typ. Stora pösiga och de ville halka in under mig när jag satt på huk. Ovanpå det så hade man även en tunika och en stor sjal så det blev ett "knytprojekt" av varje toabesök. Men ett litet grepp om byxorna för att försäkra att de inte kommer in under kroppen räckte fint. Kanske inte ens behövs med byxor av sådan modell man oftast har.

Om man nu får bli privat så kan jag säga att jag faktiskt tyckte det var lättare att göra "det stora" i den positionen än sittande på en västerländsk toalett. Men det är säkerligen individuellt.
  • Elli47

Såna toaletter finns ju även i Europa, i Grekland t ex. De är mer hygienska än våra vanliga toaletter faktiskt och jag tycker inte de är äckliga alls! Men papper finns sällan eftersom man istället ska skölja av sig där nere med vatten som finns på toan. Jag brukar dock alltid ha papper i fickan/väskan.

• Yrja M
    Mrs K skrev 2010-08-24 20:42:56 följande:
    Om man nu får bli privat så kan jag säga att jag faktiskt tyckte det var lättare att göra "det stora" i den positionen än sittande på en västerländsk toalett. Men det är säkerligen individuellt.
    Så är det för mig också! Det är toppen att göra det "stora" när man hukar sig istället för sittandes på en stol. Sen är det ju som nån skrev också mycket fräshare med hålet än med stolen eftersom man sliper röra toaletten med andra kroppsddelar än fötterna.

Vad är det som skrämmer dig med hålet TS? Har du förestan testat att gå på toa sittandes i skogen? Det är ju ungefär samma sak, då får man också hålla koll på byxorna, kolla så man inte pinkar på sina stövlar ov..
  • Mellanmjölkens land

Var på några sånna toaletter när vi var i thailand och det största problemet jag stötte på var hur man skulle göra för att tvätta av sig med vatten istället för att använta toapapper efteråt. Lite off topic så stötte jag på en sån toa för första gången i tyskland i mitten av 90talet

• Mrs K
    Mellanmjölkens land skrev 2010-08-25 13:44:55 följande:
    Var på några sånna toaletter när vi var i thailand och det största problemet jag stötte på var hur man skulle göra för att tvätta av sig med vatten istället för att använta toapapper efteråt. Lite off topic så stötte jag på en sån toa för första gången i tyskland i mitten av 90talet
    Jag såg faktiskt till att ha med mig toapapper just av den anledningen. Fast man ska vara lite försiktig med att slänga ner det i de toaletterna. Vissa är inte anpassade för det. Några vänner till mig lyckades orsaka en rejäl "vattenolycka" på det sättet.
  • BillyX

Ja, det är ju det naturliga sättet för oss att utföra våra behov på; sittandes på huk. Det förhindrar exempelvis förstoppning vad jag förstått.

• Floff

Jag upplevde att vid vissa sånna här toaletter stod det damer och sålda toalettpapper för en liten slant..

Jag har för mig att jag ibland "steg ur" byxans ena ben och höll i det medan jag kissade, för att inget skulle ramla i marken eller hålet  Tungan ute

• Fuskmamma

Har bott i Phuket i 3 år, Fantastiskt land.

Du vänjer dig vid toaletterna. Sånt man får ta när man ska åka utomlands !

Svar på tråden Hål i marken toaletter.