• Anonym (PANIK!!)

Betalningsföreläggande Kronofogden - Snabbt svar tack

Fick idag ett brev hem från KF om betalningsföreläggande, jag vet att skulden stämmer och betalar den självklart. Frågan är ju dock, ger detta mig en prick? =(

PS. Inga dumma kommentarer tack!

• Svar på tråden Betalningsföreläggande Kronofogden - Snabbt svar tack
  • Ari Gold

Sver nej.

Om det inte är en statlig skuld (obetald skatt, csn osv)  så har du 10 dagar på dig att betala från och med att du skickat in kvittot.

• Anonym (PANIK!!)
    Ari Gold skrev 2010-08-24 18:59:18 följande:
    Sver nej.

Om det inte är en statlig skuld (obetald skatt, csn osv)  så har du 10 dagar på dig att betala från och med att du skickat in kvittot.
    Skulden ligger hos Klarna i grunden men hamna sen hos Segoria så antar att det är dit jag ska betala skulden? Det ger mig alltså inte en betalningsanmärkning då om jag gör detta inom 10 dagar? Uppfattade det som att man får en prick hur som eftersom att man godkänner skulden när man skickar in kvittor KF ska ha.
  • Waldo

Man har alltid 10 dagar på sig att betala ett föreläggande innan skulden vinner laga kraft och en anmärkning genereras

• Anonym (??)
    Waldo skrev 2010-08-24 19:05:20 följande:
    Man har alltid 10 dagar på sig att betala ett föreläggande innan skulden vinner laga kraft och en anmärkning genereras
    men nej, vi betalde in 15 tusen samma dag vi fick en sånt föreläggande o mannen fick en prick ändå två år sedan

Är det olika npå olika skulder??
  • Anonym (PANIK!!)

*Puffar för fler svar*

• Ari Gold
    Anonym (PANIK!!) skrev 2010-08-24 19:41:30 följande:
    *Puffar för fler svar*

Varför ska du ha fler svar när du redan har fått rätt svar?

Är det en statlig skuld får du en anmärkning direkt. Är det en skuld till ett företag osv. vilket det uppenbart gör i ditt fall så har du 10 dagar på sig att betala från det att du skrivit under delgivningskvittot.

• Anonym (PANIK!!)
    Ari Gold skrev 2010-08-24 20:53:02 följande:

Varför ska du ha fler svar när du redan har fått rätt svar?

Är det en statlig skuld får du en anmärkning direkt. Är det en skuld till ett företag osv. vilket det uppenbart gör i ditt fall så har du 10 dagar på sig att betala från det att du skrivit under delgivningskvittot.

För att Anonym (??) skrev att hennes man fick en prick trots betalning. Därför jag undrar.
  • Anonym (PANIK!!)
    Ari Gold skrev 2010-08-24 21:32:02 följande:
    Då var det väl en statlig skuld han hade helt enkelt.
    Så jag med min skuld till Klarna och Segoria kan vara lugn? =D Åååh gud så glad jag blir, en sten som släpper från hjärtat! Är så rädd för en prick, från och med nu är det jag som sköter mina betalningar, eller försöker i alla fall!
  • Ari Gold

Japps...har fått sedana där ett par gånget, minst. Jag är en riktig slarver med papper tyvärr. Men inga betalningsanmärkningar så jag betalat direkt. Sura lärpengar är det ju dock med alla avgifter.

• Anonym (slarvig)
    Anonym (PANIK!!) skrev 2010-08-24 21:49:24 följande:
    Så jag med min skuld till Klarna och Segoria kan vara lugn? =D Åååh gud så glad jag blir, en sten som släpper från hjärtat! Är så rädd för en prick, från och med nu är det jag som sköter mina betalningar, eller försöker i alla fall!
    Bra svar har du redan fått, tänkte bara skriva att om jag minns rätt så funkar det som så att Segoria, som "övertagit" din skuld till inkasso från Klarna, lämnat in ansökan om att kronofogden ska driva in din skuld (vet ej om det blir rätt terminologi).

Då du betalar in omg (inom dessa 10 dagar) "återkallar" Segoria ""ansökan" till KF. Jag har varit i en sådan soppa och ringde då, nojjig som jag är , och kollade av med inkasso/Segoria i ditt fall, att de drar tillbaka "anmälan". Tror att du får betala ca 500 kr eller vad summan är som det kostat Segoria att "ansöka" till KF. Så ring till dem å dubbelkolla vilken summa de vill ha.

Nu är jag inte proffs men lite hur jag minns att det funkade på en höft
  • Anonym (PANIK!!)

Verkligen tack för era svar =) Jag får ringa Segoria imorgon och höra mig för hur det ligger till, eller ska jag kontakta KF?

Det är en sur summa att betala ja men har man satt sig i skiten så ja... =/ Är andra gånger jag är hos fogden, dock var den första av misstag helt. Företaget som ansökt om föreläggande gjorde det felaktigt så den försvann ju fort. Men denna stämmer ju och jag skäms så för att jag inte betalat. Skyller på dålig ekonomi i juli för så var fallet, denna månad är bättre tack och lov.

• Anonym (PANIK!!)

Saxat från KF:

Jag har fått ett betalningsföreläggande. Får jag då också en betalningsanmärkning?

Om du är skyldig någon pengar och inte betalar tillbaka dessa, kan fordringsägaren ansöka hos Kronofogden om betalningsföreläggande. Fordringsägaren riktar genom Kronofogden ett krav på dig att betala din skuld.

Ansökan registreras och skickas med brev till dig. I ansökan ser du vem som anser sig ha ett krav mot dig och hur stor skulden är. Du får viss tid på dig att protestera mot kravet.

Är kravet riktigt och du inte gör några invändningar utfärdar Kronofogden ett utslag. Uppgifter om detta registreras hos kreditupplysningsföretag och leder vanligen till en betalningsanmärkning.

När ett betalningsföreläggande registreras mot en juridisk person hämtas uppgiften vanligen av kreditupplysningsföretagen redan vid ansökan.

• Anonym (PANIK!!)
    Anonym (PANIK!!) skrev 2010-08-24 23:08:15 följande:
    Saxat från KF:

Jag har fått ett betalningsföreläggande. Får jag då också en betalningsanmärkning?
    Om du är skyldig någon pengar och inte betalar tillbaka dessa, kan fordringsägaren ansöka hos Kronofogden om betalningsföreläggande. Fordringsägaren riktar genom Kronofogden ett krav på dig att betala din skuld.

Ansökan registreras och skickas med brev till dig. I ansökan ser du vem som anser sig ha ett krav mot dig och hur stor skulden är. Du får viss tid på dig att protestera mot kravet.

Är kravet riktigt och du inte gör några invändningar utfärdar Kronofogden ett utslag. Uppgifter om detta registreras hos kreditupplysningsföretag och leder vanligen till en betalningsanmärkning.

När ett betalningsföreläggande registreras mot en juridisk person hämtas uppgiften vanligen av kreditupplysningsföretagen redan vid ansökan.

Låter ju som om man får en prick ändå... Usch nu är jag nojjig och jobbig... =/
  • Anonym (slarvig)
    Anonym (PANIK!!) skrev 2010-08-24 22:53:00 följande:
    Verkligen tack för era svar =) Jag får ringa Segoria imorgon och höra mig för hur det ligger till, eller ska jag kontakta KF?

Det är en sur summa att betala ja men har man satt sig i skiten så ja... =/ Är andra gånger jag är hos fogden, dock var den första av misstag helt. Företaget som ansökt om föreläggande gjorde det felaktigt så den försvann ju fort. Men denna stämmer ju och jag skäms så för att jag inte betalat. Skyller på dålig ekonomi i juli för så var fallet, denna månad är bättre tack och lov.
    Är ganska övertygad om att det är Segoria du ska prata med. KF är bara "myndighet" och Segoria din "motpart".

Du är inte ensam om att skämmas . Nu mera har jag blivit en ekonomiplanerare av rang-har gjort ett eget system i excell där jag skriver in alla räkningar månader i förväg...riktigt roligt då man får grepp om ekonomin...MEN jag är en slarver i grunden och ja...det är bara att försöka!! Undviker att handla på kredit MEN det är så galet lätt i dagens komsumtions Sverige att jag läskas ofta...
  • Ari Gold

Om du läser vidare lite på sidan så ser du att kronofogden utfärdar ett utslag först efter 10 dagar från delgivning, och om skulden är betald då kan de ej utfärda ett utslag. Det är utslaget som ger en prick, inte delgivningen i sig.

Det känns ganska meningslöst att svara sig faktiskt, lite ""goddag yxskaft"

• Anonym

Det man ska göra är:

Man kan inte betala räkningen eller man får en påminnelse!
    Kontakta företaget som du är skyldig pengar och be om att få göra en delbetalning. Det brukar lösa sig om man inte återkommer om detta månad efter månad. Man sparar då 160 kronor som det kostar när det kommit till inkasso.

Man får ett inkassokrav!
    Man tar kontakt med inkassobolaget och ber att få göra en avbetalningsplan. Följer man denna avbetalningsplan så går inte ärendet vidare till Kronofogden och man har därmed sparat 640 kronor.

Man får brev från kronofogden!
    Om man inte tar kontakt med inkassobolaget eller om man struntar i att följa betalningsplanen utan kommunikation med inkassobolaget så kan ärendet skickas det till kronofogden.

Kronofogden skickar då ut ett brev till dig som du uppmanas att svara på. Nu har du också ett alternativ att ta kontakt med sökande, eller sökandes ombud vilket det nu är. (Framgår i brevet från kronofogden). Dem kan då mot att du går med på en betalningsplan och betalar de 640 kronorna dem måste betala för att ha skickat det till kronofogden, dra tillbaka det från kronofogden. KAN inte säkert att dem gör det.

Om du struntar / inte orkar ta itag med det och inte heller skickar in delgivningskvittot, kommer det till slut ut en delgivningsman som söker dig på din folkbokföringsadress. Om du inte är hemma lämnas en avisering i din brevlåda eller liknande och tar du inte kontakt med delgivningsmannen så görs ytterligare eftersökningar via grannar för att säkerställa att du faktiskt bor på adressen, man tar även kontakt med fastighetsägare och arbetsgivare för att på så sätt försöka få tag på dig. Allt detta för att kronofogden måste få svar från dig från hurivida skulden stämmer eller inte. Bara för att du fått ett brev från kronofogden är det inte sagt att det stämmer och det är därför som kronofogden måste göra vad dem kan för att du ska få komma till svars i ärendet.

Efter delgivningen har du tio dagar på dig att ta kontakt med sökande och försöka lösa det eller om möjligheten finns betala skulden. Gör du inte detta, eller det inte går att lösa, så får du en anmärkning.

Vidare kan man läsa mer om på kronofogdens hemsida: http://www.kronofogden.se/4.6f9866931215a607a4f8000624.html

• crazyangel87

Tror  är 10 dagar. För ja ficknått liknande för länge sedan å fck PANIK. Ringde då upp dom om sa att det inte var någn fara.

Svar på tråden Betalningsföreläggande Kronofogden - Snabbt svar tack