Momalicious skrev 2010-08-25 00:01:08 följande:
Måste hålla med många av de tidigare inläggen, man blir inte automatiskt en bättre fotograf om man skaffar en systemkamera. Snarare tvärtom, om man skaffar en för avancerad kamera och inte bryr sig om att lära sig tekniken.
Det finns en anledning till varför fotografer behöver utbildning i sina yrken, det ÄR inte helt enkelt att lära sig allt som har med slutartider, bländare, ljus, ISO, och allt det där att göra. Tro mig! Jag har själv gått media och det är ju ändå inte en full utbildning om man säger så. Visst kan jag mycket, men kan inte alls allt.
Det är komplicerat att lära sig och vill man ha de bästa bilderna funkar liksom inte automatinställningen. Särskilt inte Nikon enligt mig, då deras inbyggda blixtar är mycket sämre än Canon. Men nu handlar det inte om det.
Om du ska ha en systemkamera och vill ta riktigt bra bilder, så får du dels vara beredd på att den kommer väga mer än en kompaktkamera. Och hittar du en jäkligt lätt så välj bort den. En av de största fördelarna med systemkameror är ju vikten, för den gör att man blir mer stabil på handen.
En annan sak att tänka på att du måste "plugga" en del. Lära dig om ISO, bländare/slutare och så.
Det folk skriver om filter tycker jag personligen är överskattat. Om du är nybörjare kommer du inte ha användning för filter då det liksom inte är det första man håller på med.
Tycker INTE du borde skaffa kitobjektivet som normalt är 18-55 mm. Jag skulle välja ett med lite mer zoom, så du inte känner att du måste springa ut och köpa ett teleobjektiv det första du gör. Dessutom kan det vara rätt trist för hobbyfotografen att släpa omkring på flera objektiv, det väger ju trots allt det med. Förutom att det kostar en slant om du ska ha nåt som är bra.
Köp ett stort märke, t.ex. Canon eller Nikon. De har utan tvekan bäst sortiment av tillbehör. Finns även billigare "kopior" av tillbehören av t.ex. Sigma som kostar betydligt mindre än om du köper t.ex. ett Canon originalobjektiv.
Om du lär dig tekniken osv, så kommer du garanterat få bättre bilder med en systemkamera än en kompaktkamera. Jag personligen avskyr kompaktkameror och tar aldrig bilder med skiten. Att köpa en tycker jag är bortkastade pengar, ärligt talat.
Filter är inte överskattat alls...och det var ju just det att man kom vidare och kanske ville ha filter osv....
Och vaddå bortkastade pengar med en kompakt? Skit? Herregud för de allra flesta är ju kompaktkameror det enda rätta....sänk dig en nivå och inse vilken tråd du skriver i! Du ger lite dubbla budskap....på nåt vis...