Hjälp! Alla ni som är duktiga på att ha det städat hemma!
Jag får panik på stöket härhemma! Hur gör ni andra för att lyckas hadet städat ? Hur mycket jobbar ni och hur många barn har ni?
Här jobbar vi båda heltid just nu, och direkt när vi kommer hem från dagis strax efter fem så är det matlagning som gäller. Sen en stunds lek - man vill ju hinna vara med sina barn en stund - innan läggdags. När båda våra barn (4 och 1,5) sover brukar klockan ha hunnit hamna på strax efter åtta, och då ska man röja efter middagen. Efter det brukar vi äntligen få slappna av i soffan eller vad vi nu hittar på - men är det någon här som tar sig tid efter halv nio att städa?
När hinner ni dammsuga, städa badrum osv? Helgen känns som enda alternativet, och då ska man hinna göra ärenden, umgås med vänner, hitta på saker med barnen och slappa lite också.
Hjälp mig, ni som får ihop livspusslet lite bättre!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-13 20:54
Det har gått några månader sedan tråden skapades, och jag vill bara berätta för alla er snälla människor därute hur det gått för oss. Jag fick många superbra tips, och vårt liv ÄR lättare nu, och det är mindre stökigt hemma.
- Vi ska anlita städhjälp varannan vecka, men har inte valt företag ännu.
- Vi köper hem mat som levereras vid dörren ca varannan vecka, vilket gör att vi oftast slipper storhandla och inköp görs snabbt på väg hem från jobbet när det är nödvändigt.
- Vi lagar mycket mat på söndagen och äter samma sak på måndagen. På torsdagen, när barnen ätit pannkakor till mellanmål, äter vi bara lättare mat hemma. Vi prioriterar väldigt snabblagad mat...
- Jag har rensat ut massa gamla leksaker och kläder.
- Vi håller på att fixa ett rum som ska vara kontor/pysselrum/nästan- som - ett - förråd-rum att stuva undan saker i.
- Vi har flyttat ner alla barnens saker på nedervåningen där vi har deras sovrum och ett tv-rum, så vårt vardagsrum och kök är alltid en fredad zon från leksaker och småplock. Det lilla som barnen bär upp är mycket lätt att plocka ner igen.
- Vi har organiserat om vår hall och köpt en liten träsoffa med förvaring - nu ser man inte ytterkläderna det första man gör när man kommer hem til oss längre.
Ett stort TACK till alla er som engagerade sig och gav mig tips!