• Floria

Hjälp! Alla ni som är duktiga på att ha det städat hemma!

Jag får panik på stöket härhemma! Hur gör ni andra för att lyckas hadet städat ? Hur mycket jobbar ni och hur många barn har ni?

Här jobbar vi båda heltid just nu, och direkt när vi kommer hem från dagis strax efter fem så är det matlagning som gäller. Sen en stunds lek - man vill ju hinna vara med sina barn en stund - innan läggdags. När båda våra barn (4 och 1,5) sover brukar klockan ha hunnit hamna på strax efter åtta, och då ska man röja efter middagen. Efter det brukar vi äntligen få slappna av i soffan eller vad vi nu hittar på - men är det någon här som tar sig tid efter halv nio att städa?

När hinner ni dammsuga, städa badrum osv? Helgen känns som enda alternativet, och då ska man hinna göra ärenden, umgås med vänner, hitta på saker med barnen och slappa lite också.

Hjälp mig, ni som får ihop livspusslet lite bättre!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-13 20:54
    Det har gått några månader sedan tråden skapades, och jag vill bara berätta för alla er snälla människor därute hur det gått för oss. Jag fick många superbra tips, och vårt liv ÄR lättare nu, och det är mindre stökigt hemma.

- Vi ska anlita städhjälp varannan vecka, men har inte valt företag ännu.

- Vi köper hem mat som levereras vid dörren ca varannan vecka, vilket gör att vi oftast slipper storhandla och inköp görs snabbt på väg hem från jobbet när det är nödvändigt.

- Vi lagar mycket mat på söndagen och äter samma sak på måndagen. På torsdagen, när barnen ätit pannkakor till mellanmål, äter vi bara lättare mat hemma. Vi prioriterar väldigt snabblagad mat...

- Jag har rensat ut massa gamla leksaker och kläder.

- Vi håller på att fixa ett rum som ska vara kontor/pysselrum/nästan- som - ett - förråd-rum att stuva undan saker i.

- Vi har flyttat ner alla barnens saker på nedervåningen där vi har deras sovrum och ett tv-rum, så vårt vardagsrum och kök är alltid en fredad zon från leksaker och småplock. Det lilla som barnen bär upp är mycket lätt att plocka ner igen.

- Vi har organiserat om vår hall och köpt en liten träsoffa med förvaring - nu ser man inte ytterkläderna det första man gör när man kommer hem til oss längre.

Ett stort TACK till alla er som engagerade sig och gav mig tips!
  • Svar på tråden Hjälp! Alla ni som är duktiga på att ha det städat hemma!
  • kakmamman

Alla i familjen kan ha en städdag..där man avslutar med en god middag, som även den är lagad tillsammans =)
    Roligt och skoj även för dom allra minsta =)

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • Floria
    kakmamman skrev 2010-08-24 22:05:56 följande:
    Alla i familjen kan ha en städdag..där man avslutar med en god middag, som även den är lagad tillsammans =)
    Roligt och skoj även för dom allra minsta =)
    Jo, fast har man det varje helg blir ju helgen så kort... Eller ska jag bara stå ut med att livet består av jobb och städning för att få ha fint hemma Skrikandes 
  • kakmamman
    Floria skrev 2010-08-24 22:11:27 följande:
    Jo, fast har man det varje helg blir ju helgen så kort... Eller ska jag bara stå ut med att livet består av jobb och städning för att få ha fint hemma Skrikandes 

nej då absolut inte =)...
    Vi har en liten 5 månaders här hemma och bara det gör mkt för det här med städningen, hinner och hinner gör man ju, men orken är inte så stor/eller kanske viljan! Man plockar och plockar, och ändå är båda hemma hela dagarna..

Leksaker överallt, och det är bara förnamnet, för man ska ju ta tag i dammsugarn också. Jag biter i hop när han sover..det tar ju bara en kvart å dra av lite snabbt..och gör man det några gånger i veckan så blir det ju aldrig riktigt dammigt.

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • DianaHeart

Ett tips är att städa ett rum i taget. Ett rum per dag...då blir bördan mindre och kortare...och så hinner man med alla lekstunder och vila. Och så är man stolt över att man städat ett rum idag iaf:)

• black sun

Jag plockar.. HELA tiden. Går jag från ett rum till köket t ex tar jag med mig sånt som ska in i köket osv. Jag städar mkt på ytan och bryr mig inte så mkt om att putsa fönster och sånt. Mitt hem är ganska skitigt om man kollar under sängar och om man skulle gå omkring med vita vantar och dra på lister, men det är undanplockat så det ser nästan alltid hyfsat städat ut.
    Jag plockar i och ur diskmaskinen ganska ofta så det inte står en massa disk framme för det ser stökigt ut. Handfatet på toan och toastolen torkar jag av när jag är på toan.

• Floria
    black sun skrev 2010-08-24 22:25:20 följande:
    Jag plockar.. HELA tiden. Går jag från ett rum till köket t ex tar jag med mig sånt som ska in i köket osv. Jag städar mkt på ytan och bryr mig inte så mkt om att putsa fönster och sånt. Mitt hem är ganska skitigt om man kollar under sängar och om man skulle gå omkring med vita vantar och dra på lister, men det är undanplockat så det ser nästan alltid hyfsat städat ut.
    Jag plockar i och ur diskmaskinen ganska ofta så det inte står en massa disk framme för det ser stökigt ut. Handfatet på toan och toastolen torkar jag av när jag är på toan.
    Bra tips... plockar gör jag mycket. Disken och köket prioriterar jag. Badrummet försöker jag ta i varje fall varje gång barnen badar, men det blir ju smutsigt på tre röda igen.
  • humma

Jag städar seeent på kvällen, dammsuger ofta efter 22, badrummet skrubbas av innan läggdags ca 23.30 osv.
    Det blir ytterst lite TV-tittande här hemma, fattar sällan vad det pratas om vid fikabordet.
    Men Solsidan finns ju på box! 

• Floria
    kakmamman skrev 2010-08-24 22:19:25 följande:

nej då absolut inte =)...
    Vi har en liten 5 månaders här hemma och bara det gör mkt för det här med städningen, hinner och hinner gör man ju, men orken är inte så stor/eller kanske viljan! Man plockar och plockar, och ändå är båda hemma hela dagarna..

Leksaker överallt, och det är bara förnamnet, för man ska ju ta tag i dammsugarn också. Jag biter i hop när han sover..det tar ju bara en kvart å dra av lite snabbt..och gör man det några gånger i veckan så blir det ju aldrig riktigt dammigt.

Fat grejen är att det tar inte en kvart att dammsuga hos oss. Vi bor i hus, med fyra rum plus badrum på en våning och vardagsrum, kök och två sovrum plus badrum på övervåningen. När vi ätit färdigt är klockan sex-kvart över sex, och då brukar jag vilja vara med sonen som ska gå och lägga sig senast sju, det är ju bara 45 minuter. Skulle jag dammsuga snabbt och det skulle ta 20-30 minuter har jag bara en kvart att vara med honom. Och då är jag tillbaka till att det bara är helgen som gäller...
  • Floria
    DianaHeart skrev 2010-08-24 22:20:54 följande:

Ett tips är att städa ett rum i taget. Ett rum per dag...då blir bördan mindre och kortare...och så hinner man med alla lekstunder och vila. Och så är man stolt över att man städat ett rum idag iaf:)

Skulle jag kunna prova. Enda problemet är att det hinner bli skitigt igen innan det är just det rummets tur... Så oftast blir det kök, vardagsrum och hall förutom badrummen, vilket innebär att sovrummen och barnrummen blir typ sanitära olägenheter och dammbomber där ingen torkat golv på evigheter.
  • kakmamman
    Floria skrev 2010-08-24 22:29:33 följande:
    Fat grejen är att det tar inte en kvart att dammsuga hos oss. Vi bor i hus, med fyra rum plus badrum på en våning och vardagsrum, kök och två sovrum plus badrum på övervåningen. När vi ätit färdigt är klockan sex-kvart över sex, och då brukar jag vilja vara med sonen som ska gå och lägga sig senast sju, det är ju bara 45 minuter. Skulle jag dammsuga snabbt och det skulle ta 20-30 minuter har jag bara en kvart att vara med honom. Och då är jag tillbaka till att det bara är helgen som gäller...
    Jo, dessvärre så är det ju oftast så att ju större man har, desto mer tid behöver man :P
    Men inte ska man behöva flytta till mindre för att hinna med städningen :D..
Svar på tråden Hjälp! Alla ni som är duktiga på att ha det städat hemma!