• Pussbah

Engelska namn (Samt stavningshjälp)

Jag älskar engelska och amerikanska namn!
    Har även släkt i usa (Ursprungs-Amerikaner)
    Kan tillägga att jag flyttar till usa om något år,
    Förmodligen har jag lämnat Sverige inom 5 år,
    Men helst så snabbt som möjligt.

Nu är det så att jag har verkligen gått och kärat ner mig i namnet Sean.
    Om jag får en son kommer han förmodligen heta Sean,
    Ena delen i förnamn eller i mellannamn, har gillat det namnet länge.

Dock tycker jag att det finns så många rap-artister med det namnet nu för tiden.
    Håller nån med mej eller inbillar jag mig?
    Vore det dumt att döpa sin son till Sean för att många artister heter så?

Och vilken stavning tycker ni är finast på namnet Sean?
    Shaun, Shawn, Sean, Jean, Shean, Shaan, Shauwn, (Eller annat, vilket?)

Vad tycker ni om namnet Elwood (killnamn)?

Vill ha förslag på de engelska namn som just DU tycker är finast.
    Tjejnamn som killnamn.
    Alla namnförslag är välkomna dock inte rasistiska eller nasistiska namn !

Många frågor från en nyfiken "tjej" :)

Orkar ni inte svara på alla frågor, så svara bara på vissa ^^

• Svar på tråden Engelska namn (Samt stavningshjälp)
  • Grizelda

Sean är  ett fint namn som funkar i engelskspråkiga länder, men som är svårt att uttala för många i Sverige. De olika "stavningar" du föreslår stämmer inte riktigt, utan vissa av dem är helt andra namn som inte uttalas likadant, t ex Shaun och Shawn, som uttalas mer "Sjåån" än "Sjaan". Jean brukar vara ett flicknamn i engelskspråkiga länder, uttalas "Djiin", ungefär, men i Frankrike är det ett pojknamn.

Eftersom jag är ganska gammal tänker jag mer på urläckre Sean Connery än på diverse rapartister .

• Rani

Jag tycker stavningen Sean eller Jean (det andra ser dock mer franskt än amerikanskt ut tycker jag). Jag tror inte det är några problem att heta det i Sverige heller, om det nu skulle vara ett problem för dig.
    Inga problem att veta hur man ska uttala.

Jag har också två engelka namn som jag tycker mycket om Ashley (flicka) och Elijah(pojke). Dock har jag ingen koppling till något engelskspråkigt land så det skulle kanske bli lite märkligt om jag döpte ett barn till det. De är dessutom ganska svåra att uttala på svenska. På svenska blir ju Elijah Elias, men vad blir Ashley? Finns det någon svensk variant?

• Rani

Glömde skriva att jag inte spntant tänker på någon rap-artist när jag hör Sean. Men när jag tänker på det så är det ju Pappa Puffy. Men det gör inget tycker jag.

• Pussbah
    Grizelda skrev 2010-08-24 23:41:12 följande:
    Sean är  ett fint namn som funkar i engelskspråkiga länder, men som är svårt att uttala för många i Sverige. De olika "stavningar" du föreslår stämmer inte riktigt, utan vissa av dem är helt andra namn som inte uttalas likadant, t ex Shaun och Shawn, som uttalas mer "Sjåån" än "Sjaan". Jean brukar vara ett flicknamn i engelskspråkiga länder, uttalas "Djiin", ungefär, men i Frankrike är det ett pojknamn.

Eftersom jag är ganska gammal tänker jag mer på urläckre Sean Connery än på diverse rapartister .
    Hehe jo, Jag vet att uttalet blir annorlunda beroende på vilken stavning men saken är att jag gillar alla uttalen :D
    Jag kan bara inte bestämma mig för vilket av uttalen :P
    Så jag väljer nån av de stavningarna och då får jag automatiskt uttalet på köpet (Som en liten överraskning) :D

Personligen är jag inte så jätteförtjust i själva stavningen Jean då den är mer populär och mindre engelsk,
    Samt annorlunda uttal för det mesta.
    Men flertal vid namn "jean" (Kille) uttalar det "sjaan" ändå.
    Vilket jag isf också kommer göra om jag väljer den stavningen.
  • Grizelda
    Grizelda skrev 2010-08-24 23:41:12 följande:

Vid närmare eftertanke är jag osäker på om Sean, Shaun och Shawn verkligen uttalas olika, eller om det bara är något dialektalt jag har snappat upp någonstans  .
  • Familjenärlivet

Sean är fint tycker jag. Spelar inte så stor roll att det finns rap-artister som heter så. Gillar du namnet så ta det. Tycker det är fint att stava just Sean.

Elwood tycker jag inte lika bra om, tänker på Woody bygg...=) men det är ju jag det.

Fler förslag:

Eliah
    Edgar
    Edward
    Austin
    Dustin
    Maddox
    Zackarias
    Floyd
    Wolf
    Dean
    Texas
    Ashton
    Baxter
    Dorian
    Elwin
    Jason
    Jaxon
    Justin
    Zeb
    Zack

Blossom
    Hope
    Faith
    Leanna
    Kiara
    Kiandra
    Seven
    Savannah
    Madison
    Melody
    Pearl
    Summer
    Justice
    Jolie
    Joanna
    Melinda
    Maribel
    Linette
    Laura
    Della
    Erin
    Kassidy
    Lizzie
    Stella
    Cindy

Lycka till!
    Kiandra

• gersime

Förlåt men tänker bara på "shaun the sheep" som är min dotters favorit program för tillfället Men självklart ska man ta ett namn som man själv gillar, inte beroende av vad andra tycker eller vad artister heter.

Vår dotter heter Annie, det är ju ett engelskt namn som vi gillar Inte många som heter det men ändå så alla kan uttala det och känner till det

• lilja87

Hej,

Min son heter Sean :)! Funkar för oss, vi uttalar det 'Shån' och jag tror att dom flesta förstår hur man ska uttala det...Sean Connery är ju en känd skådespelare t.ex. :)

Kan tillägga att vi dock bor i Skottland så jag har ingen förstahandserfarenhet av hur folk i Sverige tolkar namnet...bara jag och min familj sinsemellan :)

Tycker såklart att det är ett jättefint namn, och jag tycker absolut att du ska använda det :D

Kram,

Rebecca och Sean :)

• Pussbah
    Rani skrev 2010-08-24 23:41:34 följande:
    Jag tycker stavningen Sean eller Jean (det andra ser dock mer franskt än amerikanskt ut tycker jag). Jag tror inte det är några problem att heta det i Sverige heller, om det nu skulle vara ett problem för dig.
    Inga problem att veta hur man ska uttala.

Jag har också två engelka namn som jag tycker mycket om Ashley (flicka) och Elijah(pojke). Dock har jag ingen koppling till något engelskspråkigt land så det skulle kanske bli lite märkligt om jag döpte ett barn till det. De är dessutom ganska svåra att uttala på svenska. På svenska blir ju Elijah Elias, men vad blir Ashley? Finns det någon svensk variant?
    Jo men Sean och Jean är väl de "grundläggande stavningarna".
    Och därifrån har antagligen Shawn, Shaun och alla de andra stavningarna kommit.

Såklart du kan döpa ungarna till Ashley och Elijah fast du inte har nån koppling till något engelskspråkigt land!
    Blir bara fler och fler engelska namn i sverige.
    Och ingen jag känner har nån svårighet att uttala namnen Ashley eller Elijah ! :)
    Sen har ju många hört det från amerikanska filmer och tv-serier.
    Har nån svårt att uttala namnen så är det ju bara man rättar eller säger namnet för den.
    Finns svenska namn som svenskarna har svårare för att uttala,
    och det finns även svenska namn som vissa svenskar inte ens hört.

Dock vet jag inte vad Ashley blir på svenska eller ens om det finns nån svensk version.
    Men svenskt smeknamn för Ashley kan ju bli Ellie/Eli :P
    (Uttalet på dem låter nästan lika förutom det där "sh"-ljudet)
  • Pussbah
    Grizelda skrev 2010-08-24 23:49:53 följande:
    Vid närmare eftertanke är jag osäker på om Sean, Shaun och Shawn verkligen uttalas olika, eller om det bara är något dialektalt jag har snappat upp någonstans  .
    Nej, Du har rätt :)

Dock är namnet Jean ett undantag.
    Det är faktiskt skillnad på uttalet.
    Namnet Jean uttalas olika beroende på var man är i från eller vad föräldrarna väljer.

Men de övriga namnen uttalas på två olika sätt.

Shaun, Shawn, Shauwn - Sjåån

Sean, Shean, Shaan - Sjaan

Så du har helt rätt :)
  • Grizelda
    Pussbah skrev 2010-08-25 00:03:00 följande:
    Nej, Du har rätt :)

Dock är namnet Jean ett undantag.
    Det är faktiskt skillnad på uttalet.
    Namnet Jean uttalas olika beroende på var man är i från eller vad föräldrarna väljer.

Men de övriga namnen uttalas på två olika sätt.

Shaun, Shawn, Shauwn - Sjåån

Sean, Shean, Shaan - Sjaan

Så du har helt rätt :)
    Vad bra! Ibland tror man att man vet, men när det väl är nedskrivet kommer tvivlet...
    Sjaan Connery, Sjåån the sheep .
  • Rani
    Pussbah skrev 2010-08-24 23:59:18 följande:
    Jo men Sean och Jean är väl de "grundläggande stavningarna".
    Och därifrån har antagligen Shawn, Shaun och alla de andra stavningarna kommit.

Såklart du kan döpa ungarna till Ashley och Elijah fast du inte har nån koppling till något engelskspråkigt land!
    Blir bara fler och fler engelska namn i sverige.
    Och ingen jag känner har nån svårighet att uttala namnen Ashley eller Elijah ! :)
    Sen har ju många hört det från amerikanska filmer och tv-serier.
    Har nån svårt att uttala namnen så är det ju bara man rättar eller säger namnet för den.
    Finns svenska namn som svenskarna har svårare för att uttala,
    och det finns även svenska namn som vissa svenskar inte ens hört.

Dock vet jag inte vad Ashley blir på svenska eller ens om det finns nån svensk version.
    Men svenskt smeknamn för Ashley kan ju bli Ellie/Eli :P
    (Uttalet på dem låter nästan lika förutom det där "sh"-ljudet)
    Tack för dina funderingar! Ska ha kvar namnen på listan ett tag till i alla fall.

Några andra fina namn till TS (funkar på båda språken):
    Sam, Adrian, David, Gabriel, Oskar, Erik, Isak, Vincent, Sander, Jonathan, Elton och Harry.
  • Pussbah
    Grizelda skrev 2010-08-25 00:11:35 följande:
    Vad bra! Ibland tror man att man vet, men när det väl är nedskrivet kommer tvivlet...
    Sjaan Connery, Sjåån the sheep .
    Jo men det blir ju trevligt när ungen blir lite äldre.

"Hej, Jag heter Shaun och mitt favoritprogram är fåret Shaun :) " xD
  • Pussbah
    Rani skrev 2010-08-25 00:25:13 följande:
    Tack för dina funderingar! Ska ha kvar namnen på listan ett tag till i alla fall.

Några andra fina namn till TS (funkar på båda språken):
    Sam, Adrian, David, Gabriel, Oskar, Erik, Isak, Vincent, Sander, Jonathan, Elton och Harry.
    Tack så mycket ! :)
Svar på tråden Engelska namn (Samt stavningshjälp)