• Momalicious

Ge kattmamma p-piller?

Min kära katt fick bebisar i fredags och hon ville gå ut förut och då såg jag att kattpappan satt utanför. Inte sett honom här sedan de parade sig sista gången. I alla fall, läste på en sida att man inte ska börja med p-piller förrän två veckor efter förlossningen om man behåller kattungarna vilket vi gör. 

Vågar jag släppa ut henne innan dess, eller är det troligt att kattpappan kommit hit bara för att "kolla upp" hur det gick typ? Vet inte ens om katter kan börja löpa såpass tidigt efter förlossningen? Vill verkligen inte att hon ska bli dräktig igen då hon är 10 år så det var sista kullen för henne!
    Några tips? 

• Svar på tråden Ge kattmamma p-piller?
  • skorpionen80

Vet inte när du kan börja ge p-piller, men släpp inte ut henne innan du gör det! De kan bli dräktiga rätt snabbt efter förlossning, tyvärr.

• Majsan70
    skorpionen80 skrev 2010-08-25 07:04:49 följande:
    Vet inte när du kan börja ge p-piller, men släpp inte ut henne innan du gör det! De kan bli dräktiga rätt snabbt efter förlossning, tyvärr.
    T'nk om det händer mamman något när du släpper ut henne? Då får du ta hand om och stödmata kattungarna i flera veckor. Sen är det ju faktiskt så att de behöver sin mamma.  I övrigt så kan de ju inte para sig förens hon kommer in i löp, vilket iofs kan gå fort men jag tvivlar på att hon redan är där.
  • Momalicious
    Majsan70 skrev 2010-08-25 11:27:45 följande:
    T'nk om det händer mamman något när du släpper ut henne? Då får du ta hand om och stödmata kattungarna i flera veckor. Sen är det ju faktiskt så att de behöver sin mamma.  I övrigt så kan de ju inte para sig förens hon kommer in i löp, vilket iofs kan gå fort men jag tvivlar på att hon redan är där.
    Ja, men varför skulle det hända henne något just nu? Jag kan ju inte tvinga en utekatt att vara inne tills kattungarna inte diar mer, det är ju grymt. Tycker det känns hemskt att låta henne vara inne nu när hon sitter och skriker vid dörren. Skulle det mot förmodan hända något med henne så får jag ta det då, annars kan man ju aldrig släppa ut katten.

Jag vet att hon måste löpa, men eftersom det satt en hankatt utanför så tänkte jag att det var möjligt att hon gjorde det. Samt att hon är jäkligt pratig och tjatig och bara vill ut, precis som när hon löper. 

Du behöver verkligen inte tala om såna saker för mig, jag vet allt det där redan. Jag är inte korkad. 
  • skorpionen80
    Momalicious skrev 2010-08-25 23:40:52 följande:
    Ja, men varför skulle det hända henne något just nu? Jag kan ju inte tvinga en utekatt att vara inne tills kattungarna inte diar mer, det är ju grymt. Tycker det känns hemskt att låta henne vara inne nu när hon sitter och skriker vid dörren. Skulle det mot förmodan hända något med henne så får jag ta det då, annars kan man ju aldrig släppa ut katten.

Jag vet att hon måste löpa, men eftersom det satt en hankatt utanför så tänkte jag att det var möjligt att hon gjorde det. Samt att hon är jäkligt pratig och tjatig och bara vill ut, precis som när hon löper. 

Du behöver verkligen inte tala om såna saker för mig, jag vet allt det där redan. Jag är inte korkad. 
    Du kan inte gå ut med henne i koppel? Låta henne vara ute på en plats där inget kan hända, typ en rastgård?
  • Momalicious

Nej hon hatar koppel och lägger sig ner lealös och spelar död om man försöker det haha.

• Ramborg

Ring din veterinär och fråga kanske? Du kan ju passa på att boka tid för vaccineringen av kattungarna samtidigt.

• Momalicious
    Ramborg skrev 2010-08-26 11:29:15 följande:
    Ring din veterinär och fråga kanske? Du kan ju passa på att boka tid för vaccineringen av kattungarna samtidigt.
    Jag ska ringa. Dock kommer vi inte vaccinera, men ändå.
  • LunaLunatic

Varför ska ni inte vaccinera?
    Jag förstår inte varför man tar kattungar om man inte vill ge dem en bra uppväxt och kosta på dem det nödvändiga :(

• skorpionen80
    Momalicious skrev 2010-08-26 11:34:35 följande:
    Jag ska ringa. Dock kommer vi inte vaccinera, men ändå.
    Oj, varför inte? Många vaccinerar ju med avdödat vaccin för att det sägs ge färre biverkningar, om det är det du är rädd för.

Ang koppel - visst lägger de sig ner, det är för att de tror att någon håller i dem! Men när man kommer ut alt börjar leka så släpper det efter ett tag. Har även lyft katten och flyttat den så att den känner att den inte måste vara stilla. Ibland går det snabbt, ibland lite långsammare ;) Men allt går, bara man vill :P
  • Momalicious
    LunaLunatic skrev 2010-08-26 11:40:07 följande:
    Varför ska ni inte vaccinera?
    Jag förstår inte varför man tar kattungar om man inte vill ge dem en bra uppväxt och kosta på dem det nödvändiga :(
    Så det är en dålig uppväxt då menar du? Min katt är fantastiskt fin och frisk utan att ha blivit vaccinerad. Hur gjorde man förr, när inte vaccin fanns? Och de människobarn som inte blir vaccinerade, dör de stup i kvarten? Alltså, det har inte med min frågeställning att göra så du behöver inte bry dig :)
    skorpionen80 skrev 2010-08-26 12:37:22 följande:
    Oj, varför inte? Många vaccinerar ju med avdödat vaccin för att det sägs ge färre biverkningar, om det är det du är rädd för.

Ang koppel - visst lägger de sig ner, det är för att de tror att någon håller i dem! Men när man kommer ut alt börjar leka så släpper det efter ett tag. Har även lyft katten och flyttat den så att den känner att den inte måste vara stilla. Ibland går det snabbt, ibland lite långsammare ;) Men allt går, bara man vill :P
    Jag tycker inte om vaccin allmänt. Inte för människor heller, då jag fick hemska reaktioner på det som liten. Så nae, jag känner inte att det är livsviktigt.

Ja, men jag har försökt i flera år, tro mig. Hon gillar det inte. Hon tycker inte om att man går efter henne när hon är ute, okopplad eller ej, men framför allt med koppel. Hon är van att göra som hon vill. Hon har inte halsband heller eftersom hon hatar det så mycket.

Svar på tråden Ge kattmamma p-piller?