• Kasihi

Hur undvika mjölkstockning om jag slutar amma?

Min son är 12 dagar ung och amningen fungerar inte trots stor hjälp från BB och amningshjälp.
    Det har börjat gå ut över mitt mående så vi har efter flera samtal kommit fram till att det nog är
    bäst för min son att flaskmatas. Men hur blir det nu, nu mitt i natten kom jag att tänka på detta med
    vad som händer om jag slutar. Blir det mjölkstockning då? Nu nyss när jag inte fick till amningen med
    ena bröstet så försökte jag handpumpa ur det med en handpump. Men fick bara ur 3-4ml, då det är mitt
    "sega bröst" det andra brukar jag kunna få ut mer ur med handpump.

Snälla hjälp vad gör jag?

• Svar på tråden Hur undvika mjölkstockning om jag slutar amma?
  • Kazeer

När jag slutade amma yngste sonen, när han var en månad, så pumpade jag för att lätta på trycket. Det behövde jag göra i tre dygn, i början oftare och sedan med allt längre mellanrum. Jag masserade även bort alla "knölar" i brösten medan jag pumpade. Den metoden fungerade bra för mig.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • mapo51

Pumpa ur för att lätta på den värsta spänningen, men inga mängder. Efter ett par dagar kommer produktionen att minska och ganska snart upphöra helt eftersom den inte efterfrågas längre.

• Kasihi

Kruxet är ju som jag skrev i inlägget ovan att jag knappt får ut nåt med pumpen

• helene306
    Kasihi skrev 2010-08-25 15:44:12 följande:
    Kruxet är ju som jag skrev i inlägget ovan att jag knappt får ut nåt med pumpen
    Har du ont i brösten? Det är inte meningen att du ska pumpa ut flera ml utan endast lätta på trycket. Pumpar du ut myket hålls produtionen igång. Kan du inte pumpa, testa med att trycka ut för hand.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • tricksen

För att enklare få ut mjölk när du handpumpar så prova vrida bröstvårtan först även att duscha varmt brukar hjälpa att få ut mjölken.

• Kasihi

Jag har nu fått låna en elpump på bvc , funkar bättre än handpumpen. MEN, hur många min ska jag köra per bröst eller hur många ml per bröst ska ut för att bara lätta på trycket??? HOPPAS på svar!!

• Kazeer
    Kasihi skrev 2010-08-25 18:55:55 följande:
    Jag har nu fått låna en elpump på bvc , funkar bättre än handpumpen. MEN, hur många min ska jag köra per bröst eller hur många ml per bröst ska ut för att bara lätta på trycket??? HOPPAS på svar!!
    Jag kände tydligt när brösten slutade spänna. Mängden mjölk som behövde pumpas ur minskade för varje gång.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • helene306
    Kasihi skrev 2010-08-25 18:55:55 följande:
    Det rör sig inte om mängd ml eller viss tid, när du känner att den värsta spänningen släppt i brösten slutar du pumpa. När brösten spänner igen nästa gång gör du samma sak, pumpar tills det inte spänner mer. Fortsätter man pumpa hålls mjölkproduktionen igång.
  • bebis00

be att få tabletter som stoppar upp mjölkproduktionen. Antingen frågar du på BB eller din barnmorska på mödravården.
    Eller så slutar du ammat ett mål i taget...

• Kasihi
    helene306 skrev 2010-08-25 21:19:20 följande:
    Det rör sig inte om mängd ml eller viss tid, när du känner att den värsta spänningen släppt i brösten slutar du pumpa. När brösten spänner igen nästa gång gör du samma sak, pumpar tills det inte spänner mer. Fortsätter man pumpa hålls mjölkproduktionen igång.
    Jag förstår men tycker att det är så svårt att avgöra hur jag ska göra. Hitills har jag inte känt några megaspänningar utan bara lite, ska jag då pumpa ur litegrann vid dessa småspänningar?
  • Kasihi
    bebis00 skrev 2010-08-25 21:59:47 följande:
    be att få tabletter som stoppar upp mjölkproduktionen. Antingen frågar du på BB eller din barnmorska på mödravården.
    Eller så slutar du ammat ett mål i taget...
    Tanken var att jag imorg skulle få sådana tabl utskrivna. Men efter vad jag har hört om biverkningar så vågar jag mig inte på det då jag är mkt biverkningskänslig. Jag som var så "glad" när jag hörde om tabletterna och tänkte att det var en snabb väg att gå, men nej jag vågar inte testa dom.

Hur menar du med sluta amma ett mål i taget? Berätta mer för snurriga jag som är så trött så jag har svårt att tänka. TACK på förhand!
  • helene306
    Kasihi skrev 2010-08-25 22:21:08 följande:
    Jag förstår men tycker att det är så svårt att avgöra hur jag ska göra. Hitills har jag inte känt några megaspänningar utan bara lite, ska jag då pumpa ur litegrann vid dessa småspänningar?
    Jag lättade bara på trycket när jag tyckte det var för jobbigt dvs, det gjorde ont. Annars lät jag det vara. Sonen bestämde sig att hux flux inte amma mer när han var 9½ månad och jag lättade på trycket i några dagar, kanske 2-3 gånger/dag sen behövdes det inte mer för min del.
  • bebis00
    Kasihi skrev 2010-08-25 22:23:05 följande:
    Tanken var att jag imorg skulle få sådana tabl utskrivna. Men efter vad jag har hört om biverkningar så vågar jag mig inte på det då jag är mkt biverkningskänslig. Jag som var så "glad" när jag hörde om tabletterna och tänkte att det var en snabb väg att gå, men nej jag vågar inte testa dom.

Hur menar du med sluta amma ett mål i taget? Berätta mer för snurriga jag som är så trött så jag har svårt att tänka. TACK på förhand!

Ja men att du ammar som vanligt, men i stället för att ge bröstet mitt på dan kanske runt kl 12 (beror ju på hur ofta han äter också) ger du ersättning i stället. Sen när det gått en dag, så tar du bort ett mål till, tex på eftermiddan.

Hänger du med :)?

Svar på tråden Hur undvika mjölkstockning om jag slutar amma?