• 2010mamma

Hur märker man katt allergi på en +3månaders bebis?

Vi har katt hemma & våran bebis är 3 månader. Hon har sen hon var 2 veckor varit snorig & nyst flera gånger om dagen, varje dag. Och varje natt blir hon täppt i näsan, det blir jag också, men inte pappan till bebis. Är det tecken på allergi?

Inga utslag eller så.. Eller jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter för tecken, för jag har alltid fått höra "nej men så där små barn kan inte vara pälsallergiker" så då har jag bara vifta bort det.

• Svar på tråden Hur märker man katt allergi på en +3månaders bebis?
  • Ekrlsn

åh jo vår dotter blev allergisk när hon va 2½ månad gammal. hon hostade, spydde upp maten (pga äggallergi) och massor av utslag över hela kroppen så fort hon va i kontakt med mammas katt, eksemen blev bättre hemma men vid kontakt så så klart blev det värre igen.

• 4mychildren

Snyva, nysningar och klåda i ögon och näsa är vanliga symptom på pälsallergi. Har också hört att så små inte kan få pälsallergi men det kan säkert inträffa ändå.

• 4mychildren
    4mychildren skrev 2010-08-25 11:26:02 följande:
    Snyva, nysningar och klåda i ögon och näsa är vanliga symptom på pälsallergi. Har också hört att så små inte kan få pälsallergi men det kan säkert inträffa ändå.
    snuva såklart =)
  • 2010mamma
    4mychildren skrev 2010-08-25 11:26:02 följande:
    Aaaha okej... Hon brukar gnugga sig i ögonen men jag tror det är för att hon är trött. Vad ska jag göra!? Ska jag göra mig av med mina fina katter eller göra en utredning (eller vad man ska kalla det) på vårdcentralen? Som hon nyser & snorar varje dag, som hon gjort nu i 13 veckor, kan det annars vara normalt att bebisar gör s¨å?

Åh,jag är så orolig att jag måste göra mig av med min kisse.
  • 4mychildren
    2010mamma skrev 2010-08-25 12:59:14 följande:
    Aaaha okej... Hon brukar gnugga sig i ögonen men jag tror det är för att hon är trött. Vad ska jag göra!? Ska jag göra mig av med mina fina katter eller göra en utredning (eller vad man ska kalla det) på vårdcentralen? Som hon nyser & snorar varje dag, som hon gjort nu i 13 veckor, kan det annars vara normalt att bebisar gör s¨å?

Åh,jag är så orolig att jag måste göra mig av med min kisse.
    Oj ja har hon snorat och nyst så ofta och så länge så är det bäst att ringa och be läkare kolla upp det. Det är ju inte bra att vara förkyld så länge trots att det inte är allergi kanske.

Jo jag var också orolig för att min son skulle bli allergisk. Men jag anser ändå att min sons välbefinnande överstiger katten. Det låter säkert hemskt men man måste ju tänka på barnets bästa.

Lycka till och hoppas det inte är allergi !!

• 2010mamma
    4mychildren skrev 2010-08-25 15:20:06 följande:
    Oj ja har hon snorat och nyst så ofta och så länge så är det bäst att ringa och be läkare kolla upp det. Det är ju inte bra att vara förkyld så länge trots att det inte är allergi kanske.

Jo jag var också orolig för att min son skulle bli allergisk. Men jag anser ändå att min sons välbefinnande överstiger katten. Det låter säkert hemskt men man måste ju tänka på barnets bästa.

Lycka till och hoppas det inte är allergi !!

Jaa de har hon. Och jag har påpekat det åt våran bvc bm, men allt är ju normalt!! :S
  • 4mychildren
    2010mamma skrev 2010-08-25 17:21:08 följande:
    Jaa de har hon. Och jag har påpekat det åt våran bvc bm, men allt är ju normalt!! :S
    jo, bvc är lite knepiga. Ta och ring en läkare direkt istället så kan dom ju se lite mer och bättre än vad bvc gör.
  • TiLo

allergier testas enkelt genom blodprov. fick på det viset reda på att min son är allergisk mot katter trots att han inte uppvisar några symtom. Men det behlver ju inte vara det ändå...

• ViFrånLandet

Vår son var mer eller mindre konstant förkyld sina första 9 månader, tills vi tog bort katterna... Varken pricktest eller blodprov har visat på allergi men sedan katterna försvann i juni har han inte snorat en enda gång och han behöver inte längre astmamedicin dagligen, så jag tror iaf att hans besvär beror på katterna..! Inte så upplyftande läsning för dig kanske men jag vill bara du ska veta att man kan vara allergisk/överkänslig trots att det inte visas på tester... Men ring en läkare för koll ändå är mitt råd!

Svar på tråden Hur märker man katt allergi på en +3månaders bebis?