• Fnollan

    Gravid och förkyld, husmorstips tack!

    Typiskt!!!! Har klarat mig genom hela graviditeten utan att bli sjuk men nu när det inte är så långt kvar så trillar man självklart dit...
    Är gravid i v38 och blivit så förkyld. Snorig, ont i halsen,ont i bröstet å hostar dock ingen hög feber.

    Någon som vill dela med sig av lite tips för att stävja förkylningen, livrädd för att fölossningen ska sätta igång nu när man inte är som tröttast...

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Gravid och förkyld, husmorstips tack!
  • Fnollan

    livrädd för att förlossningen ska sätta igång nu när man Är som tröttast menar jag ju...sedär ni ser hur sleten jag är

  • Lilla Hjärta

    Åh jag vill också ha tips. Är bara i v 14 men ändå. Skäms
    Hatar att vara sjuk!

    Det jag har prövat är citronte med honung i. Hjälper lite mot halsont.

  • Lindreas

    Men usch, stackare! Jag förstår hur du tänker! Egentligen är det ju bara att härda ut, men jag brukar ta alvedon om jag får ont i halsen. Det gör att det känns bättre, och det är lättare att hosta upp slem. Ång-bad (du vet över ett handfat med varmt vatten och handduk över huvudet) kan hjälpa, och nässpray, förstås.

    Annars har jag inga bra förslag, men jag hoppas du blir frisk innan förlossningen, så du har ork och kraft! Kan bara tänka mig vilken mardröm det måste vara att föda barn när man är genomförkyld. :S

  • Mela75

    Jag blev sjuk i mitten av sommaren är i vecka 21 nu. Och man får ta bafucin och strepcils..om det är någon hjälp.

  • Fnollan

    tack för tipsen.
    någon mer som vill dela med sig.

    Just  nu kör jag med te och ingefära. bisolvon fick man ta med om man inte va i första trimestern, funkar för slemmet. annars vilar jag, vill ju inte sätta igång nåt går ju knappast profylax andas nu!

  • Lindreas

    Aaah!!! Jag börjar också bli förkyld! Maken är hemma med feber och förkylning, och jag VILL inte bli sjuk! Herregud, bf om 16 dagar, det kan ju liksom dra igång när som helst! Men jag tänker ta det lugnt och låta det komma, hellre blir sjuk NU än ännu närmare...

    Vad gör man egentligen om förlossningen startar och man är jättesjuk? Kan det bli snitt då, på grund av att mamman inte orkar?

  • almazz

    Ett bra tips jag fick på en kinarestaurang en gång är varm cola med riven ingefära och citron i! (Värm colan i gryta på spisen.)
    Det är slemlösande både i halsen och i näsan och lindrar hostan!

    Jag är bara i v12+6 och haft problem med mycket huvidvärk, annars hållt mej frisk!

  • Lindreas
    almazz skrev 2010-08-27 19:40:40 följande:
    Ett bra tips jag fick på en kinarestaurang en gång är varm cola med riven ingefära och citron i! (Värm colan i gryta på spisen.)
    Det är slemlösande både i halsen och i näsan och lindrar hostan!

    Jag är bara i v12+6 och haft problem med mycket huvidvärk, annars hållt mej frisk!
    Oj, fungerar det?
  • Fnollan
    Lindreas skrev 2010-08-27 15:25:41 följande:
    Aaah!!! Jag börjar också bli förkyld! Maken är hemma med feber och förkylning, och jag VILL inte bli sjuk! Herregud, bf om 16 dagar, det kan ju liksom dra igång när som helst! Men jag tänker ta det lugnt och låta det komma, hellre blir sjuk NU än ännu närmare...

    Vad gör man egentligen om förlossningen startar och man är jättesjuk? Kan det bli snitt då, på grund av att mamman inte orkar?
    är man jätteförkyld eller magsjuka eller nåt annat mkt smittsamt får man ligga i isoleringsrummet de har på förlossningen. tror det finns separat ingån mm.
    almazz skrev 2010-08-27 19:40:40 följande:
    Ett bra tips jag fick på en kinarestaurang en gång är varm cola med riven ingefära och citron i! (Värm colan i gryta på spisen.)
    Det är slemlösande både i halsen och i näsan och lindrar hostan!

    Jag är bara i v12+6 och haft problem med mycket huvidvärk, annars hållt mej frisk!
    låter spännande!
    Själv håller jag på att friskna till men det har tagit en vecka och jag har verkligen inte utmanat ödet. vilat och gjort minsta möjliga. trött är man ju självklart nu på slutet men jag hoppas h*n stannar inne några dagar till så jag hinner få upp krafterna. Krya på er allihopa!
  • Lindreas
    Fnollan skrev 2010-08-29 21:46:24 följande:
    är man jätteförkyld eller magsjuka eller nåt annat mkt smittsamt får man ligga i isoleringsrummet de har på förlossningen. tror det finns separat ingån mm.
    almazz skrev 2010-08-27 19:40:40 följande:
    Ett bra tips jag fick på en kinarestaurang en gång är varm cola med riven ingefära och citron i! (Värm colan i gryta på spisen.)
    Det är slemlösande både i halsen och i näsan och lindrar hostan!

    Jag är bara i v12+6 och haft problem med mycket huvidvärk, annars hållt mej frisk!
    låter spännande!
    Själv håller jag på att friskna till men det har tagit en vecka och jag har verkligen inte utmanat ödet. vilat och gjort minsta möjliga. trött är man ju självklart nu på slutet men jag hoppas h*n stannar inne några dagar till så jag hinner få upp krafterna. Krya på er allihopa!
    Oh my... Jag blev verkligen toksjuk. Men det verkar ha ett snabbt förlopp, har sovit hela dagen idag,men haringen feber längre, dock ont i halsen och bröstet, snorar och hostar en del. Men jag håller tummarna för att det går över snabbt! Maken blev sjuk först, men han hade ont i halsen EN dag, sen var det klart för hans del. Skit också. ;)
Svar på tråden Gravid och förkyld, husmorstips tack!