Hur mycket har man egentligen rätt att kräva i ett förhållande? alkohol, droger, vänner..
Jag är fundersam, jag vet vad jag själv tycker och vart jag står i frågan.
Har haft oändliga diskussioner med min partner, vi kommer bara inte överens..
Han får det att låta som att det är jag som är kontrollerande,
jag känner att jag har rätt att välja vad jag vill ha ut utav ett förhållande,
och om han inte kan acceptera och respektera mina åsikter så bör vi inte vara tillsammans.
Jag tycker inte att mina "krav" är orimliga.
Låt mig försöka fatta situationen så kort jag kan:
Jag är gravid, runt 6 månader nu..
Jag gav upp mycket för det här förhållandet, bla att vara nära familj samt vänner.
Dvs har jag i stort sett bara honom och kämpar för att försöka bygga upp någon typ
av liv, vilket har varit väldigt väldigt svårt och frustrerande.
Vi är superlyckliga tillsammans, han respekterar mig, jag honom, kärleken finns där.
Det enda som kommer ivägen, är att vi inte delar samma åsikter när det gäller socialt umgänge.
Hans bakgrund är droger, inga lätta sådana, utan vi pratar om allt från cannabis som han
började med när han var runt 14, sen har han tagit allt från det till amfetamin, kokain, och även crack. Så illa var det alltså, hans liv var ett helvete helt enkelt.
Han redde ut sitt liv väldigt mycket innan han träffade mig, skaffade fast jobb,
började träna och ta hand om sig själv, slutade med nästan alla droger (lägg märke till nästan) När jag träffade honom festade han fortfarande en hel del, jag visste dock inte om hans bakgrund eller något om hans drogberoende, han ljög om det ett tag.
Nu väntar vi barn, han har slutat festa helt och hållet, vi har som sagt ett jättebra förhållande, han är intelligent, jobbar hårt, och otroligt omtänksam och snäll.
Enda problemet är att han har haft svårt att bryta kontakten helt med gamla vänner.
Jag har ingenting emot att han går ut och dricker några öl med vänner från jobbet tex,
dom är väldigt vettiga och inga jävla pundare! oroar mig självklart lite, men tycker det är ok!
Under tiden vi varit tillsammans så har han 90% av gångerna han gått ut utan mig, alltid slutat med att han kommer hem tidigt på morgonen, alldeles för full och har tagit kokain då han "stött på" gamla vänner. Alltså inget han letar efter, han köper det inte, utan blir erbjuden på fyllan och kan inte säga nej.
Resterande 10% när han går ut så har det varit med vänner från jobb eller träning som alltså inte har något med hans gamla bekantskapskrets att göra, och då har det gått bra! Inga droger och inte varit för full när han kommit hem.
Mina krav är alltså, att jag tycker INTE att det är ok att han går ut med sina gamla "vänner", inte överhuvudtaget, varken för ett par öl eller för att festa. Inte en chans! Jag har gett honom flera chanser att bara ta ett par öl, vilket har slutat med tidiga mornar och droger, där jag suttit hemma i timmar, ringt och smsat och varit skogstokig. Jag har gett honom mer än en chans.
Att gå ut med jobb kompisar: är ok! men absolut inte till tidiga mornar, vi väntar barn, och att gå ut på nattklubbar till tidiga mornar är något man gör innan man får barn. Det håller han med om.
Däremot säger han att jag är kontrollerande för att han inte "får" gå ut eller umgås med gamla vänner, människor han känt sen innan han ens träffade mig, och att han känner som att han vänder dem ryggen och sviker dem när han inte ens kan gå ut och ta en öl med dem, och att jag MÅSTE lita på honom med också, för att han gjort bort sig ligger i det förflutna (läs senaste för 4 månader sen innan dess var det varannan månad)
Vem har rätt och vem har fel? Dessa människor han kallar sina gamla "vänner" är inte vänner för mig, ingen av dem har ringt honom och frågat hur det går med graviditeten, eller hur han mår osv. Däremot har vi hört flera gånger att flera av dom har pratat skit om honom bakom hans rygg, för att han "svikit" dem som sagt, istället för att vara glada för att han lyckats lägga drogerna och det gamla livet bakom sig, lyckats få ett bra fast jobb, en flickvän, och en liten bebis på gång.
Så vad tycker ni? vad har man egentligen rätt att kräva?
Har jag inte rätt att säga ifrån när jag har varit den som fått gråta, skrika, må dåligt och bli sårad?!