• winters

Thailandstråden - tips och packningslista

Startar ett sidospår till den vanliga snackistråden. Här kan vi bygga upp en lista med tips och packningslista i stil med avresetråden som uppdateras allt eftersom.

Snackistråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m51671239.html

Avresetråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m51671239.html

Saker som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

Oscar 091001
  • Svar på tråden Thailandstråden - tips och packningslista
  • winters

PACKNINGSLISTA TILL BARN

*Pass
    *Blöjor (-behövs ej tas med till hela vistelsen, finns bra i butik)
    *Nappflaskor
    *Flaskborste
    *Vattenkokare / doppvärmare
    *Lite diskmedel
    *Lite tvättmedel (-eller lämna på tvättning billigt)
    *Barnmatsburkar, välling, gröt
    *Skötbordsunderlag (engångs)

*Solkräm (- Finns även på plats)
    *Semper vätskeersättning
    *Alvedon suppar 125 mg
    *Medicinskt kol
    *Renässans och/eller Otrivin
    *Xylocain
    *Första hjälpen-väska
    *Extra plåster
    *Termometer
    *Pincett
    *Inotyol
    *Solskyddskräm
    *After sun (finns det speciell till barn?)
    *Aloe vera-gelé
    *Myggmedel - Baby Johnson har rekommenderats som köps i Thailand
    *Hydrokortisonsalva
    *myggnät

*Soldräkt
    *Badskor
    *Solhatt
    *Flytpuffar (-Finns även på plats)
    *Flytväst (om man ska åka mycket båt)
    *Babypool

*Barnvagn
    *Parasoll till vagn
    *UV- skydd
    *Baby Björn el liknande (i handbagaget på flyget)
    *Babyskydd/bilkudde (om man ska åka mycket taxi eller vill ha det på flyget.)
    *Resebarnstol, t ex sack n' seat eller på bordet monterbar barnstol.

TIPS I THAILAND
    AO NANG
    Bra restaurang är Sala Thai, många bra restauranger längst bort på gatan där stranden börjar. Ao Nang Seafood är en annan och på Bella Vista åt vi fina pizzor. Ban Lay var vi också på. En annan favorit var Ya Ya, Crab with Curry Powder var supergott. Ao Nang Villa Resort hade en fantastisk skaldjursbuffé på fredagar. (Winters 2004)

KHAO LAK
    Flerdagarstur till Similan med svenska M/V Oktavia, www.mvoktavia.com. (Winters 2010)

Oscar 091001
  • Ancilla

Här hänger jag gärna med eftersom vi planerar att åka i november med våra två tjejer.

Ancilla

• winters
    PACKNINGSLISTA TILL BARN

*Pass
    *Blöjor (behövs ej tas med till hela vistelsen, finns bra i butik)
    *Nappflaskor
    *Flaskborste
    *Vattenkokare / doppvärmare
    *Lite diskmedel
    *Lite tvättmedel (eller lämna på tvättning billigt)
    *Barnmatsburkar, välling, gröt
    *Skötbordsunderlag (engångs)

*Semper vätskeersättning
    *Alvedon suppar 125 mg
    *Medicinskt kol
    *Renässans och/eller Otrivin
    *Xylocain
    *Första hjälpen-väska
    *Extra plåster
    *Termometer
    *Pincett
    *Inotyol
    *Solskyddskräm (finns även på plats)
    *After sun (finns det speciell till barn?)
    *Aloe vera-gelé
    *Myggmedel - Baby Johnson har rekommenderats som köps i Thailand
    *Hydrokortisonsalva
    *Myggnät

*Soldräkt (gärna 2 så att ombyte finns)
    *Badskor
    *Solhatt
    *Flytpuffar (finns även på plats)
    *Flytväst (om man ska åka båt)
    *Babypool

*Barnvagn
    *Parasoll till vagn
    *UV- skydd
    *Baby Björn el liknande (i handbagaget på flyget)
    *Babyskydd/bilkudde (om man ska åka mycket taxi eller vill ha det på flyget.)
    *Resebarnstol, t ex sack n' seat eller på bordet monterbar barnstol.

TIPS I THAILAND
    AO NANG
    Hotell: Ao nang Villa resort (Winters 2004)
    Restauranger:
    Bra restaurang är Sala Thai, många bra restauranger längst bort på gatan där stranden börjar. Ao Nang Seafood är en annan och på Bella Vista åt vi fina pizzor. Ban Lay var vi också på. En annan favorit var Ya Ya, Crab with Curry Powder var supergott. Ao Nang Villa Resort hade en fantastisk skaldjursbuffé på fredagar. (Winters 2004)
    Stränder/öar: Chicken Island, longtail från Ao nang (Winters 2004). Poda, longtail från Ao nang (Winters 2004).
    Utflykter: Paradistur med 1 övernattning med Kon-tiki. (Winters 2004)

KHAO LAK
    Utflykter:
    Flerdagarstur till Similan med svenska M/V Oktavia, www.mvoktavia.com. (Winters 2010)
    Oscar 091001
  • Millans hustru

Åh finns det någon som vill lägga till tips på utflykter i koh lanta? Öar att besöka nära där, och tips på bra ställen de "säljer" båtresor o andra utflykter 8finns det oseriösa man ska undvika eller är det bara att slå till om något låter spännande?)

• Millans hustru

Är det lätt att köpa saronger på koh lanta? funderar på att skippa att packa handdukar o istälelt köpa saronger, utifrån vad jag läst i thailandstråden?

• MiniPyret
    Millans hustru skrev 2010-10-07 09:37:12 följande:
    Är det lätt att köpa saronger på koh lanta? funderar på att skippa att packa handdukar o istälelt köpa saronger, utifrån vad jag läst i thailandstråden?
    Vi köpte det överallt i Ao Nang när vi var där, så jag har räknat med att det är samma sak i Koh Lanta
  • MiniPyret

Hur är det med barnkläder i Thailand?
    Sist vi var där hade vi inte barn och jag tänkte inte alls på vad som fanns.

Tänker som sist knappt ta med några kläder till mig och min man då de finns så mycket att köpa där. Men hur är det till barn? Vi ska till Bangkok de 2 första dagarna och shoppa och där borde de väl finnas annat än såkallade prinsessklänningar?

• Millans hustru

jag undrar okcså, vid koh lanta, finns det någon skräddare? är sugen påa tt ta med en fin klänning dottern har och fråga om de har tyg i bomull o kan sy upp likadana. funkar det? någon som provat? finns ens skräddare vid koh lanta? o bör jag istälelt ha med mig tyg?

• lolliepopsie

Ta även med salva för munsår eller likn.
    Och på de stora Lotus finns de en toppen puder att köpa för soleksem!!

Dottern fick fult munsår därnere & hittade verkligen ingenting,så köp med utifall att...

• Thegran
    Millans hustru skrev 2010-10-06 20:50:28 följande:
    Åh finns det någon som vill lägga till tips på utflykter i koh lanta? Öar att besöka nära där, och tips på bra ställen de "säljer" båtresor o andra utflykter 8finns det oseriösa man ska undvika eller är det bara att slå till om något låter spännande?)
    Lanta diver är ett seriöst företag som anordnar bl.a dykutflykter. vill du åka till öar en bit bort hittar du priser och tidtabeller på tex tigerline, de är seriösa och bra.

det finns hur många turistbyråer som helt på lanta som du kan boka alla slags utflykter hos, och det funkar allt som oftast att boka via hotellet också (kan dock vara dyrare)
Svar på tråden Thailandstråden - tips och packningslista