• Ogabinne

Smattrar och kittlar som tusan i örat!

För några timmar sedan började det plötsligt kittla i örat, så där så man får gnugga frenetiskt så mkt kittlades det. Sedan gick det över. Efter det har det börjat smattra i örat till och från, ungefär som när man har vatten i örat. Antagligen ska man inte in och pilla i detta men det har jag såklart gjort med tops flera ggr under eftermiddagen. Har även blåst som när man tar bort lock flera ggr. Det gör inte ont, förutom precis nu då det kändes som 2 rejäla hugg i örat, det gjorde riktigt ont. Men det är det enda. Det sitter precis innanför öronhålet känns det som, det känns inte som att det sitter djupt.

Jag är varken förkyld eller öm eller något, det bara kom.

Allt jag hittar när jag googlar är öroninflammation, men jag har som sagt inte ont i örat.

Någon som vet vad det är och hur man får bort det fruktansvärt irriterande bubblandet och kittlet?

• Svar på tråden Smattrar och kittlar som tusan i örat!
  • UntilTheDark

Väldigt troligt att det är vax och möjligen har lite vatten fastnat där inne.

• Delene

Jag får ofta så där.. Köp revaxör imorgon o testa. Glöm inte att du måste ha blåsan att spola med.

• Ogabinne

Tack för era svar. Jag tror dock inte att vatten fastnat där då det var 2 dagar sedan jag tvättade håret... kan det ta så lång tid innan man känner av det om vatten fastnade där då?

Jag rensar öronen väldigt ofta, kan man ändå få vaxpropp? Känner man av en vaxpropp på annat sätt? Jag har tex inte sämre hörsel i det örat eller så.

• Ogabinne

Det känns nästan som att jag har ett litet djur som irriterar mig och kryper runt i örat.

• kvinnan

ja vaxpropp kan man få fast man tycker man rensar örat ofta för då trycker man in vaxet och packar ihop det till en propp.
    är obehagligt att få vatten bakom proppen
    ring vc och dom kollar snabbt med ortoskop om det är en propp

• Buttelina
    Ogabinne skrev 2010-08-25 23:24:11 följande:
    Det känns nästan som att jag har ett litet djur som irriterar mig och kryper runt i örat.
    akta så du inte har det! det var det första jag tänkte på när jag såg din trådstart Förvånad. min kompis jobbar som sjuksköterska och hon har vid två tillfällen fått in patienter med djur i öronen.. en gång var det en mal den andra gången en spindel Obestämd.
    HOPPAS inte det är det
    Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • Twilight
    Buttelina skrev 2010-08-25 23:34:15 följande:
    akta så du inte har det! det var det första jag tänkte på när jag såg din trådstart Förvånad. min kompis jobbar som sjuksköterska och hon har vid två tillfällen fått in patienter med djur i öronen.. en gång var det en mal den andra gången en spindel Obestämd.
    HOPPAS inte det är det
    Det tänkte jag också på... Just smattrandet och att du kände hugg. SÅg ett läkarprogram på tv där någon fått in en skalbagge (tror jag det var) i örat, och för henne lät det som en helikopter = smattrande?
    ♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Finis

Vill inte skrämma dig men tvestjärtar kryper ibland in i öronen på folk. Heter ear wigg på engelska.

• Ogabinne

Hoppla hej, jag vill INTE ha djur i mina öron tack!!

Nej smattrandet låter som om det bubblar liksom, och jag kan även känna av pyyyttebubblor när det smattrar. O det smattrar bara ibland, sen ger det med sig ett tag o sen börjar det bubbla igen. Vet inte om det är luft som pressas ut eller vad... bubblar dock inte när jag blåser luft ur öronen.

• Ogabinne
    Lilysmamma skrev 2010-08-25 23:44:27 följande:
    Vill inte skrämma dig men tvestjärtar kryper ibland in i öronen på folk. Heter ear wigg på engelska.
    Ja det har jag hört talas om... undrar dock om det inte borde känts av mer om det var ett kryp. När det inte bubblar känner jag ju ingenting.
  • UntilTheDark

Men NEJ. Det där med tvestjärtar är en MYT. Visst kanske de kan göra det men det är mest en skröna. Ha ha.

• Completorium

Du har definitivt en vaxpropp. Börja med Revaxör. Häll i på kvällen, plugga igen med fetvadd och ha det under natten. Skölj sedan med den gummiblåsa som följer med i Revaxörpaketet.

Att du rengör med tops betyder ingenting. Örongången är lång och man når aldrig ända in (och det ska du inte försöka med heller). Men som nån skrev så kan man lätt packa ihop vaxet till en propp med topsen.

• Ogabinne

Jag ringde VC idag som ville jag skulle komma in och kolla ifall jag hade antingen vaxpropp eller vatten bakom trumhinnan. Det fanns inget vatten, och hon sa att där fanns inget vax över huvud taget.

Diagnos: Avvakta så hoppas vi det försvinner...

Bubblar fortfarande och börjar bli allt annat än kul faktiskt.

• Ogabinne

Smattrar och bubblar fortfarande... Jag blev lite fundersam i går kväll... Det är ju så märkligt att jag hör och känner bubblet i örat, det finns ju där och det måste ju komma från någonstans. Ett hål någonstans som luft eller ngt bubblar genom? Ingen aning, tycker det är skitskumt.

• Ogabinne

Puffar igen för att se om ngn har varit med om liknande utan att ha vax eller vatten som orsak.
    Fjärde dagen nu.

• Kex2000

Hur har det gått? Hittat en lösning?

• Ogabinne
    Kex2000 skrev 2010-10-02 22:46:58 följande:
    Hur har det gått? Hittat en lösning?
    Oj, jag ber om ursäkt, jag såg inte att du skrivit. Ja det har gått bra. Det tog några dagar sen fick jag lock för örat, och så kom förkylningen som ett brev på posten. Ett par dagar senare släppte allt och det har inte smattrat sedan dess, tack och lov.
  • Titos

Jag har nu i en mån gått och känt en stört skön känsla i vänstra örat precis runt om ingången,känns som om jag hade en ett ludit litet insekt sitter där.Det bublar inte eller nåt.Läste om en kille som hade samma sak och han gick till vårdcentralen och kollade,dom konstatera att han hade svamp i örat,så jag ska nog gå och kolla det.Kommer att sakna min kompis i örat men tyvär måste det veck...

Svar på tråden Smattrar och kittlar som tusan i örat!