• liamsmammma

Mamma kränkt av socialen

Hej!

Jag är en mamma på 20 år och har en son som inte längre bor hos mig sedan ett halvår tillbaka. Han är placerad enligt LVU och jag har inte längre umgänges rätt. Jag har samarbetat med socialen, gjort allt dom bett mig om men ändå hittar dom bara fel. Dom gångerna jag har fått träffa min son har min son blivit ledsen när vi skiljs åt och då har socialen bestämt att jag inte längre får träffa min son för att jag gör han ledsen. Vilket inte är sant, min son betyder allt för mig och vi har en jättebra relation med varandra. Och många utav mina goda vänner säger likadant.

Jag har varit i tre rättegångar och förlorat alla tre, då socialen anser att det finns brister i min omsorgsförmåga. Socialen anser att jag är en olämplig mamma för att jag ha vid ett tillfälle tagit ett eget beslut om min sons välmående, min son trillade över en cykel och jag som mamma blev orolig och ringde till sjukhuset. Jag åkte in och blev sittandes i flertal timmar på akuten, utan att få någon hjälp. Min son började bli hungrig och jag tog beslutet att åka hem för att min son endast kunde erbjudas en glass. I detta tyckte socialen att jag brast i min omsorg av min son, följande dag besökte jag vårdcentralen för att få min sons hälsa kontrollerad. Men dessa uppgifter står inte i min utredning. Även om jag vid flertal gånger har informerat om detta. Min son mådde bra och inget allvarligt hände.

Efter detta gjorde min före detta svärmor en "falsk" anmälan om att jag misshandlade min son, detta tog socialen väldigt allvarligt när dom visste att jag och min svärmor va ovänner sedan en lång tid tillbaka. Efter det togs det ett beslut om ett omedelbart omhändertagande. Jag gick med på en frivillig placering där han va i 4 månader och då gjordes 8 läkarundersökningar på honom och han va felfri och va som vilket barn som helst i den åldern. Därifrån flyttades han sen med tvång till en jourfamilj där han trivdes jättebra och även jag va nöjd med den familjen. Men socialen ytterligare en gång tog ett beslut om att han skulle flyttas och nu bor han på ett familjehem där varken jag trivs med eller min son. Med tanke på att socialen har låtit tiden för umgängen tagit så långt mellan våra träffar har min son fått tankar att mamma inte bryr sig och så är det verkligen inte. För varje gång det kommer en vuxen människa till honom så tror han att nu ska han flytta.

Socialen har sedan dag ett inte lyssnat på mig och vid flertal gånger, även under rättegång har det skrivits ner felaktiga saker för att ha något att gå på, för dom har bestämt sig för att min son ska inte hem. Dom skyller på mitt välmående, att jag som mamma är ledsen och det skulle inte vara bra för min son. Min son ska inte behöva bära min saknad efter honom enligt socialen ska man inte som människa kunna visa sina känslor för sitt barn. Jag är missnöjd med min handläggare för att denne gång på gång kränker mig och kommer med felaktiga anklagelser, påstår att jag som mamma gör massa fel hela tiden, jag får inte gråta inför min son, min son får inte träffa sin mormor och morfar för att det inte är bra för honom. Socialen skyller också på min uppväxt, att det påverkar mig som mamma, jag har inte haft en lätt uppväxt men det behöver absolut inte betyda att jag inte skulle kunna vara en bra förälder. Jag har under den tiden då min son bodde hos mig alltid sett till min sons behov. Nu har socialen och det nya familjehemmet gått ihop sig och försöker arbeta tillsammans för att få mig på andra tankar och glömma min son, men vilket jag aldrig kommer att göra. Jag ser i min utredning att mycket som är skrivet där inte är sant och detta gör att jag inte vet hur jag ska göra. Min advokat anser att mitt fall är väldigt specifikt för att han har aldrig sett en mamma och barn ha så fin kontakt. Den förre detta familjemamman anser att socialen handlar helt fel i mitt fall, denna har sett mig och min son och tycker att han borde få flytta hem, att jag som mamma är mycket mer lämplig än vad socialen skriver i dessa utredningar.

Jag skriver här för att dela med mig om mitt fall och hoppas att någon som känner igen sig gärna skriver till mig. Jag vill jättegärna ha råd i hur jag ska få hem min son. Det är väldigt mycket som har hänt under dessa sex månader, mycket som jag inte kunnat skriva ner här för att få någon till att förstå hela situationen. Jag har inte fått den responsen jag borde få av socialtjänsten och övriga organisationer. Jag tycker det borde öppnas en organisation för oss mammor och pappor som har blivit/är felaktigt behandlade i samhället.
    Jag vill med säga att ni som läser detta är inte ensamma, vi är många föräldrar som sitter i samma båt just nu eller har gjort, tillsammans skulle vi kunna göra skillnad.

Jag har fått förslag om att få socialtjänstens arbete granskat via länsstyrelsen, hoppas att detta kan hjälpa mig. Finns det några föräldrar som har förslag på hur man ska göra i sådana situationer?

Mvh Angelica
  • Svar på tråden Mamma kränkt av socialen
  • candycake

Hej liamsmamma!!

Jag lider med dig för jag är i en samma situation. Jag har 2 barn som har blivit omhändertagna av socialen. Vill gärna få komma i kontakt med dig på något sätt.

Ha det så bra så länge. Många kramar till dig och din son.

Candycake

• pluvdo

Jag vet inte vad jag skall tro, för att vara ärlig. För jag tror att de allra flesta mammor med omhändertagna barn också skulle känna sig orättvist behandlade och tycka att de inte gjort något fel...

• candycake

Hej Pluvdo!

Vill gärna att du förklarar dig lite närmare. Vet inte om du har varit med om att ditt/dina barn har blivit omhändertagen/na. Men det är inte lätt att kunna förstå om man inte har blivit utsatt för det själv. Det kan jag förstå. Jag kan säga att i mitt fall så har jag bandupptagningar och brev som styrker det jag säger. Soc förnekar till vad som har sagts, och säger att det har dom aldrig sagt!  Åven familjehemmet förnekar att de har sagt något fel och har soc på sin sida. Det har inte varit lätt för min del och det pågår en rättsprocess mot soc. Men allting tar tid och det enda soc säger om allting är att `det är för barnens bästa, vi bedömmer och vi tänker`!!! Vill man ha barn, så ska man nog redan ha soc med på förlossningen för `barnens bästa`! Jag har 4 andra barn som aldrig har varit inom socialens ramar. Eftersom jag aldrig varit misstänkt så har jag helt plötsligt blivit det nu efter 1 år ca, och åter igen så är dom flitiga med pennan och skriver en massa saker som inte stämmer. Återkommer mer än gärna med mer svar om du vill ha.
    Med vänliga hälsningar

Candycake 6 barnsmamma

• Tjorvelina
    pluvdo skrev 2010-11-14 12:02:18 följande:
    Jag vet inte vad jag skall tro, för att vara ärlig. För jag tror att de allra flesta mammor med omhändertagna barn också skulle känna sig orättvist behandlade och tycka att de inte gjort något fel...
    Jag kan tala om hur det var i mitt fall jag sökte hjälp på buf för ca: 1 år sedan då det blivit kaos här hemma grabben vägrade gå till skolan mm började i 7:an i fjol!
    Jag berättade som det var mm + att mobila teamet var hem hit då jag trodde förhoppningsvis dom skulle hjälpa oss jag påpekade även hela tiden att med stor sannolikhet så har han adhd.
    Och tyvärr är det skrämmande o se vart det här hade kunnat slutat hos oss.
    Jag blev anmäld till soc o en del som står i anmälan till soc o även står i journalerna är inte ens sant!
    Tyvärr så fick vi träffa en behandlare o psykolog som lever kvar i det gamla är det konflikter så beror det på föräldrarna tyvärr. Det som stod i anmälan var så otroligt kränkande o förnedrande så det är vedervärdigt bla att jag inte skulle se till mitt barns bästa mm, varför sökte jag hjälp för jo för att jag såg att jag inte skulle fixa detta själv och att det var en utredning han behövde mm.
    Tack o lov så fick vi en underbar handläggare som koppla direkt på evkn vad det troligtvis berodde på o som hjälpte till att han skulle utredas omgående. Och det visade sig att han har både adhd o autism.
    Det som stod i anmälan till soc var så pass allvarligt  att dom diskuterade ett omhändertagande på honom...
    Och det hade varit förödande då jag var hans enda fasta trygga punkt. Och för honom själv.

Det jag vill säga att det finns ärthjärnor lite överallt!
    Det finns vissa som inte borde ha dom jobb dom har både inomn  bup o sociala.
    Jag vet att det är väldigt lätt för många o tro att barn inte blir omhändertagna av misstag tyvärr så är det så.
    Tänker tillbaka tänk om vi hade fått en som inte jobbat så länge inom soc och inte haft detn stora kunskapen som alla borde ha som jobbar med detta vad som kunnat hänt här tack o lov. Att det kan vara så mycket annat som ligger bakom....det hade kunnat hänt mig med o då jag med stor sannolikhet hade startat en tråd här med.
    Det jag fick erfara så hade dom bestämt sig på bup att det var så i vårat fall o det hände tack vare brist på kompetens fast andra har tryckt på hade dom haft kunskapen som dom borde ha så hade detta inte hänt med anmälan o allt.
    Det är ju lika på soc skulle jag kunna tro som i vårat fall har man bestämt sig så är det så än en gång tyvärr så finns det ärthjärnor o många familjer får så mycket onödigt lidande speciellt barnen!!!
    Glad att´jag fick Springsteen biljetter!!! 12:e o 13:e gången 5 o 7:e juni 09
  • Tjorvelina
    liamsmammma skrev 2010-08-25 20:33:47 följande:
    Hej!

Jag är en mamma på 20 år och har en son som inte längre bor hos mig sedan ett halvår tillbaka. Han är placerad enligt LVU och jag har inte längre umgänges rätt. Jag har samarbetat med socialen, gjort allt dom bett mig om men ändå hittar dom bara fel. Dom gångerna jag har fått träffa min son har min son blivit ledsen när vi skiljs åt och då har socialen bestämt att jag inte längre får träffa min son för att jag gör han ledsen. Vilket inte är sant, min son betyder allt för mig och vi har en jättebra relation med varandra. Och många utav mina goda vänner säger likadant.

Jag har varit i tre rättegångar och förlorat alla tre, då socialen anser att det finns brister i min omsorgsförmåga. Socialen anser att jag är en olämplig mamma för att jag ha vid ett tillfälle tagit ett eget beslut om min sons välmående, min son trillade över en cykel och jag som mamma blev orolig och ringde till sjukhuset. Jag åkte in och blev sittandes i flertal timmar på akuten, utan att få någon hjälp. Min son började bli hungrig och jag tog beslutet att åka hem för att min son endast kunde erbjudas en glass. I detta tyckte socialen att jag brast i min omsorg av min son, följande dag besökte jag vårdcentralen för att få min sons hälsa kontrollerad. Men dessa uppgifter står inte i min utredning. Även om jag vid flertal gånger har informerat om detta. Min son mådde bra och inget allvarligt hände.

Efter detta gjorde min före detta svärmor en "falsk" anmälan om att jag misshandlade min son, detta tog socialen väldigt allvarligt när dom visste att jag och min svärmor va ovänner sedan en lång tid tillbaka. Efter det togs det ett beslut om ett omedelbart omhändertagande. Jag gick med på en frivillig placering där han va i 4 månader och då gjordes 8 läkarundersökningar på honom och han va felfri och va som vilket barn som helst i den åldern. Därifrån flyttades han sen med tvång till en jourfamilj där han trivdes jättebra och även jag va nöjd med den familjen. Men socialen ytterligare en gång tog ett beslut om att han skulle flyttas och nu bor han på ett familjehem där varken jag trivs med eller min son. Med tanke på att socialen har låtit tiden för umgängen tagit så långt mellan våra träffar har min son fått tankar att mamma inte bryr sig och så är det verkligen inte. För varje gång det kommer en vuxen människa till honom så tror han att nu ska han flytta.

Socialen har sedan dag ett inte lyssnat på mig och vid flertal gånger, även under rättegång har det skrivits ner felaktiga saker för att ha något att gå på, för dom har bestämt sig för att min son ska inte hem. Dom skyller på mitt välmående, att jag som mamma är ledsen och det skulle inte vara bra för min son. Min son ska inte behöva bära min saknad efter honom enligt socialen ska man inte som människa kunna visa sina känslor för sitt barn. Jag är missnöjd med min handläggare för att denne gång på gång kränker mig och kommer med felaktiga anklagelser, påstår att jag som mamma gör massa fel hela tiden, jag får inte gråta inför min son, min son får inte träffa sin mormor och morfar för att det inte är bra för honom. Socialen skyller också på min uppväxt, att det påverkar mig som mamma, jag har inte haft en lätt uppväxt men det behöver absolut inte betyda att jag inte skulle kunna vara en bra förälder. Jag har under den tiden då min son bodde hos mig alltid sett till min sons behov. Nu har socialen och det nya familjehemmet gått ihop sig och försöker arbeta tillsammans för att få mig på andra tankar och glömma min son, men vilket jag aldrig kommer att göra. Jag ser i min utredning att mycket som är skrivet där inte är sant och detta gör att jag inte vet hur jag ska göra. Min advokat anser att mitt fall är väldigt specifikt för att han har aldrig sett en mamma och barn ha så fin kontakt. Den förre detta familjemamman anser att socialen handlar helt fel i mitt fall, denna har sett mig och min son och tycker att han borde få flytta hem, att jag som mamma är mycket mer lämplig än vad socialen skriver i dessa utredningar.

Jag skriver här för att dela med mig om mitt fall och hoppas att någon som känner igen sig gärna skriver till mig. Jag vill jättegärna ha råd i hur jag ska få hem min son. Det är väldigt mycket som har hänt under dessa sex månader, mycket som jag inte kunnat skriva ner här för att få någon till att förstå hela situationen. Jag har inte fått den responsen jag borde få av socialtjänsten och övriga organisationer. Jag tycker det borde öppnas en organisation för oss mammor och pappor som har blivit/är felaktigt behandlade i samhället.
    Jag vill med säga att ni som läser detta är inte ensamma, vi är många föräldrar som sitter i samma båt just nu eller har gjort, tillsammans skulle vi kunna göra skillnad.

Jag har fått förslag om att få socialtjänstens arbete granskat via länsstyrelsen, hoppas att detta kan hjälpa mig. Finns det några föräldrar som har förslag på hur man ska göra i sådana situationer?

Mvh Angelica
    Jag blir så ledsen när jag läser ditt inlägg så du kan aldrig tro!
    Jag håller med dig att det borde finnas en organisation för oss som blivit felbehandlade av myndigheter mm.
    Tyvärr är vi fler än vad vi tror!
    Jag önskar jqg kunde hjälpa dig.
    Har du en advokat? Om inte så skaffa dig en för det kan vara till stor hjälp.
    Jag har fått rådet o skriva ett brev både till socialstyrelsen chefen på bup o patientnämnden o det ska jag göra.
    Tycker det är helt rätt o låta länsrätten granska ärendet  ring upp chefen för den som har fattat beslutet om att det ska vara så här mm. kontakta media ev.

Jag vill skicka dej en massa bamsestyrkekramar!!
    Glad att´jag fick Springsteen biljetter!!! 12:e o 13:e gången 5 o 7:e juni 09
  • Dreamy88

Vet inte vad jag ska säga... Det är bedrövligt vad en del ska behöva gå igenom. :(

• catta1978

Mitt råd till dig är att inskaffa dig en diktafon eller en mp3-4 som man kan spela in ljud på, ha den på alla möten med socialen eller fam.hemmet.
    Ta även kontakt med socialstyrelsen och förklara för dom.
    Gör allt som du kan komma på för att förbättra din sittuation, även om det inte finns nått.
    Det tar tid och det är jättejobbigt, men tillslut är du framme.
    Har socialen en gång sattsina klor i en så är det svårt att få bort dom. Men det går...
    Mina barn har varit borta i två år nu pga en utredning baserad på lögner. Vill du prata så är du mer än välkommer att höra av dig.

Kämpa vidare

• MrsEnglund

Seriöst. Om allt du skriver är helt sant låter det verkligen fruktansvärt! Jag skulle bli helt knäckt.

Känns som att det inte finns någon annan utväg än att ta till med media. Skriv ner din historia och skicka lite bilder till alla kanaler på tv du kan hitta och hoppas på att någon av dem bryr sig och kan bringa fram din historia till ytan.
    Kanske det kan hjälpa både dig och andra föräldrar i liknande situation?

• cissi01

har varit med om samma sak ungerfär,litar inte ett dugg på soc det dom gör är splittrar familjer gjorde en orosanmälan till soc att mitt barn for illa hos sin far april 2010 dom gjorde ingenting i slutet av 20010 gjorde jag en till vad händer dom tar barnet ifrån mej helt sjukt o plaserar henne på ett hem,orkar inte skriv ner allt för det skulle bli en välldigt sjock bok

• liamsmammma

Till alla här tack för era svar har införskaffat mig en diktafon som jag hade med på ett möte så alt finns på band de sjuka i detta är att i 1 år sa dom att dom jobbade för min son skulle hem igen men på ett möte i januari i år så säger dom att de är en uppväxtplacering jag blev knäckt anmälde dom o nu har socialstyrelsen hittat fel i deras arbete men inget hjälper träffar min son var 3dje vecka 3 timmar per gång så hemskt så nu kan jag knappt träffa honom för de gör sååå ont!!! Nu har jag börjat få ångestatacker o skit för detta o soc säger nu att jag mår för dåligt nu så jag är inte lämplig för min son o en massa mer orka inte skriva allt men han har snart varit placerad i 3 år o ingenting jag gör hjälper snälla va ska jag göra jag ser bara att min son må skit men kan inte göra nått!

kram till er alla<3  

• liamsmammma

För o tillägga att jag bytt handläggare som bara bry sig om de som hände förr inte nutid o jag har hunnit skaffa en liten till som är snart 8 månader o än så länge har inte soc nån som helst tvivel på att jag skulle göra min son illa men nu säger soc i jönköping att nu har jag 2 barn hur ska jag klara detta!! O en massa skit

Svar på tråden Mamma kränkt av socialen