• Stealth

AKUT! Hur vänja katter vid varandra? (OMPLACERING)

Om mindre än en timme får jag hem 2 akutplacerade kattungar till mig. Jag har två vuxna katter själv.

Hur fan gör jag för att de inte ska döda varandra eller något?
    Hur ska jag kunna gå till jobbet imorgon?
    Ge mig VÄLDIGT snabba tips. Detta kom som en överraskning. Jag har inte haft tid att förbereda.

Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Svar på tråden AKUT! Hur vänja katter vid varandra? (OMPLACERING)
  • Stealth

Snälla. Förlåt men jag måste puffa. Någon med erfarenhet, jag läser allt jag hittar på google också.

Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Lillalalle

Hej!
    Jag skulle tipsa dig om att låta kattungarna va kvar i sin transportbur som du ställer hos dom vuxna katterna då får dom chans att känna på varandras lukter. Efter en stund märker du snart hur dom vuxna katterna reagerat på det nya och kan öppna upp och låta småkatterna utforska läget. Är det kattungar och du har två vuxna katter redan tror jag inte att det borde bli så mkt problem! ha gärna en extra kattlåda oxå. Har du kastrerade vuxna katter bör det inte va problem... det kan bli lite gnabb i början, men det brukar lösa sig efter en tid! :)

Jag introducerade min vuxna katt med en annan vuxen katt då jag o min sambo flyttade tillsammans och från att äta i varsin ände av lägenheten till, varsin del av köket, till två skålar breve varann till att äta ur samma skål så har det gått super o nu älskar dom varann! :)

Berätta gärna hur det går sen! :)

• Bumblebina

Ha gärna kattungarna i ett särskilt rum de första dagarna. Mest för deras egen skull, det är bättre för dem att vänja sig vid ett nytt mindre utrymme. Dagtid kan du sedan släppa ut dem i hela lgh eller huset och då har du också möjlighet att hålla koll på de stora katterna hur de reagerar. Ungarna är sällan nåt problem med, men vuxna katter vill gärna sätta nykomlingarna på plats. Lägg dig inte i detta för mycket, bara när det går överstyr sas, det är liksom grundläggande för den fortsatta tillvaron att de kommer fram till rangordningen sinsemellan. Det tar ett par dagar till nån vecka i regel.

Våran gammel-katta är ett exemplar för sig, hon flyttade utomhus i 5 månader när vi kom hem med en nykomling... Hon satte inte en tass inanför dörren förrän höststormarna kom. Hon är duktig på att sura! Hon gjorde likadant när vi kom hem med våra barn från bb...

Lycka till! Det kommer säkert gå bra!

• Fidelis ad urnam

När jag introducerade min yngsta katt för mina äldre katter hade jag kvar kattungen i transportburen så att de andra katterna fick sniffa och observera honom.
    Visst blev det mycket fräsande och det höll i sig i några veckor, men efter ett tag blev de vana vid varandra och nu är de riktigt bra vänner.
    De äldre katterna kommer sätta de yngre på plats, så gör de för att visa rangordningen. Så länge det inte handlar om rejäla skrik, att de tömmer blåsan och verkligen anfaller varandra brukar det inte vara ngn fara.

• Stealth

De är här jag meddelar imrogon men har läst allt ni skrivit TACK!

Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Stealth

Okej, det blev pannkaka och tvärtemot alla regler som finns.

Mina katter är så rädda för kattungarna och gömmer sig ständigt medans kattungarna är hur frammåt somhelst. Nu har jag delat av huset i två delar under dagen för mina katter ska känna att de kan röra sig fritt.

Här har vi underverken:

Skaffa EGEN gillaknapp!
Svar på tråden AKUT! Hur vänja katter vid varandra? (OMPLACERING)