• Eva-Br­itt
    Äldre 25 Aug 23:28
    13854 visningar
    59 svar
    59
    13854

    Feminism och Islam, hur får ni ihop det?

    Är en feminist av den äldre skolan och var upprörd när alla tog på sig BHn igen...

    Men på senare tid har jag blivit urförbannad över den flathet som inte minst vänstern visar mot allt som hör till Islam. Jag blev oerhört besviken när jag såg Mona Sahlin besöka Muslimska Brödraskapets moské i Stockholm iförd en slöja.

    Med den senaste tidens invandring har vi sett en hel del på jämställhetens arena som borde göra alla feminister rasande. Män som vägrar ta kvinnor i hand, kvinnor som fjättras i hemmen och inte får gå ut såvida de inte har en manlig släkting med sig, slöjor och nikab, tvångsäktenskap, utebliven sexualkunskap i skolan, mm.

    För mig är hela islam den störst anti-feministiska rörelsen på jorden. (Islam är dessutom extermt homo-fientligt, men det får bli en annan tråd.)

    Att både förespråka jämställdhet och anpassa sig efter islam är en sådan motsägelse. Det liknar mest det Orwellska Dubbeltänket - man innefattar två motstridiga teser inom samma system.

    Hur får ni, som kallar er feminister och samtidigt är pro-islam, ihop det hela? Hur tänker ni?

  • Svar på tråden Feminism och Islam, hur får ni ihop det?
  • Mamma till Fem döttra­r
    Äldre 25 Aug 23:52
    #1

    Intressant och bra fråga. Jag har oxå funderat på detta. Skall bli intressant att läsa denna tråden

  • Äldre 26 Aug 09:51
    #2
    Eva-Britt skrev 2010-08-25 23:28:15 följande:
    Är en feminist av den äldre skolan och var upprörd när alla tog på sig BHn igen...

    Men på senare tid har jag blivit urförbannad över den flathet som inte minst vänstern visar mot allt som hör till Islam. Jag blev oerhört besviken när jag såg Mona Sahlin besöka Muslimska Brödraskapets moské i Stockholm iförd en slöja.

    Med den senaste tidens invandring har vi sett en hel del på jämställhetens arena som borde göra alla feminister rasande. Män som vägrar ta kvinnor i hand, kvinnor som fjättras i hemmen och inte får gå ut såvida de inte har en manlig släkting med sig, slöjor och nikab, tvångsäktenskap, utebliven sexualkunskap i skolan, mm.

    För mig är hela islam den störst anti-feministiska rörelsen på jorden. (Islam är dessutom extermt homo-fientligt, men det får bli en annan tråd.)

    Att både förespråka jämställdhet och anpassa sig efter islam är en sådan motsägelse. Det liknar mest det Orwellska Dubbeltänket - man innefattar två motstridiga teser inom samma system.

    Hur får ni, som kallar er feminister och samtidigt är pro-islam, ihop det hela? Hur tänker ni?
    Vet inte om jag är "pro-islam" eller inte, men jag är feminist och jag är emot all rasism, all islamofobi och tycker att alla skall ha rätt att leva som dom vill (så länge dom inte skadar nån annan eller bryter mot lagen).

    Jag tror inte det finns någon feminist som tycker att det är okej med kvinnoförtryck som att tvinga någon att ha Burka eller som att  låsa in någon i hemmet, men många feminister idag är ju precis som jag övertygade antirasister och man ser tydliga likheter mellan det förtryck som kvinnor utsätts för och det förtryck som t.ex. muslimer och homosexuella möts av, och då väcks sympatier för dessa grupper.

    Sen tror jag att det helt enkelt handlar om att många feminister anser att "hotet från islam" är extremt överdrivet och att man istället inriktar sig på att hjälpa de muslimska kvinnor och män som utsätts för hatbrott och fördomar enbart på grund av sin religion.

    Har ett gäng frågor till dig:

    Vad tycker du om den kristna rörelsen i Sverige och i världen. Katolska kyrkan är väl inte direkt feministisk och pro-homosexualitet den heller?

    Borde det inte vara uppenbart för en feminist att det är positivt att förtrykta kvinnor och homosexuella får fly från förtryck i andra länder till Sverige där de har betydligt mycket större chans att få hjälp?
  • Eva-Br­itt
    Äldre 26 Aug 13:11
    #3

    Nu förstår inte jag varför du blandar in rasism helt plötsligt?!? Kan man inte få lägga fram den minsta kritik mot Islam utan att någon kommer hoppade med stämpeln i högsta hugg? Jag har kritiserat och diskuterat många trosinriktningar och politiska åsikter utan problem men så fort det gäller Islam kommer mottatacker i form av -fob och -ist.
    Tycker folkpartiets Alexander Bard förklarar det här med skillnaden mellan ras och religion:



    Synd att inte resten av Folkpartiet är lika kloka som Alexander.

    Nä, nu får jag rätta mig lite. När höger-kristna sekter som Livets Ord får kritik brukar de säga att kritikern är en demon och allierad med Satan!

    Minns när jag diskuterade och kritiserade det hinduiska kast-systemet (ett apartheid i religiös klädnad). Inte någon gång såg jag orden rasist eller hindu-fob.

    Du tar upp, i andra stycket, något som är väldigt vanligt i västvärlden. Sympati med utsatta och förföljda  grupper. Det är en del av vår humanism och kristna arv som jag gillar. Men varför ska förföljelse ursäkta förtryck och brottslighet? Precis samma resonemang som många judar och Israeliter kommer dragande med när de får kritik: "exudus, progromer, ghetton, nazisterna och förintelsen" dras ofta upp när man diskuterar dagens konflikter i mellanöstern. Att man en gång blivit förtryckt ger inte rätten att förtrycka!! (studera Ghandi, Nelson Mandela och Desmund Toto!)

    "...att alla skall ha rätt att leva som dom vill (så länge dom inte skadar nån annan eller bryter mot lagen)." Det här skriver nog de flesta under på. Men det innebär väl inte att man ska sluta kritisera eller diskutera. Vi ska väl fortsätta att ändra lagar och förbättra världen? Jämför med lönediskriminering - förr fanns det många som sa att löneskillnader mellan könen var "frivilligt" och inget som bröt mot lagen. Då får man ändra lagen för att utveckla och förbättra. Därför vill jag förbjuda folk att sätta slöja på barn, jag vill förbjuda all könsstympning mot barn, jag vill förbjuda arrangerade tvångsäktenskap, etc.

    Jag tar gärna emot afrikaner, araber, perser, gula, svarta, vita spelar ingen roll - men våldskultur, kvinnoförtryck, åsiktsförtryck etc, får de lämna bakom sig!

    Du frågar om vad jag tycker om katolska kyrkan. Kan ju bara kort säga att jag är starkt motståndare till mycket av vad de står för. (men jag älskar Italienare Kyss). Katolska synen på abort, homosexualitet, kvinnofrågor mm, tycker jag är blä! En viktig skillnad mellan kristendomen och Islam är att kristendomen faktiskt utvecklat sig och reformetar sig på olika håll. Dessutom går det att kritisera den katolska läran utan att bli kallad katalo-fob eller kristo-fob.

    "Borde det inte vara uppenbart för en feminist att det är positivt att förtrykta kvinnor och homosexuella får fly från förtryck i andra länder till Sverige där de har betydligt mycket större chans att få hjälp?"
    Jamen det är ju just detta förtryck jag vill sätta stopp för!! Den villkorslösa invandringen av muslimer har ju inneburit en enorm ökning av kvinnoförtryck och homo-hat. Jag har Persiska vänner som flydde från Islam på 80-talet. De kan kan inte fatta hur vi stillatigande kan tillåta dagens islamisering. (Flera av deras Iranska vänner har flytt vidare till Australien och Canada, dock är islamiseringen bara en del av orsakerna till vidareflykt).

    För sjutton systrar. Hur kan vi acceptera att strukturellt kvinnoförtryck åter vinner mark i Sverige?

  • KlasKr­istian
    Äldre 26 Aug 13:12
    #4
    Eva-Britt skrev 2010-08-26 13:11:29 följande:
    Nu förstår inte jag varför du blandar in rasism helt plötsligt?!? Kan man inte få lägga fram den minsta kritik mot Islam utan att någon kommer hoppade med stämpeln i högsta hugg?
    Nej.
  • Äldre 26 Aug 14:13
    #5
    Eva-Britt skrev 2010-08-26 13:11:29 följande:
    Nu förstår inte jag varför du blandar in rasism helt plötsligt?!? Kan man inte få lägga fram den minsta kritik mot Islam utan att någon kommer hoppade med stämpeln i högsta hugg? 
    Nu missförstår du mig. Jag misstänkte att jag utryckte mig flummigt, och funderade på att skriva ett inlägg för att tydliggöra vad jag menar.

    Jag menar självklart inte att du är rasist och ber om ursäkt för att mitt inlägg kunde tolkas så. Jag känner inte dig, och brukar kalla folk för öknamn i debatter ens när de förtjänar det. För det gynnar inte diskussionen direkt.

    Du frågar dig hur det kommer sig att många feminster idag som även försvarar muslimer och Islam, och det var det jag försökte svara på.

    Anledningen att vi är många feminister som gör detta tror jag beror på att vi inte bara är feminister utan många av oss är också djupt involverade i antirasismen också. Själv har jag i många år jobbat ideelt med att hjälpa flyktingar på olika sätt.
    Eva-Britt skrev 2010-08-26 13:11:29 följande:
    Minns när jag diskuterade och kritiserade det hinduiska kast-systemet (ett apartheid i religiös klädnad). Inte någon gång såg jag orden rasist eller hindu-fob.

    Du tar upp, i andra stycket, något som är väldigt vanligt i västvärlden. Sympati med utsatta och förföljda  grupper. Det är en del av vår humanism och kristna arv som jag gillar. Men varför ska förföljelse ursäkta förtryck och brottslighet? Precis samma resonemang som många judar och Israeliter kommer dragande med när de får kritik: "exudus, progromer, ghetton, nazisterna och förintelsen" dras ofta upp när man diskuterar dagens konflikter i mellanöstern. Att man en gång blivit förtryckt ger inte rätten att förtrycka!! (studera Ghandi, Nelson Mandela och Desmund Toto!)
    Vem ursäktar förtryck och brottslighet? Jag kritsierar också religioner väldigt ofta, men tycker det är väldig skillnad på att kritisera en religion och generalisera och att ge sig på enstaka oskyldiga personer. Att kritisera Islamska ledare som förtrycker folk är självklart okej, att diskriminera vanligt folk som inte gjort något och förbjuda dem att bära slöja är inte okej.
    "Eva-Britt skrev 2010-08-26 13:11:29 följande:
     En viktig skillnad mellan kristendomen och Islam är att kristendomen faktiskt utvecklat sig och reformetar sig på olika håll."

    Islam reformerar också. Det finns flera muslimska organisationer i Sverige som visar tydliga prov på förändring. Och jämför gärna Malaysia, Turkiet med Afghanistan och Iran.
    Eva-Britt skrev 2010-08-26 13:11:29 följande:
    "Borde det inte vara uppenbart för en feminist att det är positivt att förtrykta kvinnor och homosexuella får fly från förtryck i andra länder till Sverige där de har betydligt mycket större chans att få hjälp?"
    Jamen det är ju just detta förtryck jag vill sätta stopp för!! Den villkorslösa invandringen av muslimer har ju inneburit en enorm ökning av kvinnoförtryck och homo-hat. Jag har Persiska vänner som flydde från Islam på 80-talet. De kan kan inte fatta hur vi stillatigande kan tillåta dagens islamisering. (Flera av deras Iranska vänner har flytt vidare till Australien och Canada, dock är islamiseringen bara en del av orsakerna till vidareflykt).

    För sjutton systrar. Hur kan vi acceptera att strukturellt kvinnoförtryck åter vinner mark i Sverige?
    Och hur skall man kunna se till att idioter inte kommer in? Genom att inte släppa in nån? Genom att inte hjälpa de förtryckta kvinnor och homosexuella som ber oss om hjälp?

    Självklart skall man få kritisera Islam. Självklart skall man få kritisera folk som förtrycker och misshandlar i Islams namn. Men det är inte okej att överdriva, generalisera, demonisera en hel grupp människor och sprida fördomar (menar inte att du har gjort detta, försöker bara ge min bild av skillnaden mellan konstruktiv kritik och islamofobi)
  • Äldre 26 Aug 14:14
    #6

    Jag brukar INTE kalla folk öknamn

  • Äldre 26 Aug 14:22
    #7
    Quintus Zebra skrev 2010-08-26 14:13:46 följande:
     Men det är inte okej att överdriva, generalisera, demonisera en hel grupp människor och sprida fördomar (menar inte att du har gjort detta, försöker bara ge min bild av skillnaden mellan konstruktiv kritik och islamofobi)
    Det är väl klart det är okej? Det är väl inget konstigt att ha islamofobi.
    Kom inte och säg att du inte överdriver, generaliserar och demonserar en grupp som har åsikter du inte gillar. Sånt gör ju de flesta hela tiden med nazister, kommunister, borgare och sossar osv.
  • Äldre 26 Aug 15:06
    #8
    jaghopparhögt skrev 2010-08-26 14:22:04 följande:
    Det är väl klart det är okej? Det är väl inget konstigt att ha islamofobi.
    Kom inte och säg att du inte överdriver, generaliserar och demonserar en grupp som har åsikter du inte gillar. Sånt gör ju de flesta hela tiden med nazister, kommunister, borgare och sossar osv.
    Nej, jag gör inte det faktiskt. Och om jag nån gång gör det av slentrian så är det inte okej. Har hela mitt liv haft väldigt svårt att hata, t.o.m. dom som förtjänar det. Men jag har förstått att jag är väldigt ovanlig.
  • Äldre 26 Aug 15:08
    #9
    Eva-Britt skrev 2010-08-26 13:11:29 följande:
    Nu förstår inte jag varför du blandar in rasism helt plötsligt?!? 
    Lite mer kortfattat kan man u säga att du och jag gör olika bedömningar av läget i samhället.

    Jag (och många andra feminister) anser ju helt enkelt att främlingsfientligheten, värdekonservatismen, sverigedemokraterna, fördomarna och islamofobin är ett mycket större hot än vad Islam är.
  • Joppis
    Äldre 26 Aug 15:16
    #10
    Quintus Zebra skrev 2010-08-26 15:08:57 följande:
    Lite mer kortfattat kan man u säga att du och jag gör olika bedömningar av läget i samhället.

    Jag (och många andra feminister) anser ju helt enkelt att främlingsfientligheten, värdekonservatismen, sverigedemokraterna, fördomarna och islamofobin är ett mycket större hot än vad Islam är.
    Medans stora delar av världen ser Islam som ett hot menar du? Övriga världen bryr sig nog inte så mycket om vad som händer "lokalt" i lilla Sverige.
Svar på tråden Feminism och Islam, hur får ni ihop det?