• Shyme

Hur är barnkläds-storlekarna på olika affärer egentligen?

Har börjat fudera lite på hur olika storlekarna kan vara då jag precis upptäkt att en pyjamas i strl 62 i princip är lite stor som en i 56 från en anna affär.

Hur uppleverni att storlakarna är på barnkläder på olika affärer? HUr är det på Lindex, Kappahl, H&M, PoP etc, jämfört med varandra? Är t-ex- strl 62 på en affär större eller mindre än på en annan??

• Svar på tråden Hur är barnkläds-storlekarna på olika affärer egentligen?
  • Fru Majsan

KappAhl har stora kläder, HM små! Det är i alla fall min upplevelse.
    På Lindex är storlekarna normalstora när det gäller deras egna märken, men Fix är lite större.
    Pop är väl också lite stora men inte så farligt.

Det här gäller alltså pojkkläder, har ingen aning om hur det är för flickor...

• busan81

är du säker på att just de plagget du tittade på var fel märkt då.. kan ju hända.. jämförde du flera ???

• fru bengtsson

Det kan skilja jättemycket i strl från affär till affär, men också på olika plagg i samma affär och pojkkläder är generellt större än flickkläder! Kul va!

• Lena F

Jag upplever också att Kappahl har stora kläder och H&M har små kläder och lindex ligger där mittemellan...

• lovelylocks

tycker plaggen på kappahl är superstora i jämförelse.. ett plagg i 50-56 är jämförelsevis med ett plagg i samma srtl ffrån hm som strl 62... enorm skillnad! och då är det tjejkläder... vet inget om pojkkläderna på resp affärer men det borde ju va samma

• Shyme

Jag jämförde en 56 och en 62 pyjamas närjag köpte dem eftersom hon har 56 just nu och jag skulle ha en som hon kunde ha på en gång men tyckte att skillnade inte var så stor så jag tog den större detta var på Lindex. Den 56 pyjamas jag jämfört med här hemma som var lika stor är köpt på Ica Maxi. Jag har även sett att i alla fall Kappahls dubbelstorlekar är stora så därför tänkte jag höra hur ni FL:asre upplerver saken, det kanju vara bra att veta i framtiden

• LottaRos

PO.P är långa men smala.
    H&M är normala i längd men oxå lite smala.
    Kapp-Ahl är stora på alla håll o kanter!
    Åhléns är normala.
    Esprit är långa o ganska smala.
    Lindex är ganska stora.
    Mexx är normala, kanske lite långa.
    Laban är små i kläderna, men fleeceoverallen till bebis var stor.
    My Wear är ganska stora.

Jag har två st pojkar som varit/är lite mer eller mindre runda om magen! Tjejkläder vet jag inget om!

• lillagumman

Pop är ganska stora i storlekarna, ytterkläder verkar vara jättestora.
    HM har rätt normala storlekar men deras bodys är småKappahl kan vara stort MEN älskar deras dubbelstorlekar i bodys, jätteskönt för sonen med lite rum!
    Lindex, är det bara jag som tycker att de är supersmå?! Efter en-två tvättar kan jag knappt få en del kläder över huvudet på sonen. Esprit är helt ok (och Mexx också tror jag) men Petit Bateu är små. Otroligt skön kvalitet men jättesmå som sagt.

• fru bengtsson

Lindex kläder är väldigt smala, iaf flickkläder från typ 92. Dessutom är byxorna låga i midjan så det blir lätt glipa mellan byxa och tröja....

• Fru Längtan

PO.P är stora.
    H&M är små.
    Kapp-Ahl är stora.
    Åhléns är stora.
    Esprit är normala.
    Lindex är normala.
    Mexx är super små.
    Laban är små.
    My wear är normala.
    Coops kläder är normala.

• Helle04

POP o Åhléns tycker jag är stora. Dottern har kunnat ha små storlekar av vissa klädesplagg jättelänge. Hon är 74 cm lång men använder ännu en pyjamas med storlek 62/68 och den sitter perfekt (74/80 drunknar hon i!). Har flera kläder i 68 från POP som funkar bra ett par cm till...74 i ytterkläder o byxor från POP är stort.

HM har mindre storlekar och jag undrar om det beror på att man säljer i fler länder i Europa/USA. Har märkt att storleksangivelsen skiljer sig åt på andra plagg som säljs i Europa. En 74 kan vara till 6/9 månader i England men för 12 mån i Italien...kanske har man korrigerat storleken nedåt pga det?? Bara en tanke.

Jag kanske är knäpp, men är jag på jakt efter en body så tar jag oftast med mig en som hon kan ha som jämförelse....är ju så tråkigt att komma hem med ngt som nästan är urvuxet direkt...tycker att det funkar mycket bättre än att kolla storlekarna.

• snutti

Lindex varierar tycker jag...vissa kläder normala, andra mindre...

H&M normala förutom mössorna, de är små

Svar på tråden Hur är barnkläds-storlekarna på olika affärer egentligen?