• Pruttiluskan

Firas barn som fyller under sommaren på förskolan?

Måste fråga hur de är för andra barn...
    Min dotter fyllde detta året dagen innan förskolan öppnades efter sommaren & det var inget firande för henne då heller...men ser hur roliga kalas de ordnar för andra barn då de fyller.
    De känns lite inom mig eftersom de dessutom vet att jag är helt ensamstående med endast min bror i släkten.

Hur är de på andra ställen?

• Svar på tråden Firas barn som fyller under sommaren på förskolan?
  • Momalicious

Kan bara svara för hur det var i skolan när jag var liten, men det var aldrig någon som blev "uppmärksammad" som fyllde under sommaren. Deras födelsedagar existerade helt enkelt inte. Trist men sant.

• kakmamman

Man brukar göra någon form av "tillställning" barnen brukar iaf få reda på om någon fyllt år..
    På förskolorna jag har jobbat på så har man alltid någon rolig figur där det står hur gammal man är.. Och om barnet är tillräckligt stort och kan vara med och hjälpa till med den..

På så vis vet man om inte annat när någon fyllt år.. på sångstunden kan man prata om det, och gratta osv

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • kakmamman

Är kanske ingen mening att fira födelsedagen 2 veckor efter..då har man ju haft kalas hemma redan!

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • Pruttiluskan
    kakmamman skrev 2010-08-26 01:07:34 följande:
    Är kanske ingen mening att fira födelsedagen 2 veckor efter..då har man ju haft kalas hemma redan!
    Hon fyllde detta året dagen innan de öppnade!
    Hon fyllde på söndagen & de öppnade på måndagen.

Likadant förra året då hon fyllde 1 år, men då var de några dagar tidigare innan hon börja.
  • kakmamman
    Pruttiluskan skrev 2010-08-26 01:13:12 följande:
    Hon fyllde detta året dagen innan de öppnade!
    Hon fyllde på söndagen & de öppnade på måndagen.

Likadant förra året då hon fyllde 1 år, men då var de några dagar tidigare innan hon börja.
    vad är det egentligen du undra, varför dom inte firar..eller OM dom firar?
    Du får fråga förskolan barnet går på..
  • EmmaR83

På förskolan där mina barn går är det föräldrarna som i samråd med personalen tar med något (glasspinne eller kex eller vad man vill) någon dag i samband med att barnet fyller år och då uppmärksammas också födelsedagen med att de tänder ljus och sjunger och barnen får ha krona på sig. Sen tar de kort och sätter upp i hallen så föräldrar får se. Barnen bryr sig ju inte att det kan någon eller några veckor efter att de fyllt år, så barnen som fyllt under semestern firas nu när barn och personal är tillbaka efter sommarledigt. Funkar bra!

• Pruttiluskan

De har inte frågat mig om att ta med något antingen förra eller detta året. Har bara sett hur andra barn blir firade med massa ballonger & allt vad de nu är när jag lämnat eller hämtat dottern imellanåt.

...& ja...de fråga även mig hur vi hade de då hon fyllde år, om vi hade något kalas osv!

• substitutet

På sonens förskola firas alla som fyller år på sommaren innan de flesta går på "sommarlov". Då bjuder personalen på glasspinne, barnet får ett leksaksdjur och  man får sätta upp en extra "låga" på sitt åldersljus så de andra kan se hur gammal man är :)

♥ Albin -08 ♥
  • AnnelieTyresö

Då hoppas jag att du iaf firade henne med ett fint kalas :)

• Pruttiluskan
    AnnelieTyresö skrev 2010-08-26 03:15:05 följande:
    Då hoppas jag att du iaf firade henne med ett fint kalas :)
    Blev inte så mycket kalas då min bror hade annat för sig, dotterns pappa jävlades & kanske hade vägarna förbi... (de har aldrig träffats)...
    Träffa en kompis med hennes barn & lekte i leklandet i stan en liten stund....
    Sen var det mycke känslor, oro för min del att han skulle dyka upp så stämningen var inte direkt på topp...

...Lite därför jag känner att de kunnat tänkt lite på henne...de som dessutom fråga hur vi hade haft de & fick svar.
  • AnnelieTyresö

Då tycker jag du slår på stort nästa år, å bjuder in hennes vänner :)

• Cia o krabaten

Vår son fyllde 2 en vecka innan han började förskolan igen efter sommaren.
    De som fyller under terminerna brukar ha med sig glass tex och få ett kort av förskolan, men ingen har frågat oss och jag har heller inte sagt ngt då han inte förstår det riktigt än.
    Nästa år tänkte jag att man kan ta med glass när man börjar igen. 

• RockingSkåne
    Pruttiluskan skrev 2010-08-26 03:35:23 följande:
    Blev inte så mycket kalas då min bror hade annat för sig, dotterns pappa jävlades & kanske hade vägarna förbi... (de har aldrig träffats)...
    Träffa en kompis med hennes barn & lekte i leklandet i stan en liten stund....
    Sen var det mycke känslor, oro för min del att han skulle dyka upp så stämningen var inte direkt på topp...

...Lite därför jag känner att de kunnat tänkt lite på henne...de som dessutom fråga hur vi hade haft de & fick svar.
    Ts. Visst är det viktigt att barnen blir uppmärksammade när dom fylelr år fast jag kan ju tycka att det viktigaste är att familjen firar. Så nästa gång din dotter fyller år tycker jag att du som mamma kan anstränga dej lite mer!
  • Pruttiluskan
    RockingSkåne skrev 2010-08-26 11:02:51 följande:
    Ts. Visst är det viktigt att barnen blir uppmärksammade när dom fylelr år fast jag kan ju tycka att det viktigaste är att familjen firar. Så nästa gång din dotter fyller år tycker jag att du som mamma kan anstränga dej lite mer!
    Ja, men de visste mycket väl min sits just då med oro för pappan osv...att jag dessutom inte har någon släkt.
    Jag gör allt för min dotter jag bara kan.
    Hade planerat annat, men blev inte som jag tänkt pga omständigheter med att få "gömma oss"!

Men tycker de känns lite knepigt bara att alla andra barn firas, men inte de som fyller på sommaren, speciellt dagen innan de öppnar.
  • RockingSkåne

Då får du prata med dagiset. Eller kanske helt enkelt säga att imorgon tänkte jag att vi kan fira mitt barns födelsedag och jag fixar ditten eller datten. Säger man inget kan man ju inte begära att det ska uppmärksammas....
    Hoppas din situation löser sej! 

• Maggis

Hos oss har de alltid gjort det. Min äldste son fyller 26/6. Han blev alltid firad innan eller efter och blir så än, nu när han går i skolan/på fritids.

//Maggis
  • AnnelieTyresö
    RockingSkåne skrev 2010-08-26 11:02:51 följande:
Svar på tråden Firas barn som fyller under sommaren på förskolan?