• ehs01

Får syskon sova över på Hotell BB

Har lite funderingar kring barnvakt och så vidare. Ibland blir det ju inte riktigt som man planerat och jag undrar därför, eftersom jag har en son sen innan, om han också får sova över på BB hotellet? (Danderyds sjukhus). 

Är det någon för övrigt som har bra lösningar på detta med barnvakt till det äldre barnet? Har ju farmor och farfar i beredskap, men ibland kan det ju även gå fortare än vad man tänkt sig. Hur har ni gjort? Har ni lämnat syskonet på vägen till förlossningen? Vill ha många olika möjligheter... Tack 

• Svar på tråden Får syskon sova över på Hotell BB
  • ALO

Ellas farmor var redan här när vi skulle åka in. Hade halva släkten här som skulle fira min födelsedag :) Men som svar på din fraga angående om syskon fick sova kvar så tror jag att svaret är ja. Låg själv på hotell bb och har för mig att syskon är välkomna. Tror att dom mitt emot hade sin son sen tidigare hos sig.

Lycka till!

Ella 2009-04-21 Melvin 2010-06-29
  • olalala

Har ni inga kompisar som ni kan komma hem till er o ta hand om syskonet el hämta på dagis el dylikt?
    Bra om man har en lista på folk som man förvarnat att man ringer om man behöver hjälp. Sen är det ju bra att ha flera på lager eftersom någon kanske råkar vara upptagen just då (med ngt de absolut inte kan avbryta....).
    Man måste ju oxå ha alternativ beroende på om man ska åka in mitt i natten eller på dagen....det kan tex. vara skönt att slippa slita upp syskonet ur sängen mitt i natten för att lämna det någonstans, bättre då om en person kan snabbt ta sig hem till dig o sova där o sen ta hand om syskonet- lämna på dagis etc på morgonen.

Jag tror syskon kan bo på BB hotellet, men problemet är väl inte den tiden, utan själva tiden man är på förlossningen. Då kan du ju inte ha med sig syskonet o pappan/partnern vill väl vara med dig, o BB personalen erbjuder nog inte barnpassning.... (ja, om det inte är AKUT kanske....)

• ploten

Min mans bror kom hem till oss och tog hand om sonen. Vi hade egentligen tänkt att han skulle hämta med sig sonen hem till sig, men när han väl kom hit var det redan dags för oss att åka in till förlossningen, så då var det bättre att han stannade kvar här hemma hos oss. (Det var dessutom mitt i natten och sonen låg och sov utan att märka något.)

Vi födde på Danderyd och bodde en natt på patienthotellet. Åtmistone då (aug 09) fick även syskon sova över, men vi valde att ha sonen kvar hemma. Hans farbror lämnade och hämtade honom på dagis och sov över hos oss med honom den natten också.

• fröken argbigga

Syskon kan sova över om man får ett dubbelrum, dubbelsäng och bäddsoffa. De andra rummen är så små, bara en 1,40 säng, det kanske går att knöka in en extra madrass om det krisar men be om ett dubbelrum när ni är på förlossningen.

Svar på tråden Får syskon sova över på Hotell BB