• Nyponros

Äter varken gröt eller välling - Vad ska jag ge istället?

Min son är snart 9,5 månad har har varit lite strulig med maten men har nu börjat äta lite bättre. Han har aldrig gillat purér och nu äter han med god aptit plockmat till lunch och middag. Jag ammar fortfarande men har funderingar på att snart sluta och därför behöver jag tips på vad jag kan ge honom istället för gröt eller välling som gör att han håller sig mätt. Han har dock innan kunnat dricka max 100 ml välling efter att vi har lirkat med honom men nu spottar han bara ut den. Vi försöker att få honom att gilla välling men vi vet inte riktigt hur vi ska göra.

Har Ni några tips på hur vi ska få honom att ta vällingen och har ni några bra tips på vad vi ska ge honom istället för gröt/välling?

• Svar på tråden Äter varken gröt eller välling - Vad ska jag ge istället?
  • La Lola

Ersättning.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Nyponros

Ersättning fungerar inte och han blir inte mätt på yoghurt och smörgåsar.....tyvärr. Eftersom han vägar att bli matad med sked så fungerar inte gröt och JA jag har provat hur många grötsorter som hellst.

Någon annan som har något tips?

• La Lola
    Nyponros skrev 2010-08-26 09:48:09 följande:
    Ersättning fungerar inte och han blir inte mätt på yoghurt och smörgåsar.....tyvärr. Eftersom han vägar att bli matad med sked så fungerar inte gröt och JA jag har provat hur många grötsorter som hellst.

Någon annan som har något tips?
    Varför funkar inte ersättning?
  • Nyponros

Han äter vanlig mat till lunch som grönsaker, potatis, pasta, korv etc men jag får inte mata honom utan han äter själv. Mycket kommer dock utanför så jag vet inte hur mätt han blir. Vill inte heller ha fruktpurér utan frukt i större bitar. Ersättningen spottar han oxå ut....varför vet jag inte...gillar väl inte smaken...

• La Lola
    Nyponros skrev 2010-08-26 10:12:15 följande:

Han äter vanlig mat till lunch som grönsaker, potatis, pasta, korv etc men jag får inte mata honom utan han äter själv. Mycket kommer dock utanför så jag vet inte hur mätt han blir. Vill inte heller ha fruktpurér utan frukt i större bitar. Ersättningen spottar han oxå ut....varför vet jag inte...gillar väl inte smaken...

Har du testat alla sorter?
  • parvati

Låt han kladda med gröt, yougurt, äggröra vad som helst. Det är så dem lär sig och till nästa sommar kommer du inte ha något kladd

Lägg en vaxduk under matstolen så kan man bara skölja av den.

• HelenaMM

Vårt första barn åt aldrig någon gröt eller välling. Hon avskydde det från första stund och hur mycket vi än tränade, bytte sorter och blandade med allt möjligt gott så funkade det inte. Hom tom kräktes av obehag några gånger och då fick vi ju liksom inse fakta och finna oss i det. Vi började därför med turkisk yoghurt till frukost/mellis, gärna blandat med lite riven frukt/fruktpuré och krossade flingor. Så småningom övergick vi till vanlig havregrynsgröt med bär (frysta hallon el blåbär).
    Eftersom hon var strulig med nästan all mat men fullkomligt älskade Hipps Pasta Broccoli-puré körde vi ett tag med den var och varannan kväll, istället för kvällsgröten. Kände att vi bara var tvungna att hitta lite ro i ätandet och "komma vidare". Om han äter annan mat och verkar nöjd så tror jag du kan vara väldigt lugn med att servera det han plockar i sig!

• bohusbebis

Jag delammade min dotter väääääldigt länge (tills hon var nästan 2....) och oroade mig lite för hur det skulle gå utan eftersom hon inte heller åt välling eller gröt. Men när hon väl slutat amma (gick oväntat smidigt) så har hon börjat äta välling morgon/kväll istället. Ibland bara mindre än en dl, ibland en hel stor nappflaska. Testade mest Sempers först, tetran gick ibland, men sen testade vi Nestlés för 2-åring och den älskar hon tydligen. Men det där kan ju variera. Nån BVC-tant sa till mig för länge sen att barn svälter sig inte självmant, de äter olika mycket i olika perioder. Så om han äter lite ibland men ändå verkar nöjd så tror jag inte att man behöver oroa sig. Om det inte är för länge förstås. Men som sagt, när dottern fick amma var hon totalt ointresserad av välling. Det tar hon igen nu.

• bohusbebis

Förresten, när dottern vägrade äta mat utomlands gav vi henne kokt ägg (hon var då runt ett år). Har hört nåt om att alla näringsämnen ska finnas i just ägg, så då kändes det som om hon inte skulle svälta iaf.
    Det låter som om din son är mycket medveten finsmakare och gillar "riktig" mat, var inte rädd för att ge honom stora bitar om han fixar det. Kul att han gillar att äta själv, det är jättebra för motorik och självkänsla. Man måste inte äta välling och gröt, det är i princip bara i sverige barnen äter välling.

• MaríaS

prova m lite vaniljsocker i vällingen som smaksättare o sen trappa ner så du inte behöver blanda i det mer

• KK1974

Gör en riktigt smaskig äggröra åt honom, om man låter den värmas lite extra blir det rätt stora plockvänliga bitar. Kan ju vara ett alternativ ett par ggr i veckan i alla fall. Ris mättar också bra.

Visst är det smidigt på alla sätt och vis med välling men stånga dig inte blodig, vill han inte så vill han inte. Det kan ändra sig om bara ett par veckor, likaså det där med att han inte vill bli matad. Låt honom hållas om han inte verkar hungrig och när du trappar ner amningen kommer han nog att vilja trappa upp att äta annat.

Lycka till!

• bohusbebis

Kom på en grej till som vi har kört ibland. "Hemgjord" Risifrutti, är m an ambitiös och duktig kokar man egen risgrynsgröt - annars gör man som vi, köper en färdig "korv". Blanda med lite saft från apelsin, lite sylt eller nåt annat som kan locka lite. (ja jag vet att man bör undvika socker, fast ibland tycker jag det är lite okej)

• Snorkfröken83

Om det är smaken på gröten han inte gillar så pröva att blanda i lite yoghurt me smak. Många barn ÄLSKAR det itsället för ren gröt.

~♥ Felicia, 18 april 2010 ♥~
  • Nyponros

Tack för alla bra tips. Det kommer nog gå bra och han är bra på att äta "vanlig mat" själv =).

Svar på tråden Äter varken gröt eller välling - Vad ska jag ge istället?