• Famlan

Vad använda som muta inför att göra torr?

Har planerat att påbörja potträning hör hemma med min dotter.
    Finns det något man kan använda som "muta" för att få henne att säga till när det är dags att gå på pottan/toaletten och som hon kan få efter att hon har gjort "det"?

Hon är 2½ förövrigt

• Svar på tråden Vad använda som muta inför att göra torr?
  • parvati

Nej det är nog bara att fråga och ha rutiner med pottabesök efter frukost, lunch och så vidare. Det är min plan i alla fall

• sihn

Min son på 2 år nöjer sig med att han får spola själv och torka sig själv (självklart torkar jag också).

Nu har vi ingen "aktiv" pottträning utan vi frågar bara honom om han behöver gå och kissa och ibland vill han det, ibland kommer han själv och säger att han vill "tissa"

• parvati
    sihn skrev 2010-08-26 10:41:40 följande:
    Min son på 2 år nöjer sig med att han får spola själv och torka sig själv (självklart torkar jag också).

Nu har vi ingen "aktiv" pottträning utan vi frågar bara honom om han behöver gå och kissa och ibland vill han det, ibland kommer han själv och säger att han vill "tissa"
    Ja det glömde jag bort, han älskar att få spola. Så man kan väl säga att det är mutan
  • Famlan
    Machapuchare skrev 2010-08-26 10:39:43 följande:
    Varför muta?
    För att vi har försökt förut med träningen och då har hon inte sagt till att hon behöver gå..
    Vi har frågat och hon säger nej, hon har även, och är fortfarande till och från VÄLDIGT anti att sitta på både potta och toalett.
    Allrona skrev 2010-08-26 10:43:02 följande:
    Vår dotter fick en chokladpeng varje gång hon gick på pottan
    Det låter som en mycket bra "muta".
    parvati skrev 2010-08-26 10:45:39 följande:
    Ja det glömde jag bort, han älskar att få spola. Så man kan väl säga att det är mutan
    Jo, spola tycker hon är kul. Men som sagt, hon är väldigt anti potta och toa till och från fortfarande, och det vill vi ändra på.
  • Machapuchare

Läs positiva böcker om att gå på pottan, prata om att det är skönt att slippa blöja. Försök att vara positiva till det hela. Men stressa henne inte och gör inte någon stor grej av det, det kan lätt slå tillbaka.

• Anne69

Jag tycker detta med belöning är ett utmärkt sätt!! Med första barnet var vi rätt stränga och belöningar o mutor kom aldrig på tal........men med nr 2 var vi föräldrar väldigt motiverade till att få henne blöjfri och då införde vi belöning. Vi köpte en påse Haribo Goldbären (gumminallar) och de första två veckorna fick hon (och storasyster!) en nalle varje gång hon kissade i pottan. Kruxet var dock att hon bajsade i byxorna..... då höjde vi insatsen till 2 nallar per bajsning (till båda barnen). Vips så fixade hon även det! Totalt gick det åt ½ påse godis till 2 barn under de tre veckor vi höll på med belöning - så det är inte så att de blev godisförgiftade av det! Nu har det gått en månad till och de frågar inte efter nallar. Nallarna är lagom stora, har naturliga smakämnen och inga konserveringsmedel och smakar MUMS!

• Famlan
    Anne69 skrev 2010-08-26 14:00:19 följande:

Jag tycker detta med belöning är ett utmärkt sätt!! Med första barnet var vi rätt stränga och belöningar o mutor kom aldrig på tal........men med nr 2 var vi föräldrar väldigt motiverade till att få henne blöjfri och då införde vi belöning. Vi köpte en påse Haribo Goldbären (gumminallar) och de första två veckorna fick hon (och storasyster!) en nalle varje gång hon kissade i pottan. Kruxet var dock att hon bajsade i byxorna..... då höjde vi insatsen till 2 nallar per bajsning (till båda barnen). Vips så fixade hon även det! Totalt gick det åt ½ påse godis till 2 barn under de tre veckor vi höll på med belöning - så det är inte så att de blev godisförgiftade av det! Nu har det gått en månad till och de frågar inte efter nallar. Nallarna är lagom stora, har naturliga smakämnen och inga konserveringsmedel och smakar MUMS!

Smart
    Helt klart något att köra med här hemma.. "Nallar" införskaffas under dagen och sen kör vi...
  • Meus Veritas

Här kör vi med lördagsgodis-belöningsystem, 1 godis i skålen förr kiss i pottan o två för bajs.
    Började igår med att helt sonika ta av honom blöjan o säga att nej nu är du en stor kille.
    Idag är han så stolt över sig själv när han kissar o bajsar på pottan att han redan glömt bort belöningen o jag påminner honom inte
    Blöjan på natten får han ha kvar en liten stund till.

• Alfonsina

Har redan tänkt att vi också ska ha belöningssystem när det är dags (sonen är snart 6 månader, ha ha) men jag vill inte blanda in mat eller godis. Måste ju finnas annat som är poppis att göra vid den åldern; åka till djurpark, bada i badhuset, ha ensamdag med mamma och pappa (om det finns syskon)?

• Toddes mamma

För vår del funkade det ned muta på sonen, MEN jag tror inte det funkar för alla barn.

Vi köpte 4 st små-leksaker, varje gång han hade bajsat på pottan fick han en, när de var slut funkade det, som tur var, men jag vågar inte ens tänka vad som hade hänt om han hade börjat ifrågasätta leksak varje gång efter det...vi hade tur att just detta funkade för oss..

Innan hade jag läst boken "potträning utan gråt", där fanns bra tips. Man får nog helt enkelt pejjla av lite vad som kan funka, för som sagt barn är olika,,, lycka till!

• Omorfia

Vår dotter är 2½ år och är halvtorr som de säger på dagis. Hon började ganska tidigt kommentera att min man och jag hade underkläder på sig och gick vidare till att skilja på att mamma har trosor och pappa kalsonger. Sen när hon började märka det här med snippa och snopp så kom det att hon är flicka och flickor har trosor. Sen började vi prata om att när hon slutar med blöjor så får hon ha trosor istället.

I somras ett tag innan semestern så köpte vi ett gäng Hello Kitty-trosor (hon fick själv välja ut dem på H&M) och så fick hon börja ha på sig dem när vi var hemma. Hon har varit "torr" sen dess med några enstaka olyckor i trosorna. Det som inte sitter riktigt än är att bajsa på toaletten (igår kväll var första lyckade dumpningen i toaletten utan att det kommit i trosorna eller blöjan först ) så om hon inte bajsat på hela dagen får hon ha blöja på sig ett tag så hon inte ska bli förstoppad.

För oss har det alltså funkat ganska lätt (hon har aldrig kissat när hon sover så hon är van vid att hålla sig) men jag antar att man kan se Hello Kitty-trosorna som en muta. Annars tycker jag inte att man ska forcera potträningen. Bäst är om barnet vill själv. Vill de inte när de är 2½ så kommer de iaf vilja innan de börjar skolan!

Hoppas det går bra för er!

• Addy

våran son ville absolut inte ens sitta på pottan/toan (han hade fyllt 3) . Vi köpte en gäng små klistermärken och en tavla. varje gång han satt på pottan fick han sätta ett märke på tavlan och om han kissade fick han sätta dit två märken. Hade unjefärliga rutiner för tider

• Loreena

Kan inte den fria känslan av att slippa gå med blöja vara en muta i sig? Annars kan ni ju läsa en bok eller något annat trevligt när hon sittar på pottan.

• Loreena
    Anne69 skrev 2010-08-26 14:00:19 följande:

Låter faktiskt jättesmart! Så jag tar tillbaka mitt "förnumsiga" inlägg.
  • Jempajenny

Vi har kompisar som har en son som vid 3 år inte alls var intresserad av potta eller toalett. Det "mutade" med en peng till spargrisen, en krona eller så och när det var tillräckligt med pengar i grisen fick han köpa vad han ville. Det fungerar riktigt bra!

För vår del räckte det med att köpa en ny potta för att dottern skulle bli intresserad. Flört

♥ Jempajenny, Agnes och bebisen i magen: jempajenny.bloggagratis.se
  • Jagsjälv

Vi körde med en karta klistermärken. När alla märken var slut gick vi till leksaksaffären och han fick välja en leksak.
    Han var inte så villig att bajsa till en början. Så efter första bajset lovade jag en tårta... Efter den första gången har det inte varit några problem!

• Puma87

Min dotter får 1krona varje gång hon kissar eller bajsar på toan. Den lägger hon sedan i sin spargris vilket hon tycker är jätte kul.

Bra sätt att "muta" barnet samt bli av med mynten

Kitty 081003
Svar på tråden Vad använda som muta inför att göra torr?