• EMLina1981

Ni som fått barn tätt, hur blev er andra förlossning?

Den 27 Augusti 2009 fick jag en liten tjej eften en väldigt positiv, problemfri graviditet. Gick 4 dagar över tiden och förlossningen höll på i ca.8 timmar. En helt fantastisk upplevelse enligt mig.

Nu väntas snart lillebror, den 23 september är beräknad förlossning. Ganska exakt 13 månader mellan barnen är ju väldigt tätt och det känns betydligt mycket mer i kroppen denna gång, foglossning osv. Jag väntar så smått på att det ska vara över nu.

Så frågan ställs till alla er som fått barn tätt, hur gick er andra förlossning? Fysiskt lättare eller tyngre? Rent logiskt känns det som om det borde gå lättare andra gången då bäckenet inte hunnit läka ihop helt innan gravidhormonerna började rusa runt i kroppen igen.

Vart inom tidsramen för BF fick ni första resp. andra gången?

• Svar på tråden Ni som fått barn tätt, hur blev er andra förlossning?
  • snappi81

Har inte lika tätt som dig mellan mina, det skiljer 23mån mellan mina.

Men första hade jag en ganska smärtfri grav, foglossning som va jobbig mot slutet men man överlevde. Förlossningen tog 22h från vattnet gick och det va ganska tufft att få ut honom, krystade i 1,5h. Han kom spontant 38+0.

Andra blev jag igångsatt med 38+5 då min kropp höll på att gå sönder och jag mådde verkligen inte bra. Va inne var och varannan vecka från v 26 på fl pga kraftiga sd. Stoppad i v 34, foglossningen va hemsk men somsagt sd va värst av allt. Iom att jag blev igångsatt så va det ganska intensivt. 7h från att dom tog hinnorna och det gick jätte fort i slutet. Från 5cm till han va ute gick väl ungefär på 20min. 

Hade jag fått välja att göra om nån så tar jag första barnets förlossning med glädje igen!!  

Linus 070808 Lucas 090707
  • cocos87

Hänger kvar i tråden och kollar om det kommer fler svar då jag också är nyfiken på hur det ska gå denna gång

Nathalie 090607, Lillebror med BF 101029
  • lövet

Jag har 25 månader mellan mina barn - så alltså betydligt längre tid än du men för mig var andra förlossningen otroligt mycket snabbare och smidigare dessutom föddes hon 2 veckor innan BF till skillnad från 1:an som föddes BF + 9.
    Jag födde mitt andra barn hemma i hallen - det hela gick så snabbt att jag knappt han inse att jag hade värkar innan allt var över. Ambulans kom ca 10-15 minuter efter förlossningen.

Mina råd till alla efter min andra förlossning är: 
    - Var beredd på att det kan gå fort.
    - Om du har rejäla värkar nästan direkt - det kan vara krystvärkar även om det verkar orimligt!
    - Om det känns som det kommer att gå snabbt - försök inte åka till sjukhuset utan ring ambulans och gör det lite bekvämt hemma.
    - Instruera maken om vad han kan behöva hjälpa till med - ringa 112, låsa upp ytterdörr, hämta varma filtar och handdukar.

Min egen agenda inför framtida ev snabba förlossningar/ nödförlossning hemma:
    1.Strunta i att "till varje pris" försöka åka till sjukhus. Ring 112 och få hjälp. Ta det lugnt - kroppen är gjord för att föda så bara följ dina instinkter. Lägg eller sätt dig ner och ta emot bebisen. Skicka maken att se till att ytterdörren är upplåst. 
    2. När bebisen är ute. Kolla andning - och få inte panik om den är alldeles vitgrå dom första sekunderna. Torka av den i ansiktet och lägg den vid bröstet. 
    3. Håll bebisen varm (nedkylning i bil eller dylikt är en av dom vanligaste komplikationerna vid snabba förlossningar på annat ställe än sjukhuset)
    4. Krysta inte ut moderkakan (om du inte måste) Klipp inte av navelsträngen !!!

Googla - "nödförlossning hemma" så får du nog lite mer råd. Jag tycker att det är bättre att vara lite mer förberedd på vad som kan hända och vad man ska göra.  En snabb förlossning hemma behöver inte alls vara hemskt utan för mig var det en bra upplevelse. Det jobbigaste var den mentala biten ett par dagar efter - jag var helt oförberedd på scenariot och kände att jag inte alls hunnit med att förbereda mig.
    16 timmar efter förlossningen stod jag hemma i köket igen och lagade mat som 2-barnsmor samtidigt som jag ringde till chefen och avbokade möten - surrealistiskt!!  Maken hade jag varit tvungen att skicka till akuten för att sy handen - han var oxå lite chockad och skar sig när han skulle laga middag. Jisses vilken dag!!

• Edda2

Har 16 mån mellan pojkarna och med första var graviditet och förlossning drömmen som första barn om man säger så. Visst gjorde förlossningen ont men den var bra. Vi var på förlossningen ca 8 timmar krystningen tog ca 10 min. (allt som allt ca 24 timmar)

Andra  ungefär som dig foglossning och de flesta krämpor man kan ha.
    Var på förlossningen 4 timmar (allt som allt 6 timmar), tyckte att upplevelsen var mer intensiv och allt gick mycket fortare, man kom in i de olika faserna snabbare mm. Även värkarna kändes mer sedan när det väl var dax så gick det väldigt fort jag hann inte med riktigt svårt att hinna med pauser/andning när man skulle krysta.
    Men blev max 4 krystningar sedan var han ute.

Så visst andra gick ju fortare men mer intensiv smärtan lite värre men inget jag blev rädd över.
    Åkte även hem efter 6 timmar och mådde toppen!

Väntar nu nr 3 som ska komma i nov så blir ca 4 år nu mellan minsta och denna så ska bli roligt att se hur denna förlossning blir

• Ela

Jag har knappt 20 månader mellan mina två första barn.

Första förlossningen var extremt långdragen med ganska kraftiga men lite oregelbundna värkar i 2 ½ dygn innan det till slut blev kejsarsnitt för att dottern visade sig ligga snett med huvudet och inte kunde tränga ner (jag hade dock öppnat mig helt). Hon föddes en vecka efter BF.

Andra förlossningen började på kvällen på BF med ganska "behagliga värkar" (missförstå mig rätt ) som jag utan problem kunde andas igenom. Jag upptäckte dock vid midnatt att de var regelbundna och ganska långa så vi ringde in till förlossningen. De tyckte att jag kunde stanna hemma och ta en varm dusch. Min instinkt sa mig dock att det var "allvar" trots att jag inte hade så ont så vi åkte in. När jag blev undersökt var jag öppen 9 cm och krystvärkarna började. Det visade sig dock att även denna tjej låg snett med huvudet så jag fick krysta i över en och en halvtimme men denna gång gick det vägen och det var hur smidigt som helst. Jag är förundrad över att det knappt gjorde ont den gången.

Nu väntar jag tredje barnet med BF knappt 18 månader efter tvåans födelsedag. Jag är lite orolig för en riktig blixtförlossning denna gång (tänk om det barnet INTE ligger snett med huvudet - då åker det väl ut med räcerfart ). Tackar därför Lövet för infon ovan.

Två är dubbelt så bra
  • Lovergirl80

Intressant och läsa. Jag fick mitt andra barn 18/9-09 (beräknad 28/9-09) väntAr nu nummer tre som är beräknad 26/9-10 så för mig blir det 1 år emellan. Hoppas det går fort..

• Charmeuse

Intressant läsning. För mig blir det 18 månader mellan barnen , blir spännande att se hur denna förlossning går. Med min dotter tog det 11 timmar på förlossningen, 45 minuters krystning och allt gick jättebra. Ser fram emot denna förlossning, det va jättehäftigt

• moa thildas mamma

Det är 22 månader mellan mina två flickor.
    Första gick väldigt bra och inga problem i graviditeten. trodde jag skulle ha mer problem då jag red fram till 8:de månaden. Inga foglossningar eller något annat problem. Förlossningen  tog  nästan 11 timmar från start till mål. då var hon 3 dagar före BF

Den andra  kom 4 dagar före BF och det var det jobbigaste av allt. hon ville ut fort så hennes förlossning tog 1h 40 min så vi hann inte in på förlossningen innan hon var  ute. Då hade jag inte regelbundna värkar heller.

Hoppas du får en bra förlossning och att den går lätt =)

• Southern Belle

Mina förlossningar har varit så här:

Första 2001: 3½ timma
    Andra 2006: 1½ timma
    Tredje 2007: 7 timmar.

Den sista förlossningen började i rasande tempo med värkar varannan minut. De gjorde inte särskilt ont men de tryckte på ordenligt. Åkte in direkt, med tanke på mina tidigare så snabba förlossningar och var öppen 8 cm när jag kom in. Då avtog värkarbetet och inget hände på flera timmar. BM gissade att det berodde på mina täta graviditeter (15 månader mellan) som dessutom varit mycket tunga med massor av sammandragningar och foglossning. Kroppen behövde kanske vila inför den sista uppgiften att krysta ut barnet. Efter en lång paus tog värkarna till slut fart igen och sonen ploppade ut på en krystvärk. Så, min sista förlossning började och slutade i racerfart men med en lång paus i mitten. Det var den förlossning som gjorde minst ont eftersom det började kännas först alldeles innan jag började krysta.

Generellt går andra förlossningen fortare än första, oavsett åldersskillnaden.
    Lycka till!

• Southern Belle
    Southern Belle skrev 2010-08-27 09:21:32 följande:
    Mina förlossningar har varit så här:

Första 2001: 3½ timma
    Andra 2006: 1½ timma
    Tredje 2007: 7 timmar.

Den sista förlossningen började i rasande tempo med värkar varannan minut. De gjorde inte särskilt ont men de tryckte på ordenligt. Åkte in direkt, med tanke på mina tidigare så snabba förlossningar och var öppen 8 cm när jag kom in. Då avtog värkarbetet och inget hände på flera timmar. BM gissade att det berodde på mina täta graviditeter (15 månader mellan) som dessutom varit mycket tunga med massor av sammandragningar och foglossning. Kroppen behövde kanske vila inför den sista uppgiften att krysta ut barnet. Efter en lång paus tog värkarna till slut fart igen och sonen ploppade ut på en krystvärk. Så, min sista förlossning började och slutade i racerfart men med en lång paus i mitten. Det var den förlossning som gjorde minst ont eftersom det började kännas först alldeles innan jag började krysta.

Generellt går andra förlossningen fortare än första, oavsett åldersskillnaden.
    Lycka till!
    Bör tillägga: Generellt går andra förlossningen OFTA fortare än första, men inte alltid eftersom varje förlossning är unik!
  • Nallepuhmamma

Detta var intresant att läsa.
    Väntar trean nu om 11 dagar och har 14 mån mellan minstingen och denna bebben nu.

• Underbara ungar

Det har gått snabbt o smidigt för mig.

1:a förlossningen sep 2005, 10 timmar från värkstart.
    2:a förlossningen aug 2007, 5½ timme från värkstart.
    3:e förlossningen 2009... Han är 6 veckor för tidigt född. Vattenavgång 34+0, igångsatt 34+2. Från jag fick värkstimulerande tills han är född tog det 3 timmar.

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211
Svar på tråden Ni som fått barn tätt, hur blev er andra förlossning?