• Isabellesmamma89

Vad gjorde jag för fel med mina muffins?

Häromdagen när jag bakade muffins blev de inte alls bra.

De blev inte alls "fluffiga", de blev mer platta o sega. Vad gjorde jag för fel?
    Jag följde receptet.

• Svar på tråden Vad gjorde jag för fel med mina muffins?
  • SuzR

du kanske blandade smeten för länge så de blev 'dödbakade'? När du har blandat i alla ingredienser (man brukar väl ta mjöl och bakvulver sist och blandat för sig) så ska man inte blanda för mycket med elvispen utan bara lite lätt röra runt så det blandas men inte för länge. Kanske nåt sånt?

• Alorna

Du kanske blandade ägg och socker för kort tid eller för länge. Då blir dom inte "fluffiga"

• Alorna

Ja du svårt att säga, jag går på känsla. Det ska bli lagom fluffigt typ. Det krävs nog några misslyckade försök innan man vet på ett ungefär.

• Tokstolla

Öppnade du ugnsluckan för att titta innan de var färdiggräddade? Det ska man inte göra eftersom de sjunker och blir just platta och döa. 

• SuzR

tills det 'ser' poröst ut och gul-vitt. fluffigt liksom!

• Tokstolla
    Isabellesmamma89 skrev 2010-08-26 12:45:58 följande:
    Nej jag öppnade inte luckan.
    Hm, då är nog vanligaste felet att man blandat alla ingredienser för länge. Dvs, momentet när du rör ner mjöl, bakpulver osv... 
  • BrittaS

Det kan ju vara både och här, att du dels inte vispat ägg och socker riktigt fluffigt (kör med elvisp några minuter) och sen dessutom rört för mycket efter att du tillsatt bakpulvret. Blanda bakpulver, mjöl och vaniljsocker (kanske kakao också om du gör chokladmuffins) separat först och vänd sedan försiktigt ner med en slickepott, stora rörelser så att inte smeten förlorar luften som du vispat in. Lycka till!

• Miss Obsessive

Har inte läst de andra svaren, men när jag gör muffins så vispar jag ägg, socker och vaniljsocker riktigt vitt och fluffigt. Sen blandar jag mjöl, bakpulver och salt ( och ev kakao) riktigt noga i en separat bunke innan jag vänder ner det i smeten och häller i smält smör, mjölk (och ev rivet apelsinskal). Det är viktigt att mjölet och bakpulvret blandas ordentligt. Ett annat viktigt tips är att använda muffinsplåt, annars blir det sällan bra resultat. Jag tror att alla har olika "perfekta tips", man får helt enkelt prova sig fram och mislyckas några ggr innan det blir "rätt" Glad

• Josebosse

Ett tips är att inte smälta smöret utan ställa fram det en halvtimme- trekvart innan man ska baka så det hinner bli riktigt mjukt... och inte vispa mer än 3-4 sekunder efter smöret är i och sen vända ner mjöl och bakpulver och ev. andra torra ingridienser.
    Blir mycke fluffigare på det viset än smält smör som gör smeten lite rinnig.

Svar på tråden Vad gjorde jag för fel med mina muffins?