• Marran79

Mjölkfri förrätt

Det står helt stilla för mig. Vi ska gifta oss snart och en av gästerna är allergisk mot mjölkprotein. Jag gillar själv inte förrätter så jag har väldigt dåligt med idéer på vad man kan göra. Är det någon som har något tips på lättlagad förrätt som tål att stå framme en stund och som ändå känns lite rolig/lyxig.

Om det är någon hjälp så blir förrätten för övriga gäster västerbottensostpaj med löjromsröra och kräftstjärtar.

• Svar på tråden Mjölkfri förrätt
  • Davidoff1975

varför inte en liten sallad med kräftstjärtar

• Heavenlyfaith

Jag tycker ni  lägger upp ruccola, ärtskott, färsk basilika späda ärtskidor och fina små tomater.
    Ringla på en härlig vinegrett med dijonsenap och honung och toppa med löjrom och kräftstjärtar.

Till detta har ni grillat lantbröd i skiva som ni gnidit med olivolja och strött på flingsalt.

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • Solian

Det går fint att göra mjölkfri paj. Använd mjölkfritt margarin till pajdegen och gör fyllningen av en ersättningsprodukt, t.ex. Imat. Till röran, använd också Imat.

Det är inte så kul att få något helt annorlunda om man är allergisk, det blir så utpekande.

• Anova

Någon annan slags paj? Västerbottenspaj går inte att göra god och mjölkfri. Men det finns ju andra pajer, kanske skaldjurspaj?
    Sen är det löjromsröra, den går att göra mjölkfri... Är den baserad på cream fraise? I så fall så använd Alpro Soja Naturell istället.

• Marran79

Tack för tipsen allihopa. Det lutar dock ändå mot att restaurangen vi ska catera varmrätten av också får fixa hennes förrätt. Kändes enklast så. Men tack för tipsen. De ska jag spara till vi bjuder på middag här hemma.

Svar på tråden Mjölkfri förrätt