• IVFmamma

Symtom för PCO?

Ni som har konstaterad PCO, hur märks det på er? alltså vilka symtom har ni? Har alla väldigt oregelbundna cykler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-26 13:02
    Jag googlade lite och fann att vanliga symtom verkar vara oregelbundna cykler, lätt att gå upp i vikt, finning hy, hårighet osv. Finns det nån här som INTE har dessa symtom men ändå har konstaterad PCO?
  • Svar på tråden Symtom för PCO?
  • rims

Hejsan. Kan inte låta bli att svara på ditt inlägg.

Jag har pco. Oregelbunden mens. (oftast 62dagar)  har mjölk i brösten. (vet inte om de är pco) jag har hårväxt. Lite på överläppen och mkt på armar. MEN jag är inte överviktig. Jag har gått upp kanske 10 kg på 2 år. men ja är inte överviktig. (var väldigt smal innan)

Oroar du dej på pco? varför tror du att du kan ha de ?

• IVFmamma

Jag tror nämligen att jag har mer PCO än vad läkarna har sett. Jag stämmer in på rätt många av symtomen och har de typiska pärlbandsäggstockarna men läkarna säger att det inte är PCO då jag har MKT regelbundna menscykler. Jag funderar på att gå till en privat läkare och se vad han har för utlåtande och jag undrar hur ni andra har det och "ser ut"

• rims

jag vet mest bara att ja har pco och blåsor på äggstockarna. mer vet ja typ inte. :(

• LiselottePCOS

Bejbi: Tog du p-piller när du gjorde undersökningen ? eller om du inte gjorde det hur  lång tdi före hade du slutat med dem.  P-piller kan dölja  PCOS syntom i 6 mån -ett  år.

Tog läkaren blodprover? om inte se till att få det gjort.

Struma, problem med sköldkörtel kan ge PCO-likande äggstockar och andra tillstånd, de ska utelsutas.
    Några kvinnor har vad som kallas mångblåsiga äggstockar och det är en annan hormonrubbning  som beror på andra hormonproblem än PCOS behandlas på annat sätt. Kan inte syntomen,utantill, Googla.

PCO betyder egenligen att det är en speciell typ av äggstock= PCO äggsstockar vilket 50% av alla kvinnor i fertilålder kan ha utan att det ger problem med ägglossningen. PCOS har 7-15 % av alal kvinnor i fertil ålder.
    Så snart mens är oregelbunden ,  hormonnivåerna påverkade och pCO-ägsgtckar jag då ska läkaren säga PCOS= poly cystiskt ovarie syndrom.Två av tre ovan uppräkande PCOS syntom då är det PCOS.Många i sjukvården slarvar med att säga S i slutet av PCOS.

De kvinnor som har PCOS många av dem har knappt märkbara syntom, man behöver inte vara överviktig, ha finnar eller generande hårväxt,. Kvinnor med PCOS ser mycket olika ut.  Många har hormonivåer som ligger  åt lägre eller högre hållet inom nomala hormonnivåer, även oom då värdet är normalt kan det ge problem med ägglossningen.

Så du kan be din läkare om  förtydligande.

Rims: har du fått ta prolaktinprov (hormon som bara ska finnas på högre nivå när kvinnan är gravid och ammar, halten kan även öka av stress). Mjölk i bröst kan vara tecken på att det värdet är högt. Det behöver då behandlas för att du ska få ägglossning om du vill ha barn. Jag  hade först högt prolaktin och i hop med PCOS. Vanligare med högt prolaktin vid PCOS:

• Syster76Yster

Hej!
    Bejbi08 - vad väger du idag? Är du normalviktig? Om du skulle gå upp i vikt så skulle kanske dina menstrationer bli glesare/oregelbundna?

Jag är 34 år och fick konstaterad PCOS i samband med fertilitetsutredning i början av 2010, då vi ej kunnat bli med barn trots 1,5-2 år försök. Är idag dock gravid efter första IVF-försöket .

Jag hade i slutet, innan IVF, oregelbunden/gles, menstration, som dök upp med mellan 50-75 dagars mellanrum. Oregelbundenheten tycks bli värre ju mer jag gått upp i vikt.

Då jag vägde runt 58-60 kg för ca 5 år sedan (är 165 cm lång) kom mensen med mellan 35-40 dagar. Då jag vägde runt 68-70 kg strax innan IVF-försöket  nu i vintras dök mensen upp med som mest 75 dagars mellanrum.

Jag visade INGET avvikande på prolaktin-prov eller "struma-prov". Testosteronvärden tror jag inte de undersökte.
    Jag har ingen ansiktsbehåring, endast den där "bikinilinjen" som jag antar är normal. Aldrig någonsin haft problem med finnar, ej heller under puberteten. Har inte högt blodtryck och har normala kolesterolvärden.

Var tidigare väldigt smal, vägde ca 52-55 kg till mina 165 cm, fram tills runt 25-30-årsåldern då jag snabbt började gå upp i vikt. På drygt 7-8 år har jag gått upp 15-20 kg

Kanske har detta "PCO-störning" att göra, men vet ej riktigt: jag måste äta varannan-var tredje timme för att slippa huvudvärk och hunger-magknip och att börja frysa. Jag blir snabbt hungrig igen efter att ha ätit middag/lunch. Trots att jag försöker äta efter tallriksmodellen, endast har mjölk på havregrynsgröten på morgonen och undviker tillsatt socker och sötningsmedel och äter grovt osötat rågbröd mm.

Det var mina erfarenheter...Ta vara på er!

Svar på tråden Symtom för PCO?