Hej!
Bejbi08 - vad väger du idag? Är du normalviktig? Om du skulle gå upp i vikt så skulle kanske dina menstrationer bli glesare/oregelbundna?
Jag är 34 år och fick konstaterad PCOS i samband med fertilitetsutredning i början av 2010, då vi ej kunnat bli med barn trots 1,5-2 år försök. Är idag dock gravid efter första IVF-försöket
.
Jag hade i slutet, innan IVF, oregelbunden/gles, menstration, som dök upp med mellan 50-75 dagars mellanrum. Oregelbundenheten tycks bli värre ju mer jag gått upp i vikt.
Då jag vägde runt 58-60 kg för ca 5 år sedan (är 165 cm lång) kom mensen med mellan 35-40 dagar. Då jag vägde runt 68-70 kg strax innan IVF-försöket nu i vintras dök mensen upp med som mest 75 dagars mellanrum.
Jag visade INGET avvikande på prolaktin-prov eller "struma-prov". Testosteronvärden tror jag inte de undersökte.
Jag har ingen ansiktsbehåring, endast den där "bikinilinjen" som jag antar är normal. Aldrig någonsin haft problem med finnar, ej heller under puberteten. Har inte högt blodtryck och har normala kolesterolvärden.
Var tidigare väldigt smal, vägde ca 52-55 kg till mina 165 cm, fram tills runt 25-30-årsåldern då jag snabbt började gå upp i vikt. På drygt 7-8 år har jag gått upp 15-20 kg
Kanske har detta "PCO-störning" att göra, men vet ej riktigt: jag måste äta varannan-var tredje timme för att slippa huvudvärk och hunger-magknip och att börja frysa. Jag blir snabbt hungrig igen efter att ha ätit middag/lunch. Trots att jag försöker äta efter tallriksmodellen, endast har mjölk på havregrynsgröten på morgonen och undviker tillsatt socker och sötningsmedel och äter grovt osötat rågbröd mm.
Det var mina erfarenheter...Ta vara på er!