• IdaVasterflo

Hjälp! Tips för kåvepenin!!

Min 3½ åriga dotter har fått öroninflammation.
    Vi var till läkare i morse och fick kåvepenin utskrivet som hon ska äta 3 gånger om dagen i 5 dagar.
    Men när vi kom hem och hon skulle få första dosen så spottade hon ut allt första gången det kom in i munnen, vi mätte upp en ny dos och andra gången svalde hon ungefär hälften. Men då kräktes hon upp allting, plus den lilla frukost hon fått i sig på morgonen..

Någon som har något tips som underlättar medicineringen?
    Jag minns ju själv hur vidrigt jag tyckte penicillin var när jag fick det som liten! 

• Svar på tråden Hjälp! Tips för kåvepenin!!
  • Svardh
    IdaVasterflo skrev 2010-08-26 13:54:35 följande:
    Vi var till läkare i morse och fick kåvepenin utskrivet som hon ska äta 3 gånger om dagen i 5 dagar.
    Men när vi kom hem och hon skulle få första dosen så spottade hon ut allt första gången det kom in i munnen, vi mätte upp en ny dos och andra gången svalde hon ungefär hälften. Men då kräktes hon upp allting, plus den lilla frukost hon fått i sig på morgonen..

Jag minns ju själv hur vidrigt jag tyckte penicillin var när jag fick det som liten! 
    Ni har alltså fått det i flytande form om jag förstår det rätt?
    I såna fall så kan ni försöka blanda det med något hon tycker om, tex nyponsoppa, eller saftsoppa, penicelin smakar väldigt illa, men att blanda och se till att hon dricker upp all vätska kan vara en bra lösning, vi gör typ likadant i vården om någon vägrar ta sig medicin (tex en väldigt dementperson), då krossar vi medicinen och blandar den med tex sylt och då märkar dom inte att medicinen är där och äter upp den då det är sött och gått...
  • Svardh
    sött och gott skulle det stå
  • Jenny1
    IdaVasterflo skrev 2010-08-26 13:54:35 följande:

Det gäller att ge efter/ i samband med mat! Annars kan man må illa och kräkas.
    Muta med nåt gott/blanda med nåt.
  • sugar rush

min dotter gjorde samma när hon fik det..
    ja ringde o krävde Amimox istället, de smakar inte lika illa och har en smak av frukt så den e lättare att dölja i tex saft eller så..

så om du vill kan du göra de

annars så tog ja faktist fanta, ja mätte upp medicinen o hedde i en kopp, o sen ropade ja på dottern o frågade om hon ville ha dricka, vilket hon naturligtvis ville, så då hällde ja de i koppen, bara lite så ja va säker på att hon skulle ta allt.. på så sätt såg hon aldrig att ja blandade medicin o dricka utan de enda hon såga va drickan...

de funkade super varenda gång,, o ja gav henne fanta varje gång för att ja visste att de funkade.. men hon fick de aldrig annars, utan bara vid de tillfällena

lycla till

• IdaVasterflo

Tack så mycket för tipsen! 

Helt korrekt att det är flytande. Kanske hade gått bättre med tabletter, men det kanske är svårt att få ett barn att svälja, eller så kanske det inte finns anpassat för barn. Jag vet inte..

Jag ska testa blanda ut det med något gott efter middagen (om hon nu vill äta något, det är inte det lättaste att få i henne något när hon är sjuk) Men i värsta fall får jag väl ringa och höra om det finns något annat hon kan få. Men det är ju som tur är inte många ml som hon ska ha så förhoppningsvis så märks den inte allt för mycket igenom smaken. 

Det är ju så hemskt att hon kräks för att medicinen är så äcklig!  

• Svardh
    IdaVasterflo skrev 2010-08-26 15:26:10 följande:
    Tack så mycket för tipsen! 

Helt korrekt att det är flytande. Kanske hade gått bättre med tabletter, men det kanske är svårt att få ett barn att svälja, eller så kanske det inte finns anpassat för barn. Jag vet inte..

Jag ska testa blanda ut det med något gott efter middagen (om hon nu vill äta något, det är inte det lättaste att få i henne något när hon är sjuk) Men i värsta fall får jag väl ringa och höra om det finns något annat hon kan få. Men det är ju som tur är inte många ml som hon ska ha så förhoppningsvis så märks den inte allt för mycket igenom smaken. 

Det är ju så hemskt att hon kräks för att medicinen är så äcklig!  
    Hoppas det har löst sig... Tänk även på att om hon inte klarar att äta vanlig föda så är typ saft/nyponsoppa helt okej att ge barnet som "mat", dom klarar sig på det utan att man behöver vara orolig
  • Vårsolen

Är det den med fruktsmak?Den fick våran dotter(3år) och det gick bara inte att ge henne den och vad man än blandade ut den med så blev det bara värre, usch ja, jag ringde för att få nått annnat men de ville inte ge nått annat än kåvepenin så då bad jag om en mer koncentrerad kåvepenin vilket jag fick, och den varvad med chokladpraliner som muta funkade över förväntan
    Kan ju vara värt att testa om det fortfarande är svårt att ge medicinen. 

• Svardh

Hehe ja precis, att muta ungen går nästan alltid hem, ta den här medicinen så får du godis sen

• Polly

Min dotter vägrar ta Kåvepenin, vi får Amimox istället.

• Lindreas

Många barn får tabletter i stället, just eftersom smaken av Kåvepenin är svår att dölja. Tabletter kan man krossa och blanda med sylt eller marmelad på en smörgås till exempel. Får du inte i henne det så be att få tabletter i stället! :)

• IdaVasterflo

Det har gått ganska bra sista gångerna hon fått medicinen. Jag lovade henne att vi skulle åka till leksaksaffären och att hon där skulle få välja en sak när hon har tagit medicin alla gånger som mamma och pappa säger till henne. Och så har jag sagt åt henne att hon ska fundera på vilken sak hon ska välja varje gång hon får medicin. Hon kämpar tappert! =)

• Lindreas
    IdaVasterflo skrev 2010-08-29 22:25:47 följande:
    Det har gått ganska bra sista gångerna hon fått medicinen. Jag lovade henne att vi skulle åka till leksaksaffären och att hon där skulle få välja en sak när hon har tagit medicin alla gånger som mamma och pappa säger till henne. Och så har jag sagt åt henne att hon ska fundera på vilken sak hon ska välja varje gång hon får medicin. Hon kämpar tappert! =)
    Härligt! I medicinsammanhang tycker jag att mutor är underskattade. ;)
  • IdaVasterflo
    Lindreas skrev 2010-08-29 22:27:29 följande:
    Härligt! I medicinsammanhang tycker jag att mutor är underskattade. ;)
    Ja, har de ont och är sjuk och till råga på allt måste äta äcklig medicin så tycker jag att barn kan förtjäna att bli lite extra bortskämda! 
  • Lindreas
    IdaVasterflo skrev 2010-08-29 22:29:33 följande:
    Ja, har de ont och är sjuk och till råga på allt måste äta äcklig medicin så tycker jag att barn kan förtjäna att bli lite extra bortskämda! 
    Gud ja. Jag mutar mig själv när jag är sjuk. Eller... Jag vet inte om det räknas som muta när man gör det själv. ;) Men i vilket fall så äter man ju saker man tycker om när man är dålig, om jag vet att jag bara får i mig kräm och mjölk på hela dagen så äter jag det, i mängder. ;)
  • IdaVasterflo
    Lindreas skrev 2010-08-29 22:32:52 följande:
    Gud ja. Jag mutar mig själv när jag är sjuk. Eller... Jag vet inte om det räknas som muta när man gör det själv. ;) Men i vilket fall så äter man ju saker man tycker om när man är dålig, om jag vet att jag bara får i mig kräm och mjölk på hela dagen så äter jag det, i mängder. ;)
    haha, precis som det ska vara! 
Svar på tråden Hjälp! Tips för kåvepenin!!