• Anonym (otroligt)

Farlig finne.....

Vill bara kort berätta hur underligt allt kan vara.
    Min man fick en "invändig" finne vid näsroten, kanten mot ögat. Alltså en sådan man inte kan klämma. Ögat börjar efter någon dag svullna både på ögonlocket och under, ser ut som han fått en rejäl smäll. Ringer sjukan och får komma inom en timme till doktor. Denne tar det på stort allvar och säger att det är livsfarligt detta kan "vandra" upp i hjärnan. Penicillin sätts in direkt och nu måste han ge akt på all försämring då ska han direkt till akuten...

• Svar på tråden Farlig finne.....
  • Hayati

Oj, läskigt det låter. Hoppas han blir frisk

• HaBaNiTa

Oj men Gud vad läskigt!!! Är det en böld då eller??? Har aldrig hört detta!!! Så vad händer om inte antibiotikan hjälper? Blir det operation?

• Smulan 80

Men ualigen vad otäckt de lät. E de någon typ av vagel då eller? Nyfiken för jag får sådana rackare titt som tätt i ögonen men de får läkarna ingen "panik" av... tänk vad olika det kan vara för jag antar det beror på var just din mans "finne" sitter... Nåja hoppas det försvinner med antibiotika nu då.

• Anonym (otroligt)

Jag vet inte mycket mer, hörde bara på telefon. Det är väl bakterier som satt sig där men det man lärt sig är att när det är något med näsan, ögonen så kan det vara farligt. Såg på ett läkarprogram i går där en kvinna hade extremt rinnande näsa då var det något hål i vatten skyddet runt hjärnan som läckte. Hade då bakterier från näsan kommit uppåt mot hjärnan var det livsfarligt. Det var lite tack vare det programmet som han sökte i dag annars hade vi tänkt avvakta det är ju bara en finne....

• Anonym (otroligt)
    Smulan 80 skrev 2010-08-26 14:48:55 följande:

Men ualigen vad otäckt de lät. E de någon typ av vagel då eller? Nyfiken för jag får sådana rackare titt som tätt i ögonen men de får läkarna ingen "panik" av... tänk vad olika det kan vara för jag antar det beror på var just din mans "finne" sitter... Nåja hoppas det försvinner med antibiotika nu då.

Nej den här var under huden en bit från ögat. En vagel är ju mer i direkt kontakt med ögat och på något vis mer utåt.
    Denna "kula" ligger under huden. En typisk inåtvänd finne sådana kan man ju få men det händer inte så mycket mer.
    Här har det tydligen spritt sig mot ögat, jag vet inte vad svullanden runt hela ögat är om det är var eller vätska eller...vad tror ni? 
Svar på tråden Farlig finne.....