To små skrev 2010-08-26 21:08:07 följande:
Jag har en snart 7-årig pojke med autism. Det jag läser om autism stämmer inte riktigt på honom, för han är högfungerande.
* Han pratar som jämnåriga, kanske lite sämre uttal och han har lite svårare för att förstå ord som "pucko" etc, som andra automatisk förstår innebörden av.
* Han är "blyg" bland andra människor, pratar inte så mycket då. Men pratar konstant, hela tiden, hemma.
* Han leker med jämnåriga, men känner sig tryggast med de som är lite lugnare, och leker därför ofta med tjejer.
* Vi får inte ta han med på för många saker på en dag. Då får han mest sannolikt en reaktion dagen efter eller samma dagen, i form av utbrott.
* Han "låser" sig ibland i saker/ repertoar. Igår tex ångrade han plötsligt att han bytt bort ett pokemonkort. Då kan han bara tänka på det hela tiden. Ibland vill han ha glass och kan bara tänka på det/ tjata om det.
* Ingen i skolan eller andra som inte känner honom väl, förstår att han har autism. Han kan dock verka ouppfostrad i vissa situationer då han blir överstimulerad.
Innan han fick diagnosen var vi säkra på att han hade adhd. Aldrig att jag hade trott han skulle ha autism!
När han blev utredd såg vi tydligt att han vägrade ha ögonkontakt med utreder. Och på "lektest" såg vi otroligt gott hur hans autistiska svårigheter kommer frem. Han kunde tex inte vara med och låtsas att "deg" var en tårta eller att dockan fyllde år. Han kunde inte fantisera vidare med utreder, utan körde bara på med sin egen grej, som inte riktigt hade någon mening.
Tack för du delar med dig. Här kan jag känna igen lite, om jag "vill", alltså, det du skriver om din son kan likna min lite mer än jag hittat nån annanstans.
Jag har googlat o googlat men inte hittat nånting bra som har kunnat ge svar, därför startade jag tråden för o se om nåt kunde gå upp för mig via andra.
Visserligen har min son haft språket mycket tidigt, han pratade "rent" direkt, inte mkt bebisprat alls o han sa fullständiga meningar redan innan han fyllde 2. Har alltid varit ett slags problem det där, att han har så moget o utvecklat språk o därför blivit missförstådd o tagen för mogen när han egentligen är omogen, o utomståens o även vi själva innan vi förstod, har ju förväntat oss mer av honom just pga att han har haft det språket.
I förskoletesterna låg han över medel i språk både användning o förståelse, men det kan ju vara en illusion.
Jag kan känna igen detta att låsa sig i detaljer! Vi får hela tiden balansera hur vi förbereder saker, vissa grejer kan vi inte alls nämna förrän de ska hända, andra måste vi jobba in under flera dagar, o tvärtom går inte för säjer vi typ att vi ska åka lastbil på fredag så kan han fastna i det. Men säjer vi att vi ska resa till ett slott (eller nåt han inte kan relatera till) så kanske han målar upp en helt overklig bild i huvet av det o sen blir det helt fel eftersom det inte stämde med hans förväntning. En del saker går inte att berätta i förväg men en del måste berättas i förväg, ska det komma nån o hälsa på måste vi veta det annars flippar han osv.
Han är jättebra på ansiktsuttryck, kan göra egna på beställning, se sur/glad/rädd/lessen ut så kan han det. Om vi gör miner förstår han dem, om lillasyster gör miner förstår han dem, o han kan läsa kattens kroppsspråk perfekt. Men enligt utredaren är det för att vi är övertydliga, o att barn i hans ålder blir otydliga för honom, men andra åldrar o djur kan han alltså förstå. Kommer det följa honom hela livet då, att han aldrig kan läsa av sina jämnåriga men däremot äldre/yngre/djur? Dum fråga säkert men jag har huvet fullt av frågor o dom måste bara ut innan jag sprängs känns det som. Känns som en evighet till nästa tillfälle att prata om detta med bup.
Jag är sååå tacksam att det finns föräldrar/kunniga därute som tar sig tid att svara i såna här trådar!
Tusen tack! För om inte annat, så känns det alltid bättre att känna nån slags gemensamhet nånstans, man känner sig sååå ensam i verkligheten just nu!