• Anonym

fler med bostadstillägg som är sambo?

jag är i dag sjukpensionär(sjukersättning har jag)
    detta medför att jag även har rätt att ansöka om bostadstillägg vilket jag gjort. jag bor ensam just nu men har en partner och vi pratar om att flytta ihop.

nu undrar jag det finns fler här inne som har bostadstillägg som är sambo?
    jag har hört att man fortfarande har rätt att söka och blir beviljad bostdstillägg om man blir sambo. både om man bor i hus och lägenhet oavsett partnerns lön då sambo inte är försörjningsskyld som många tror (även om tex soc räknar så m.m.)

jag vet att man givetvis får mindre än när man bor själv och att man måste uppge parnerns uppg om inkomst m.m.

det jag undrar förutom att jag vill komma i kontakt med fler som har det så här. är vad som gäller om man flyttar ihop i ett hus som bara den med LÖN äger (jag ska flytta in till killen) i början ska han stå kvar på huset.

eller måste jag stå som ägare för att kunna söka bostads tillägg eller kan man skriva nån form av kontrakt eller liknande på att man bor där som man skickar till FK? hur har ni gjort?

nån som vet nått mera? jag ska ringa FK om detta längre fram är ett tag kvar tills vi ska flytta ihop men planerna har dragits igång.

• Svar på tråden fler med bostadstillägg som är sambo?
  • Anonym

Hej!

Har inget svar på din fråga men är nyfiken på var du hört/läst att ens sambo inte är försörjningsskyldig när den andra är sjukskriven?

• Anonym
    Anonym skrev 2010-08-26 16:30:27 följande:
    Hej!

Har inget svar på din fråga men är nyfiken på var du hört/läst att ens sambo inte är försörjningsskyldig när den andra är sjukskriven?
    min jurist talade om de för mig när jag bråkade med bla försäkringsbolag och försäkringskassan i ett annat ärende då jag var i ett annat förhållande.
  • Anonym

Ok, tack för svar. Om det är så så har FK ljugit för mig..ska ring o höra på måndag.
    Någon som vet om man kan få bostadstilllägg retroaktivt? och hur långt tillbaka i såna fall?

• Anova

Då det gäller sambos så ska de jämnställas med makar vid ansökan och beräkning av bostadstillägg (Lag (2001:761) om bostadstillägg till pensionärer m.fl.) §5). Denna lag upphör visserligen vid årsskiftet, men jag tror inte att det ändras nämnvärt.

Sambos är i teorin inte försörjningsskyldiga, däremot jämnställs ofta sambos som gifta (eller att hushållets sammanlagda inkomst räknas ihop) och då blir t.ex. ett bostadstillägg lägre än om man vore ensamstående.
    Själva beräkningen av bostadstillägget har jag aldrig förstått, men för den som är intressead så finns det att läsa om det på Försäkringskassans hemsida.

Det går att få bostadstillägg som sambos (jag har det, min sambo har sjuksersättning, min inkomt är 0). Det går också att få retroaktivt, men du kan max få det i 3 månader.

• Anonym
    Anova skrev 2010-08-29 12:34:27 följande:
    Då det gäller sambos så ska de jämnställas med makar vid ansökan och beräkning av bostadstillägg (Lag (2001:761) om bostadstillägg till pensionärer m.fl.) §5). Denna lag upphör visserligen vid årsskiftet, men jag tror inte att det ändras nämnvärt.

Sambos är i teorin inte försörjningsskyldiga, däremot jämnställs ofta sambos som gifta (eller att hushållets sammanlagda inkomst räknas ihop) och då blir t.ex. ett bostadstillägg lägre än om man vore ensamstående.
    Själva beräkningen av bostadstillägget har jag aldrig förstått, men för den som är intressead så finns det att läsa om det på Försäkringskassans hemsida.

Det går att få bostadstillägg som sambos (jag har det, min sambo har sjuksersättning, min inkomt är 0). Det går också att få retroaktivt, men du kan max få det i 3 månader.
    vet du om man kan räkna ut detta själv på nått sätt?
    på fks hemsida eller så?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-08-29 00:58:57 följande:
    Ok, tack för svar. Om det är så så har FK ljugit för mig..ska ring o höra på måndag.
    Någon som vet om man kan få bostadstilllägg retroaktivt? och hur långt tillbaka i såna fall?
    3 månader tilbaka kan du få... och ja pratade med dem senast i dag och då stämde de att man kan söka som sambo...
Svar på tråden fler med bostadstillägg som är sambo?