• Anonym (B)

Hoppat av skolan - vad är jag skyldig att stå för??

Har precis fått veta att min dotter 17 år hoppat av skolan. Vi har alltså haft flerbarnstillägg tills nu, är vi skylidga att betala tillbaka en del då? Vi har alltså fler barn. Hon har hela tiden sagt att hon går i skolan och skolan har inet heller hört av sig.
    Så nu går hon hemma utan pengar eller annat. Vad är man som förälder skyldig att stå för? Mat och husrum och nödvändiga kläder - självklart, men mer? Fickpengar? Hon röker och jag tänker verkligen inte bidra till cigaretter och sådant. Så vill hon börja på gym. Måste vi stå för det med? Vi har inte så himla gott ställt och nu förlorar vi dessutom ännu mer pengar om flerbarnstillägget för henne försvinner. Jag gillar inte att hon ska bara gå hemma och dra och ändå ha en massa nöjen m m kvar som vi bara ska stå för. Och borde inte skolan ha meddelat oss att hon hoppat av? De kanske räknar med att barn berättar sådant, men...
    Och angående flerbarnstillägget. Jalg har tittat på FK hemsida och som jag tolkar det ska vi inte få det förhenne då. Men vaddå, hon är fortfarane omyndig och bor hemma. Vilket betyder att hon faktiskt kostar ännu mer eftersom hon inte får skollunch och busskort längre heller. Och inga fickpengar heller (studiebidraget). Varför skulle man förlora flerbarnstillägget? Vi försörjer ju henne än oavsett om hon går i skolan eller inte. Jag blir galen, orolig och ger snart upp!

• Svar på tråden Hoppat av skolan - vad är jag skyldig att stå för??
  • strojes

Som du säger har du ju försörjningsplikt för din dotter men du har ju också "rätt" att kräva lite i gengäld.
    Om hon vill ha en massa nöjen utan studiebidrag får hon leta efter ett jobb tex. Göra mer sysslor hemma när det gäller städning, matlagning mm.
    Dåligt av skolan att inte meddela er. Jag tycker du ska prata med skolan och höra varför de inte meddelat er om er dotters frånvaro! Och kanske försöka få till någon lösning som passar er dotter så hon får lite undervisning iaf (kan möjligheten till någon form av praktisk lösnnig med skola några dagar i veckan och praktik ute på något företag resten av dagarna finnas kanske?).

Angående flerbarnstillägget har jag tyvärr inget svar att komma med som kan hjälpa dig. Men jag håller med dig i ditt resonemang att ni borde få det ändå...

Lycka till med allt!

Fråga politikerna Valet 2010 www.familjeliv.se/Val2010/
  • Anonym (det är så!)

Det står ju tydligt vad som gäller på fk's hemsida, har du läst allt? Hon måste alltså studera på heltid. Antagligen är hon inne i en svacka, och orkar inte med skolan. Hade hon börjat på gymnasiet? Prata med henne, att hon måste söka ett jobb, om hon vill ha pengar till cigg. Du måste ju försörja henne tills hon är 18 om hon inte går i skolan, annars tills hon slutar gymnaset, eller är max 20.

• Tirem
    Anonym (det är så!) skrev 2010-08-26 19:10:12 följande:
    Det står ju tydligt vad som gäller på fk's hemsida, har du läst allt? Hon måste alltså studera på heltid. Antagligen är hon inne i en svacka, och orkar inte med skolan. Hade hon börjat på gymnasiet? Prata med henne, att hon måste söka ett jobb, om hon vill ha pengar till cigg. Du måste ju försörja henne tills hon är 18 om hon inte går i skolan, annars tills hon slutar gymnaset, eller är max 20.
    Angående det sista..
    Föräldrar har, oavsett vårdnads- och boendeform, en gemensam försörjningsskyldighet för sitt barn, till dess att barnet fyllt 18 år eller avslutat sina gymnasiestudier, dock längst tills barnet fyller 21 år.

• As mamma

Gör det du måste, inte mer. Klart hon måste få mat och husrum men cigarreter är out of the question och om hon vill ha fickpengar får hon antingen plugga eller skaffa ett jobb. Däremot skulle jag försöka prata med henne och se hur hon mår, varför hon inte går till plugget, och se om man kan fixa det på något sätt. Vem vem, hon kanske inte bryr sig och skiter i allt, men hon kanske mår väldigt dåligt och behöver stöd.

• Anonym (B)

Hon går gymnasiet, har haft bara ett par korta skoldagar i vecka och flera olika praktiker men "pallar inte". Praktikerna har hon slutat efter ett par veckor då det är jobbigt, tråkigt, hon kommer inte överens med de som jobbar där et c. Har gått IV. Gick förra året, andra året nu. Och om hon inte pallar ett par korta dagar i veckanutan läxa, hur ska hon palla ett jobb? Dessutom har hon som sagt inga betyg, inga referenser....suck!!!!!!!!!!!
    VEM skulle anställa henne?
    Och JA, jag har läst FK sida och tolkade det också som att man måste gå i skola heltid för att få räkna in flerbarnstillägget. Men jag tänkte att jag måste fatta fel.Så vi har plötsligt bara fyra barn att försörja eller??? Vi förlorar alltså 1000 kr i månaden kan man säga, mycket pengar för oss.
    Det som gör mig mest frustrerad är att hon sover halva dagarna, går upp gör sig klar, träffar kompisar, gapar och skriker, kräver pengar. Vi ska alltså stå för allt nu, även hennes märkeskläder hon anser sig måste ha och dyra hobbys m m. Det tycker jag är fel. Har hon valt att hoppa av tycker inte jag att hon kan kräva att vi ska stå för allt hon haft förut med skillnaden att hon bara kan gå och dra istället för att åtminstone ha några tider att passa och något att göra. Det jag undrade var egentligen hur mycket hon kan kräva av oss. Är det OK att hon får finna sig i billiga enkla kläder, ingen pizza ute varje vecka med polarna, inga dyra hobbies....?? Eller ska vi bara le och ge henne vad hon pekar på? (Vi har inte gjort det förr heller, så hon  är inte direkt bortskämd heller, hon bara är sådan...)

• Anonym
    Anonym (B) skrev 2010-08-26 19:42:04 följande:
    Hon går gymnasiet, har haft bara ett par korta skoldagar i vecka och flera olika praktiker men "pallar inte". Praktikerna har hon slutat efter ett par veckor då det är jobbigt, tråkigt, hon kommer inte överens med de som jobbar där et c. Har gått IV. Gick förra året, andra året nu. Och om hon inte pallar ett par korta dagar i veckanutan läxa, hur ska hon palla ett jobb? Dessutom har hon som sagt inga betyg, inga referenser....suck!!!!!!!!!!!
    VEM skulle anställa henne?
    Och JA, jag har läst FK sida och tolkade det också som att man måste gå i skola heltid för att få räkna in flerbarnstillägget. Men jag tänkte att jag måste fatta fel.Så vi har plötsligt bara fyra barn att försörja eller??? Vi förlorar alltså 1000 kr i månaden kan man säga, mycket pengar för oss.
    Det som gör mig mest frustrerad är att hon sover halva dagarna, går upp gör sig klar, träffar kompisar, gapar och skriker, kräver pengar. Vi ska alltså stå för allt nu, även hennes märkeskläder hon anser sig måste ha och dyra hobbys m m. Det tycker jag är fel. Har hon valt att hoppa av tycker inte jag att hon kan kräva att vi ska stå för allt hon haft förut med skillnaden att hon bara kan gå och dra istället för att åtminstone ha några tider att passa och något att göra. Det jag undrade var egentligen hur mycket hon kan kräva av oss. Är det OK att hon får finna sig i billiga enkla kläder, ingen pizza ute varje vecka med polarna, inga dyra hobbies....?? Eller ska vi bara le och ge henne vad hon pekar på? (Vi har inte gjort det förr heller, så hon  är inte direkt bortskämd heller, hon bara är sådan...)
    Hur har hon redan hunnit hoppa av? Än kan det inte vara försent att få in henne i skolan igen. Vägra låta henne vara hemma. Det ni kan göra är att tala om att är hon hemma får hon boende och mat, bara det nödvändiga alltså. Tar hon sig till praktiken får hon även egna pengar. Föklara att ni föräldrar inte har råd att låta henne gå hemma hela dagarna.
  • Anonym (Lisa)

Alltså. Du låter väldigt arg på din dotter av ditt sätt att skriva att döma. Och det är förståerligt. Vad är det du är arg för? Att ni får mindre pengar eller att hon hoppar av skolan?

Det jag skulle göra i din situation är att lugnt och sansat sätta dig ner med din dotter och hennes far och prata om vad som hänt och vad som kommer hända framöver. Vad ska hon göra hela dagarna? Tänker hon inte studera mer alls? Då är det jobbsök som gäller. För att få fickpengar kommer ni kräva hjälp hemma samt kanske en kuratorskontakt?

Ta tag i det här nu innan det är för sent. Hon verkar ju vara som tonåringar är mest, egoistisk och upprorisk. Men ge inte upp på henne utan försök samarbeta och få in henne på rätt spår.

Lycka till!

• Tow2Mater
    Anonym (B) skrev 2010-08-26 19:42:04 följande:
    Är det OK att hon får finna sig i billiga enkla kläder, ingen pizza ute varje vecka med polarna, inga dyra hobbies....?? Eller ska vi bara le och ge henne vad hon pekar på? (Vi har inte gjort det förr heller, så hon  är inte direkt bortskämd heller, hon bara är sådan...)
    Ni ska inte ge henne vad hon pekar på. Enkla kläder och ingen pizza eller dyra hobbies är helt ok.
    Och så kan ni ju ta med henne till arbetsförmedlingen och se vad de kanske kan göra, genom undomsgarantin:
    www.arbetsformedlingen.se/download/18.4b7cba481279b57bec180001142/uga_sok.pdf
  • Anonym (B)

Jag förstår att jag är lätt att misstolka......Det är inte pengarna jag är mest frustrerad över, det är att hon bara hoppar av för att hon "inte pallar skolan"....och liksom inte har något annat. OK om hon fixat ett jobb istället. Och jag kan inte säga att hon kastar bort sitt liv, det finns ju komvux tex sedan. Men nu känns det som att hon hänger i luften. Hon är inte myndig. Och hon har knappt betyg från grundskolan. Och vad hon än får för praktik et c så hoppar hon av efter ett par veckor när det inte är kul längre...Skolan hoppade hon visst av, hon gick klart förra terminen men nu har hon inte gått en dag och hon är alltså utskriven därifrån. Tilläggas ska att hon är så himla envis så det kommer inte att funka att tvinga dit henne. Nej, det är väl bara och vänta och se vad framtiden bär med sig. Hoppas bara att det inte hinner gå åt h-e före dess. Och jag tycker det är konstigt att skolan inte hört av sig. Men vi är ju bara föräldrar.....Vi klarar oss utan den tusenlappen i månaden, vi är inte utfattiga. Men det som stör mig är den konstiga regel att bara för att hon hoppat av skolan har vi plötsligt inte rätt till den heller....???? Vi försörjer väl henne lika mycket nu som förut? OK om hon flyttat hemifrån tex, det kan jag självklart förstå. Tack för era svar i alla fall. Och besviken är kanske ett bättre ord, blandat med oro, lite ilska och uppgivenhet....men jag överlever.....Ska skriva också att hon alltid varit lite "så här", det är inget som kommit plötsligt.

• Anonym
    Anonym (B) skrev 2010-08-26 20:58:29 följande:
    Jag förstår att jag är lätt att misstolka......Det är inte pengarna jag är mest frustrerad över, det är att hon bara hoppar av för att hon "inte pallar skolan"....och liksom inte har något annat. OK om hon fixat ett jobb istället. Och jag kan inte säga att hon kastar bort sitt liv, det finns ju komvux tex sedan. Men nu känns det som att hon hänger i luften. Hon är inte myndig. Och hon har knappt betyg från grundskolan. Och vad hon än får för praktik et c så hoppar hon av efter ett par veckor när det inte är kul längre...Skolan hoppade hon visst av, hon gick klart förra terminen men nu har hon inte gått en dag och hon är alltså utskriven därifrån. Tilläggas ska att hon är så himla envis så det kommer inte att funka att tvinga dit henne. Nej, det är väl bara och vänta och se vad framtiden bär med sig. Hoppas bara att det inte hinner gå åt h-e före dess. Och jag tycker det är konstigt att skolan inte hört av sig. Men vi är ju bara föräldrar.....Vi klarar oss utan den tusenlappen i månaden, vi är inte utfattiga. Men det som stör mig är den konstiga regel att bara för att hon hoppat av skolan har vi plötsligt inte rätt till den heller....???? Vi försörjer väl henne lika mycket nu som förut? OK om hon flyttat hemifrån tex, det kan jag självklart förstå. Tack för era svar i alla fall. Och besviken är kanske ett bättre ord, blandat med oro, lite ilska och uppgivenhet....men jag överlever.....Ska skriva också att hon alltid varit lite "så här", det är inget som kommit plötsligt.
    Jag förstår irritationen över pengarna... Detsamma drabbade mig, ensamstående och sjukskriven med 4 barn... Du kan ju tänka dig hur min ekonomi såg ut efter det året.. Men, dottern vaknade upp, det var trist att gå hemma, kompisarna bestämde träffar på skolan och hon blev utanför, så idag går hon ett gymnasieprogram och gör sitt bästa för att få hyfsade betyg. Hoppas att er tjej gör detsamma!
Svar på tråden Hoppat av skolan - vad är jag skyldig att stå för??