• Enensammamma

Hur vattentäta är gore tex skor egentligen?

Ni som har erfarenhet av gore tex skor tex Viking eller superfit, hur vattentåliga är dom?

Dottern trampade i en 10 cm pöl idag (superfit skor med lite högre skaft)  och då kunde jag hälla vatten ur skorna sen... Visst rann det säkert in via skaftet men iaf.

• Svar på tråden Hur vattentäta är gore tex skor egentligen?
  • HonSomVet

Vattentäta!! Min dotter har haft två par superfit och hon har hoppat i otaliga vattenpölar med dessa och alltid varit helt torr om fötterna! Första gången tänkte jag hon skulle vara plaskvåt när vi kom in, men icke! När det gäller förmågan att stå emot vatten har jag varit oerhört nöjd med superfit!

Rann det in via skaftet är det ju inte konstigt om det kom in vatten. Där är det ju tyvärr inte vattentätt.
    Men tror du att skorna blev genomvåta utan att det rann in vatten den vägen kanske du ska reklamera dem om de är nya.

• Enensammamma
    HonSomVet skrev 2010-08-26 20:11:03 följande:
    Vattentäta!! Min dotter har haft två par superfit och hon har hoppat i otaliga vattenpölar med dessa och alltid varit helt torr om fötterna! Första gången tänkte jag hon skulle vara plaskvåt när vi kom in, men icke! När det gäller förmågan att stå emot vatten har jag varit oerhört nöjd med superfit!

Rann det in via skaftet är det ju inte konstigt om det kom in vatten. Där är det ju tyvärr inte vattentätt.
    Men tror du att skorna blev genomvåta utan att det rann in vatten den vägen kanske du ska reklamera dem om de är nya.
    Jag har tidningspapper i nu och hoppas dom torkar tills imorgon. Får göra ett test på något vis vet dock inte hur. Annars får dom ju åka tillbaka
  • HonSomVet
    Enensammamma skrev 2010-08-26 20:13:48 följande:
    Jag har tidningspapper i nu och hoppas dom torkar tills imorgon. Får göra ett test på något vis vet dock inte hur. Annars får dom ju åka tillbaka
    Tja. Häll upp lite vatten i diskhon och lägg dem där några minuter. Det ska väl motsvara att en unge skuttar runt eller står i en vattenpöl ett tag.
  • Puffy75

har använt superfit alla säsonger och de har aldrig blivit blöta igenom trots ösregn och många hopp i vattenpölar.
    du kan väl krana upp vatten i diskhon och sätta ner dem där, går det igenom måste du ha fått ett "måndagsexemplar"

• sarsparis

Goretex ska klara vattenpölar, däremot måste man se till att impregera skon innan de tas i bruk.

• limmelime

helt vattentäta..
    men självklart inte om vattnet kommer in uppifrån ;) hihihi

• Buttelina

mina barn hade viking förra året och ALDRIG var dom blöta om fötterna, trots att vi bor i slaskiga malmö.

En dag på dagis hade de varit ute och lekt en hel dag då det var blöt och slaskigt ute. när jag kom och hämtade barnen stog alla barnens skor i torkskåp utom mina barns

Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • limmelime

förresten, ett litet ps, ifall någon ej kände till det: man bör INTE torka skorna i torkskåp (som de ju gärna gör på dagis) för då är risken att de förlorar sin funktion o inte längre är vattentäta.

jag fick säga till ett par ggr på mina barns dagis, tills de "lärde sig" att mina barns skor INTE fick hamna i torkskåpet! :)

• Gwen

Här köper vi bara gore tex, oftast VIKING eftersom de passar sonens fötter bäst. Har varit supernöjd med dem. Men hans brukar bli fuktiga inuti men det är för att han är varm om fötterna. När skorna blir blöta på utsidan så andas de sämre. Trodde att de läckte i början.
    Tyvärr har han ärft svettfoten av mig ;-D

• Buttelina
    limmelime skrev 2010-08-26 20:50:03 följande:

förresten, ett litet ps, ifall någon ej kände till det: man bör INTE torka skorna i torkskåp (som de ju gärna gör på dagis) för då är risken att de förlorar sin funktion o inte längre är vattentäta.

jag fick säga till ett par ggr på mina barns dagis, tills de "lärde sig" att mina barns skor INTE fick hamna i torkskåpet! :)

nä precis, det ska man inte göra.. men finns ingen vits för dom blir ju ändå inte blöta

kanske lite på utsidan
    Isabel och Alexander - mina små hjärtan
Svar på tråden Hur vattentäta är gore tex skor egentligen?